IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

paha haju, ärsyttää

+6
salha
Jukka
Mikimi
Sanna
Esa
masukipiä
10 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1paha haju, ärsyttää Empty paha haju, ärsyttää Pe 05 Heinä 2013, 12:08

masukipiä

Moi, oon 15v poika ja  uus täällä foorumilla, kärsinyt ärtyneestä suolesta about 1,5 vuotta. Tullu tässä vaan mieleen, että oletteko huomanneet esim. jos syötte jotain ruoka-ainetta niin teidän iho (?)  alkaa erittämään pahaa hajua. Olen kärsinyt tästä ongelmasta aika kauan ja mietin vain että onko kellään muulla samanlaista kokemusta. Koulussa erittäin tukala olla, kun vieressä istuvat pitelevät neniään ja rupevat yskimään ja valittelevat että "mikä täällä oikein haisee". Ongelma alkoi samaan aikaan kuin ärtyvän suolen oireetkin, mutta viime marraskuussa tajusin tehdä tietyn aamu rytmin, eli 1. heti kun herään syön runsaan aamupalan, sen jälkeen vessaan ja sitten suihkuun. Tällä rytmillä menin melkein PUOLI VUOTTA ja pystyi taas olemaan normaalisti. Toisaalta tuntuu välillä että kun miettii sitä asiaa niin haisee ehkä enemmän ja ehkä silloin talvella ajattelin kun en (luultavasti) haissut että ei se ainakaan asiaa paranna miettimällä sitä jatkuvasti.

Nyt tosin haju on taas jatkunut mutta onneksi se alkoi vasta toukokuun aikoihin jolloin ei enää koulussa ollut oikeastaan mitään tärkeää viimeisillä viikoilla (ei tarvinnut istua luokassa ja haista) vaan oltiin ulkona ja siellä haju ei niin paljon haitannut. Ne tunnit joita minulla oli lintsasin koska periaatteessa oli se ja sama oliko siellä vai ei kun ei tehty mitään niin en jaksanut mennä sinne haisemaan. Mutta joo sitten tuli päättäjäisjuhla ja sielläkös sitten vasta alkoi ärsyttämään kun piti istua salissa ja kaikki valitteli hajua.

Mutta tosiaan aika pitkä viestihän tästä tuli ja jos jollekkin jäi vielä epäselväksi niin hygieniestahan se ei jää kiinni sillä käyn 2 kertaa päivässä suihkussa käytän dödöä ja muutenkin olen hygieninen mutta paljon jäi vielä kerrottavaa ja olisi kiva jos joku vastaisi tähän viestiin ja pitkä olikin Very Happy

Kiitos

2paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Pe 05 Heinä 2013, 13:44

masukipiä

Niin ja tuo haju on siis lisänä noiden normaalien ibsioireiden ohella

3paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Pe 05 Heinä 2013, 14:48

Esa

Esa
Admin

Eipä ole tullut tuota vastaan. Millainen haju? Oletko havainnut jonkin ruoka-aineen aiheuttavan erityisesti?

4paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Pe 05 Heinä 2013, 19:18

masukipiä

No silloin oireiden alkamisvaiheessa haisin suoraan sanottuna p****lle Very Happy mutta nyt keväällä se haju on ollut enemmän sellainen outo mätä haju, voiko olla että johtuu omenamehusta, jota aloin keväällä juomaan? Omenathan ovat pahimpia oireiden aiheuttajia (?) Niin silloin veikkaan että se että haisin, no käytän nyt sivistyneempää sanaa uloste Smile, se johtui ehkä karkeista, limsoista ym. herkuista kun en tietänyt edes koko ibsistä... nyt kesällä en ole niin paljon ollut ihmisten kanssa tekemisissä osin johtuen siitä että pelkään haisevani, mutta olen myös nyt syönyt vähän enemmän pahoja ruokia. Nyt ajattelin pitää ja olen pitänyt jo viikon sellaisen ruokavalion, jollainen minulla oli silloin talvella kun en haissut.. tai ainakin luulen etten haissut, ja tänään olin ruokakaupassa ja ihme kyllä en pahemmin huomannut ihmisten pitelevän nenää tai katselemalla vihaisesti kohti. Syksyllä koulun alkaessa en tiedä mitä teen, onneksi ravitsemusterapeutille varattu aika pari viikkoa ennen koulua... netissä olen lukenut muiden kokemuksia asiasta mutta niissä ei yleensä ole ollut mahavaivat.. tosin löysin yhden artikkelin netistä:
studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1323976/muista-paukutella-tarpeeksi-tai-haju-nousee-ihostasi

Tuossa lukee näin:

Jos elimistössä on paljon muitakin sulamattomia aineita kuin sille hyödyllisiä kuituja, bakteerikanta alkaa hyvin helposti muuttua. Kun hyviä bakteereja ei ole riittävästi, alkaa kehkeytyä kaasunmuodostusta.
– Ja jos tilanteeseen ei kiinnitä huomiota, esiintyy ilmavaivoja. Jos vaivoja ei päästä ulos luonnollista tietä eli pieruina, ne alkavat tunkeutua kudoksiin kaasuina. Silloin kehossa tapahtuu ikäviä asioita.
Rekilä-Aaltoselta löytyy vertauskuva myös iholle, sillä hän kutsuu ihoa suoliston tulkiksi. Iho viestii, miten suolisto voi.
– Jos suolisto ei toimi luonnollisia teitä ulospäin, iho alkaa tuoksua epämiellyttävältä. Suolisto alkaa potea veltostumaa ja happiongelmaa ja toimintakapasiteetti heikkenee, Rekilä-Altonen selitti viime vuoden toukokuussa Studio55.fin haastattelussa.

"Ei mitään hajua" miten selviän koulussa,.kun nytkin on ahdistavaa käydä parturissa tai olla kaupan kassajonossa kun tavallaan tiedän että haisen ja tavallaan ärsyttää, koska ihmiset usein ajattelevat asiallla olevan huono hygienia tai etten pyyhi kunnolla kaytyani tarpeilla, mutta kun he tietäisivat ettei ne johdu niistä, mutta en jokaiselle nenää nyrpistävälle viitsisi alkaa kertoa ongelmistani.
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksoi lukea tekstin Smile

5paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Pe 05 Heinä 2013, 19:45

Sanna

Sanna
Admin

On kyllä aika jännä juttu. Ei ole itselle ainakaan vastaavaa tullut eteen. Ainut hajuhaitta mitä olen huomannut oli hormooniehkäisyn jätön jälkeen ilmennyt kovempi hienhaju, mikä kai jotenkin oli liitoksissa hormoonitoimintaan. Haju oli tuolloin vahvempi ja hikeäkin erittyi enemmän kuin normaalisti. Itsellä ei siis muuta kokemusta tästä asiasta kuin tuo hien aiheuttama hajuhaitta, mikä ei sinänsä miltään ulosteelle ihan haise, vaan ihan hielle. Very Happy

Joskus olen tosin sellaistakin mielestäni jostain lukenut että yli menevä hygienia voi myös aiheuttaa vastaavia ongelmia. Ei ole varmasti mitenkään hirveän hyväksi pestä ihoa kaksi kertaa päivässä ihan saippualla?

Ruokaan liittyvistä hajuhaitoista en ole itse tosiaan kuullut, mutta voihan nekin olla ihan mahdollisia, jos kehon bakteerikanta ja muu toiminta on jostain syystä sekaisin. O_o

https://ibs-foorumi.palstani.com

6paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Pe 05 Heinä 2013, 20:15

masukipiä

Joo no voisin nyt koittaa vaikka tota että kävisin vaan sillon aamulla suihkussa koska kun testasin yks päivä mennä kouluun ilman että käyn aamulla suihkussa niin haju oli vielä pahempi, tai en tiedä pahempi koska en itse tosiaan huomaa pahaa hajua muuten kuin välillä mutta ihmisten elkeistä päätellen... niin tosin mietin että voiko kyse olla jostain vakavemmasta vaivasta. Ja mitä mieltä ootte suolihuuhtelusta, voisko se olla jos suolessa on paljon sulamatonta ainesta niin se aiheuttaa sen hajun, toki en tiedä otetaanko suolihuuhteluun noin säälittävästa syystä kuin haju. Ja pitäisiko sitä ennen käydä tähystyksessä?

7paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Pe 05 Heinä 2013, 20:26

masukipiä

Niin ja melkein unohtui, että haju alkaa myös silloin, kun en ole vähään aikaan syönyt mitään, esim jos olen ollut syömättä n.5-6h karkeasti sanottuna. Silloin tulee myös sellainen paha maku suuhun. Ja tällöin se haju ei siis lähde muuten kuin syömällä, suihku ja dödö pahentavat asiaa. Tämä on ongelma erityisesti aamuisin ja nyt olen siis haissut joka aamu ibsin oireiden alkamisen jälkeen ja sen takia syön yleensä tuhdin aamupalan ja seyn jälkeen vessaan... joskus kokeilin sellaista että juuri ennen nukkumaan menoa syön tosi tuhdisti ja aamulla totesin ettei haju olekaan niin paha, mutta ilmeisesti juuri ennen nukkumaanmenoa tuhti ateria ei ole kauhean hyväksi masulle? Very Happy
Niin ja jos siitä yhtään apua on niin nämä ibs oireet alko riparilla jossa oli todella pahaa ruokaa ja söin siis kunnon ruokaa huonosti ja karkkia ja limua taas todella paljon... jälkeenpäin kaduttaa niin jumalattomasti kun en miettinyt silloin syömisiä ja tässä sitä nyt ollaan...

8paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Pe 05 Heinä 2013, 20:48

masukipiä

Äh sori ku koko aika uutta viestiä laitan mut täs mobiili versiossa ei näköjään pysty muokkaan tota viestiä niin pitää laittaa näin, niin sellanen tuli vielä mieleen että jossain vaiheessa oli hirveästi kaasunmuodostusta ja koulussa pieretti koko ajan noh pidättelin ja pidättelin ja koulun jälkeen maha oli aivan rättinä kaikesta pidättelystä, silloin oli myös ummetusta joten vaikka kävin vessassa niin mitään ei tullut , tosin se kaasun muodostus saattoi olla osaksi myös jännitystä sillä en ollut mikään suosituin koulussa,.niin ja miten tämä liittyy siihen hajuun no sellainen tuli mieleen että jos sille sulkijalihakselle vai Mikä niitä pieruja sääteleekään Very Happy niin jos sille on jääny siita pidättelystä sellainen moodi päälle että yöllä pidättelen pieruja tiedostamattomasti ja haju sitten nousee ihosta. silloin ainakin se pidätteleminen koulussa laittoi ihon erittämään aika pahaa hajua. tietenkin nyt kun koulua ole niin voii päästellä ihan rennosti kaasut ulos no kohtuudella kuitenkin Very Happy

9paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää La 06 Heinä 2013, 04:54

Sanna

Sanna
Admin

Itselläni alkoi sinun iässäsi oireet ihan samanlaisilla ilmavaivaoireilla ja mahan sekavuutena. Mutta en muista, että siihen olisi liittynyt mitään hajuhaittoja, tai jos oli niin en varmaan sitten siihen kiinnittänyt huomiota.

Suolisto taitaa aika pitkälle levätä yön ajan, eli se ei ole toiminnassa mitenkään aktiivinen, joten harvemmin sitä kai ketään unissaan päästelee kamalasti ilmoja. Itsellä maha lähtee toimintaan aamulla heti kun silmät avaa niin tuntuu joskus että kaikki se ilma ja muu mikä on yön aikan siellä jyllännyt lähtee liikkeelle. Aamut ovat sen vuoksi itselle niitä inhottavimpia ajankohtia päivästä. Herään joka aamu ilman aiheuttamaan suolen kipuiluun ja useimmiten menee hetki siinä ilmoja päästellen ja lopulta saa sitten ravata monta kertaa vessassa ennen töihin lähtöä. Itse herään tämän vuoksi monta tuntia ennen töihin lähtöä ja käyn myös suihkussa joka aamu.

Voisikohan tuo tuollainen hajuhaitta olla tosiaan ummetuksen ja pitkäaikaisen pidättelyn tulosta sitten? En osaa sanoa. Tärkeintä taitaa olla antaa suoliston tyhjentyä säännöllisesti ja pyrkii välttämään turhaa pidättelyä. Suosittelen ottamaan ruuansulattajaentsyymit (esim. ColonClear, saa luontaistuotekaupasta) käyttöön, ne saattaa auttaa siihen ilmavaivaongelmaan ja näin vähentää myös sitä hajua, jos se haju on näistä pidättelyjutuista kiinni?

10paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää La 06 Heinä 2013, 05:53

masukipiä

Juu täytyyki sit käydä ostamas tota ColonClearia, anyway kiitos vielä ku jaksoitte lukea ja antaa vinkkejä, on tää pirunmoine vaiva Tää IBS :p

11paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää La 06 Heinä 2013, 07:01

Esa

Esa
Admin

Oiskohan tuo hajuhaitta ihan vaan murrosiän hormonitoiminnan aiheuttamaa? Minä olin sinun iässäsi täynnä finnejä. Totta kai sekin vaikuttaa hajuumme, mitä syömme, mutta ei nyt mitenkään radikaalisti. Varmaan tuossa on mukana psyykkistäkin herkistymistä; ongelma on kasvanut siitä että olet alkanut kiinnittää siihen niin paljon huomiota. En kuitenkaan usko, että tuo on suoraan yhteydessä IBS:ään. Paitsi tietenkin niin, että kaikki stressaaminen pahentaa IBS:ää. Käypä juttelemassa asiasta koulun terveydenhoitajalle.

Viimeinen muokkaaja, Esa pvm La 06 Heinä 2013, 07:03, muokattu 1 kertaa

12paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää La 06 Heinä 2013, 07:01

Mikimi

Mikimi

itse huomaan että jos syön sipsiä niin seuraavana päivänä haisen sipsille kun hikoilen:D mutta se varmaan johtuu niistä sipsin mausteista.

Voisikohan syy sinun hajuvaivoihin olla hikoilussa, vaikka käyt suihkussa usein ja käytät deodoranttia niin nyt on kuitenkin ollut lämpimät ilmat niin vaikka mitään ei oikein tekisi niin hiki nousee pintaan ja kaikki varmaan johtuu millaista ruokaakin syöt. Jos se on jotain kovin mausteista luulisi että se tuo hajua mutta en tosin usko että ihan niin pahaa hajua. Voisiko haju tulla vaikka jaloistasi? siis monillahan jalat hikoilee ja haisee tosi pahalle:D Kannattaa käydä vaikka lääkäriltä kyselemässä mistä voisi johtua meinaan ei kannata tuollaisen takia erakoitua kotiin :)Syötkö paljon makeaa? Onko vatsavaivojasi tutkittu, meinaan vaikka kaikkilääkärit ei siihen hiivasyndroomaan usko niin kannattaa käydä kyselemässä voisiko hiiva olla syy hajuusi.

Ja se että luulet ibs oireesi alkoivat sen takia että söit karkkia yms niin itse en ainakaan usko että se on syynä miksi sinulle ärtynyt suoli tuli, joillekin tämä on vain ominaista ja tuskin muutaman viikon herkuttelu saa sitä aikaan.

13paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää La 06 Heinä 2013, 16:18

masukipiä

Niin voihan se olla jotain murrosikään liittyvää.. koitan nyt syödä suhtkoht hyviä ruokia ja katon sitte että jatkuuko haju... en usko että se jaloista se haju tulee. Makeaa juuri koitan vältellä sillä ne lisäävät ibs oireita ja pahentaa hajua, oikeestaan sain niistä mahakivuista koulussa niin pahat traumat etten varmaan ikinä syö esim. Karkkia. Ei oo vatsavaivoja oikeestaan tutkittu paitsi n. puol vuotta sitte virtsa ja ulostenayte, eiks ulostenäytteessä pitäs näkyy jos ois hiiva? Ja verikokeista katsottu ei pitäs olla keliakiaa... Juu ja suvussa on paljon juuri tän tyyppistä vissiin tosin ei näin pahaa vaan sellasta perus vaivaa mitä yleensä suomalaisilla on (yleistänkö nyt liikaa?) Very Happy

14paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää La 06 Heinä 2013, 16:30

Sanna

Sanna
Admin

Sokereita on ihan fiksua vältellä muutoinkin. Pahentavat usealla ibs-oireita. Kannattaa lueskella netistä tai täältä foorumilta FODMAP-ruokavaliosta, jos et ole vielä siihen törmännyt. IBS:lle ei sovi moni normaalisti terveellisenä pidetty ruoka esim. omena. Kaikkein turvallisinta safkaa taitaa olla riisi, kana, kala ja kaurapuuro.

Haju voi olla tosiaan myös hormoonitoiminnaan tuottamaa ja ehkä jonkinlainen pakkomielle omaan hajuun on saattanut tehdä sen, että kuvittelet osittain haisevasi pahemmalle mitä oikeasti haiset. Oletko huomannut olevasi hajuherkkä? Eli haistatko usein voimakkaita tuoksuja ympäristössä yleensäkin? Joskushan esim. hormoonit voivat laittaa hajuaistin aika herkäksikin.

15paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää La 06 Heinä 2013, 21:12

Jukka

Eikös karppaajilla ilmene joskus noita hajuongelmia, jos ravinto on liian proteiinipitoista ja paastokin kai voi aiheuttaa tuollaista. Sinänsä hyvä, että olet käynyt tutkimuksissa, ettei mitään vakavampaa ole mutta kokeile tosiaan entsyymejä ja maitohappobakteereja jos niistä olis jotain apua.

16paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Su 07 Heinä 2013, 06:40

masukipiä

Juu kiitos viel Kaikille vinkeistä Very Happy

17paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Su 07 Heinä 2013, 08:06

Esa

Esa
Admin

Jos olisi hiivan liikakasvua, se näkyisi ulostenäytteessä. Hiivathan kuuluvat kyllä niin suoleen kuin ihollekin siinä kuin bakteeritkin. Jos luonnollinen bakteeritasapaino horjuu, voi jokin haitallinen bakteeri tai hiiva runsastua liikaa.

Suihkussa voi kyllä käydä usein, mutta voimakkaita pesuaineita ei kannata käyttää, eikä saippuaakaan liian usein. Se poistaa iholta liikaa normaaleja bakteereita ja jättää sen justiin alttiiksi haitallisten bakteerien runsastumiselle.

Sulla ilmeisesti loppui 8. luokka juuri? Se on pahin. 9. on jo hieman helpompi, ja peruskoulun jälkeen stressikäyrä laskee huomattavasti. Luultavasti vatsaoireilusi vähenee silloin melkoisesti.

18paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää To 18 Heinä 2013, 11:27

salha

Mulle tulee kans mieleen toi Jukan mainitsema karppaus. Kun keho ei saa tarpeeksi polttoainetta, se alkaa polttaa omia energiavarastoja, josta seuraa ketoosi. Tää tunnetaan maaseudulla nimellä "asetonitauti", koska lehmät alkaa haista asetonille kun eivät saa tarpeeksi rehua syötäväksi Wink   Tiedän pari tyyppiä jotka aina välillä karppaa pudottaakseen painoa, ja mun nenä huomaa jo niiden astuessa huoneeseen että jahas, nyt on karppausvaihde päällä.

19paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää To 25 Heinä 2013, 15:11

iluvatar

Ehkä hormonit ja vatsavaivat saa yhdessä sellasen koktailin aikaseksi? Fodmap on mulla auttanut kaasun muodostukseen niin jätä nyt alkuun vehnä ruis ja sipuli pois, ne on ainakin mulla pahimmat. Voisitko kysyä vanhemmilta jos ne huomaa sen hajun niin tiedät kun olet päässyt eroon siitä. Mä kuvittelisin et jos niitä pierukaasuja kulkeutuis verenkiertoon ei ne ihan helposti lähde koska niille ei ole kuljetusmekanismia.

20paha haju, ärsyttää Empty vieläkin ongelma Ma 28 Heinä 2014, 13:52

masukipiä

Eli vanhahan tämä threadi on, mutta ajattelin päivittää tilanteen. Haisen edelleen pahalle. Syön maitohappobakteereja ja aion ostaa myös gastronel+ valmistetta. Löysin medhelpin sivuilta viestin:

http://www.medhelp.org/posts/Irritable-Bowel-Syndrome-IBS/Strange-smell-following-me/show/1766191

Tosin toi menee ehkä hiukan liiottelun puolelle Smile En tiiä mitä oikein pitäis tehdä mutta onha se aika hemmetinmoine ongelma varsinki koulussa... mietin että heitetäänkö mut kesken ylppärikokeiden ulos ku haisen nii pahalle Very Happy joo mutta tiedoksi vaan tosiaan että edelleen ongelma on.

Nyt siis toi haju on ongelmana pelkästeen...

Mitä veikkaatte auttaskohan joku bakteeriterapia tohon?

Hahah kun luin tuon yhen postin "peruskoulun jälkeen stressikäyrä laskee" noh voin kyllä sanoa että lukiossa se käyrä on kyllä menny ihan toiseen suuntaan! Very Happy

21paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Ma 04 Elo 2014, 22:54

Tipu

Kuvailit aiemmassa viestissäsi että haju on kuin mädän hajua... Tuli mieleeni että jos ongelma ei olekaan suoliston puolella vaan vatsalaukun puolella. Toisilla voi IBS:ssä kenkkuilla niin sanotusti koko "putki" Tämä tuli mieleeni kun kerroit että hajuhaitta tulee myös kun et syö ja vatsalaukku on tyhjä.

Minulla oli kerran työkaveri joka haisi mädälle ja hänellä oli vatsavaivoja siis vatsalaukun puolella ja ruokatorvessa. Ei niinkään suoliston puolella.

Helposti sitä miettii loppupään eli suolistossa tapahtuvaa toimintaa ensin syypäänä, kun se on aika konkreettista seurata mitä ulos tulee ja koska, mutta vatsalaukun tapahtumat yleensä ottaa aikaa ruuansulatusaikoineen ja on vaikeampi hahmottaa mitä siellä tapahtuu. Vatsalaukussa ja ruokatorvessa voi olla myös monenlaisia ongelmia, närästystä, refluksia, vatsahappo ongelmia, vatsahaava, vatsakatarria yms. Ja aina ei välttämättä esim närästyskään näy ylöspäin nousevana tavarana tai happamina röyhtäilyinä vaan voi esiintyä muunlaisenakin. Esim jatkuvana pistoksen tuntuna rinnassa. Tällä tarkoitan että nuo muutkin yllä listaamani vaivat voivat oireilla eri ihmisillä eri tavoin. Sinun kohdallasi voisi esim vatsahappojen kanssa olla jotakin vialla. Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin käydä ihan vaikka yksityisellä lääkärillä Gastroentrologilla ja kertoa vaivastasi sekä että sinulta on jo otettu ulostekoe. Ja vaikka hän sitten määräisi sinut ylävatsan tähystykseen, sen voi tehdä myös nukutuksessa jolloin et tunne mitään. Suoliston tähystykseen saa myös kipulääkkeitä jos tutkimus ahdistaa, mutta esim itselläni se ei tuntunut missään enkä edes tajunnut pyytää mitään lääkkeitä. Silti haittaa ei ole vaikka varmuuden vuoksi kipulääkkeet pyytää ja ottaa lääkärin annosteltun mukaan.

Olet jo aika kauan joutunut kärsimään vaivastasi ja se haittaa ilmiselvästi normaalia elämääsi. Kun vain jaksat olla sitkeä ja vaatia hoitoa, kyllä lääkärin on otettava ongelmasi vakavasti. Eikä asiaa tarvitse hävetä, sitä varten gastroentrologit ovat että selvittävät mikä "putkea" vaivaa ja mistä haju johtuu. Yksityinen lääkäri ja tutkimukset yleensä maksavat enemmän, jolloin olisi hyvä saada vanhemmat avuksi.

Ja jos sitten onkin kyse pelkästään hajuyliherkkyydestä sekin voi selvitä myös lääkärillä. Tai sitten voi myös olla molempia, sekä hajuyliherkkyyttä että vatsassa tai suolistossa jotakin vähän vialla.

Itse tiedän että jotkin ruoka-aineet kyllä haisevat ihon läpi, mutta ei läheskään kaikki (melko harvat ja voimakkaat ruoka-aineet) Joillakin on sellaiset geenit että hikoaa herkemmin läpi hajua. Sitten yleensä että sen ylipäätään haistaa pitää olla hajuherkkä ihminen. Itse olen hajuherkkä, suvussani on tuota muillakin. Minä haistan esimerkiksi jos ihminen tulee lähelle ja on syönyt vaikka valmis lihapullia. Haju huokuu ihon läpi. Se ei haise niinkään kainalohiestä, koska voimakkaampi kainalohiki peittää itse itsellään eli hien pistävällä hien hajulla sen ruoka-aineen hajun, mutta muualta ihosta sen haistaa kun iho hikoaa ja hiki on miedompaa..

Kaikkihan tietävät että varsinkin valkosipuli haisee voimakkaasti ja että toisilla on geenit sellaiset että haju ei lähde syötyään sitä hengityksestä moneen päivään. Normaalisti ihmiset haistavat valkosipulin vain hengityksestä, minä haistan myös ihosta. Haistan sen myös esim lapseni pissasta kun vaihdan hänelle vaippaa. Aika monet naiset voi verrata tätä hajuherkkyyttä esim alkuraskauteen, jolloin haju-aisti voi herkistyä liikaa ja moni haju tekee pahaa juuri sen takia että on liian voimakkaita nenään.

Hajuherkkyys ei aina ole niin mukavaa.. Esim jos istuu ahtaassa bussissa ja joku löyhkää vatsassa monta päivää olleelle valkosipulille tai joku on suitsuttanut puoli pulloa hajuvettä kaulalleen, josta saa sitten hirveän päänsäryn. Joissain asioissa hajuherkkyydestä on hyötyä, joissain haittaa. Silti osaan sanoa hajuherkkänä ihmisenä että ruoka aineet eivät haise mädälle tai kuten sanoit p*****lle ihon läpi, vaan ihan tunnistettaville ruoka aineille tosin elttaantuneemmille versiolle alkuperäisistä tuoreista ruoka-aineista, mutta hyvin tunnistettaville ruoka aine hajuille.

Murrosikä voi toki tuoda hajua pintaan voimakkaammin kun kropassa jyllää hormonitoiminta voimakkaammin, mutta en uskoisi välttämättä että tapauksessasi ruoka aine sinänsä on syypää iholle nousevaan hajuun vaan sen ympärillä olevat asiat vatsassa. Toki eri ruoka aineet aiheuttavat helpommin vatsahappojen ärtsyyntymistä, kuten esim liika rasva, liialliset sokerit, lisä-aineet esim karkkeissa, limuissa jne. Eli on sitäkautta järkevää edelleen katsoa mitä suuhunsa laittaa. Kannattaa käydä kuitenkin siellä lääkärillä keskustelemassa että asia selviäisi.

Joku tuolla aiemmin jo ehdottikin ruuansulatus entsyymejä kokeiltavaksi, eli niitä kannattaisi kokeilla jo heti. Esim apteekista saa ilman reseptiä sellaista ruuansulatus entsyymiä kuin Nogasin. Tämä helpottaa vatsaa esim raskaiden rasvojen yms monen muun ruoka aineen pilkkomisessa paremmin sulavaksi. Vähentää myös ilmavaivoja sekä sitäkautta turvotusta. Huom toki pitää muistaa että olemme yksilöitä ja joku lääke toimii paremmin toiselle kuin toiselle, joten kannattaa kokeilla ja löytää se mikä sopii parhaiten itselle. Esim yllä mainitun Colon Clear ruuansulatus entsyymin valmistus on varmaan lopetettu kun itse en sitä esim löytänyt enää mistään noin reilu puolisen vuotta sitten.

Tsemppiä sinulle ja elä välitä liikaa mitä muut ajattelevat, olen itse myös oppinut elämään IBS suolisto puolen pakokatkujeni kanssa aina enemmän tai vähemmän käryävänä.. Kun haju tavallaan "karkaa" tai "falskaa" vaikka ei aina paukuttelisikaan.. Varsinkin kun on kunnon ripulirumba päällä jonain viikkoina. Ei sitä täydellinen tarvitse olla, meitä on moneen junaan ja onneksi niin. Huomaan esimerkiksi että olet hyvin perillä asioista nuoresta iästäsi huolimatta. Ei monikaan sinun ikäisesi tiedä lainkaan mikä Ibs on, kun ei tiedä moni vanhempikaan. Osaat jatkossa neuvoa muita jos ja kun törmäät kohtalotovereihin.

22paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Su 17 Elo 2014, 10:51

Mikimi

Mikimi

hei onko nielurisojasi tai kitarisojasi tutkittu, voisiko se olla henkesi mikä haisee? jos sinulla on suuret nielurisat niin voisiko niissä muhivat bakteerit haista? Pesetkö hampaasi aamuisin aamupalan jälkeen?

23paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Pe 17 Loka 2014, 22:07

Cinnamon

täältä ilmoittauuisi kohtalotoveri, joka viimeinkin jaksoi luoda käyttäjätunnukset... elikkäs oon 15-vuotias tyttö ja ilmeisesti sairastan ibs :ää. mulla ei ole varsinaisia vatsakipuja yms. mitkä nyt yleensä tämän oireiksi mielletään, ainoastaan toisinaan ilmaa vatsassa ja vaihtelevasti/syömisistä riippuen ummetusta tai ripulia. vastaavanlaisesta pahasta hajusta oon kuitenkin kärsinyt viime kevättalvesta lähtien. luulin pitkään sairastavani tmau nimistä harvinaista & aika tuntematonta oireyhtymää, mummkxsntta sitten googlettelemalla eksyin tähän keskusteluun ja aloitin ibs :ssä suositellun ruokavalion noudattamisen ja tadaa - haju lähti. (tai ainakaan koulussa en kuule jatkuvaa kommentointia paskanhajusta, luokan ikkunoita ei enää pidetä auki, eikä mua kohdella kuin spitaalista, sen paremmin en voi sanoa kun en hajua tosiaan itse pysty aistimaan) välillä ruokavaliosta on tullut puolivahingossa lipsuttua ja sen seurauksena oon haissut selkeästi muutaman päivän ajan.

tästä nyt tuli aikamoinen romaani, mutta olisi tosiaan kiva kuulla teorioita hajun syystä ja siitä, onko pelkkää kuvitelmaa että ibs liittyy siihen. tsemppiä lisäksi aloittajalle, tiiän millanen helvetti tää voi olla ja kuinka se pahimmillaan tuhoaa ihmissuhteet, haaveet ja ajaa masennuksen partaalle. D:

24paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää La 18 Loka 2014, 09:28

Cinnamon

niin ja lisäyksenä vielä tohon mun edelleliseen viestiin, että etenkin laktoosin & gluteenin vähentäminen ruokavaliosta ovat auttaneet suuresti. pahoittelut myöskin mahdollisista kirjoitusvirheistä. Very Happy

25paha haju, ärsyttää Empty Vs: paha haju, ärsyttää Su 19 Loka 2014, 15:06

K@tja

K@tja

Ite samoilla linjoilla ku Jukka. Proteiini tekee pahaa hajua.
Itellä on ollut sellaisia hajuongelmia, että haisen välillä ihan hemmetin pahalle hielle tai tarkemmin sanottuna jollekkin todella pistävälle hajulle, eikä kainaloiden pesu auta Shocked . Haju tulee sisältä ei ulkoota, mut itellä se johtuu ruokavaliosta ja luultavasti hormooneista. Tosin ruokavalio vaikuttaa hormooneihin  What a Face . Vaikkei sulla olekkaan keliakiaa voit olla viljaherkkä. Mulla ei oo todettu keliakiaa, mut en voi syödä viljoja (vehnä, ruis, ohra,kaura)enkä myöskään gluteenittomia viljoja jos niissä on tärkkelyksiä. Sokeri pahentaa oireita samoin maitotuotteet josta en oo onnistunut vielä pääsemään eroon =(
Jos jaksaa niin kannattaa alkaa pitämään ruokapäiväkirjaa ja laittaa päivien kohdalle raxi kun haisee erityisen pahalle. Jos kyse on ruokavaliosta voi olla et se haju tulee hieman viiveellä, eikä sillä mitä just äsken söit ole se joka on hajun lähde vaan asiaa tulisi katsastella pidemmällä aikavälillä.
Sit tietty veden juontia kannattaa harrastaa, sehän putsaa kehoa. Very Happy

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa