IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

IBS ja (kestävyys)liikunta

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1IBS ja (kestävyys)liikunta Empty IBS ja (kestävyys)liikunta Ke 26 Kesä 2013, 19:41

riekkma

Löytyykö täältä ihmisiä, jotka harrastavat kestävyystyyppistä liikuntaa ja kärsivät ärtyneestä suolesta?

Itse olen potenut niin kauan kuin muistan "huonoa mahaa", ja viimeisen vuoden aikana tilanne on koko ajan heikentynyt. Parin viime viikon ajan ovat piinanneet suurin piirtein kaikki sekamuotoisen IBS:n oireet, ja ne ovat niin selkeitä, ettei juuri jää epäilyksiä, mistä on kysymys. Yleislääkärillä olen käynyt kerran, ja siitä käynnistä ei kostunut oikeastaan yhtään mitään. Erikoislääkärille on aika parin viikon päähän, mutta katsotaan nyt, käytänkö sen vai en.

Aiheen puolesta riittää oppimista ja pohtimista, mutta yksi juttu kiinnostaa eritoten tällä hetkellä:

Harrastan pitkänmatkanjuoksua, maratoneja, ja tässä hommassa on melkoisen tärkeää, että energia imeytyy vatsan kautta kunnolla. IBS-vaivaisen imeytyminen taitaa olla niin ja näin, ja kiinnostaisikin kuulla kokemuksia, miten juoksija tulee tämän vaivan kanssa oikein toimeen... Kaikki tieto, vinkit ja niin edelleen on tervetullutta!

2IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Ti 02 Heinä 2013, 07:25

StellaB

Itse kärsin pelkästä ripulista ja olen vasta ihan alkumatkalla juoksuharrastuksen kanssa. Vaiva haittaa juoksemista aika paljon ja kerran jos toisenkin olen joutunut kurvaamaan puskaan. Syömiset on hankala sijoittaa oikein. Ainoa, mistä olen saanut apua on vahvat ruuansulatusentsyymit. Tuntuu, että niiden avulla jopa energiaa imeytyy, verensokeri pysyy tasaisena ja lenkillä ei iske heikotus.
Koen kuitenkin, että liikunta auttaa ihan järjettömästi muuten henkiseen jaksamiseen ja en ole ikinä kärsinyt ilmavaivoista tai vastakivuista, kenties juuri liikkumisen takia.

3IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Ti 02 Heinä 2013, 21:27

viisvitonen

StellaB kirjoitti: Ainoa, mistä olen saanut apua on vahvat ruuansulatusentsyymit. Tuntuu, että niiden avulla jopa energiaa imeytyy, verensokeri pysyy tasaisena ja lenkillä ei iske heikotus.
Koen kuitenkin, että liikunta auttaa ihan järjettömästi muuten henkiseen jaksamiseen ja en ole ikinä kärsinyt ilmavaivoista tai vastakivuista, kenties juuri liikkumisen takia.

Kommentti vaan tuohon liikuntaan että näin vanhimiten kun liikunta jäänyt niin (kaikki) oireetkin pahentuneet eritoten poskionteloriesa pitänyt lenkit sivussa maaliskuusta asti ja kyllä on olo ollut surkeeta siksikin eli liikuntaa vaan kun auttaa moneen vaivaan!!!

ps itsekin uskon vahvasti entsyymilisään koska nykyruoka on köyhää eikä enää tule syötyä "raakaruokaa" niin laadukkaasti että niistä saisi riittävästi entsyymejä?

4IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta La 24 Elo 2013, 22:15

meggiee

Käyn juoksemassa aika usein, puolen tunnin mittaisia lenkkejä. Sujuu ihan hyvin IBS:stä huolimatta, kunhan ajoittaa juoksulenkit oikein suolen toiminnan kanssa. Yleissääntönä on tietty muutenkin, että heti ison aterian jälkeen ei kannata juosta, mutta IBS-ihmisenä täytyy varmistaa sekin, ettei maha mene yhtäkkiä sekaisin eikä suolistossa ole ilmaa. Välillä täytyy ravata vessassa muutamankin kerran ennen lenkille lähtöä nestettä poistamassa ja mahdollisesti tyhjentämässä suolta ja varmistua, ettei maha ole huonossa kunnossa.

Ennen juoksemisen aikana oli aika paljon hallitsemattomia ilmavaivoja ja liman eritystä, nyt se on jostain syystä vähentynyt.

5IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Ma 26 Elo 2013, 16:55

Esa

Esa
Admin

Sitten kun IBS etenee fibromyalgian asteelle, on runsas kevyehkö liikunta ensiarvoisen tärkeää. Sauvakävely on hyvä laji. Pitää kipuja kurissa.

6IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Ma 26 Elo 2013, 17:39

viisvitonen

Esa kirjoitti:Sitten kun IBS etenee fibromyalgian asteelle, on runsas kevyehkö liikunta ensiarvoisen tärkeää. Sauvakävely on hyvä laji. Pitää kipuja kurissa.
Ja toisaalta kun pukkaa karmee poskionteloriesa päälle ei pysty edes käveleen vaikka mieli tekis ..:-( eli en ole pystynyt harrastaan juuri mitään liikunta sitten kevään...

Oon kade liikuntaan kykeneville ;-(

7IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Ti 27 Elo 2013, 14:44

Esa

Esa
Admin

Kävelemisen tärinä varmaan tekee pahaa, mutta mites pyöräily?

8IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Ti 27 Elo 2013, 16:24

viisvitonen

Esa kirjoitti:Kävelemisen tärinä varmaan tekee pahaa, mutta mites pyöräily?
Olen valitettavasti näitä kurjia "vain 4-pyöräisillä joka paikkaan" -tyyppiä mut lenkillä käyn sitten mielelläni esim sauvakävely, hölkkä, uinti jne mutta ei 2-pyörällä :-)

Siis liikunta nostaa hyvät hormonit pintaan ja herkistää reseptoreita mutta onko jotain vielä lisäksi fibromylagian kannalta?

9IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Ti 27 Elo 2013, 18:43

Esa

Esa
Admin

Fibrohan on erityisesti lihasten ja lihasten kiinnityspisteiden kipua. Lihasten liikuttaminen vähentää näitä kipuiluja.

10IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Ke 28 Elo 2013, 21:02

viisvitonen

No niin tän foorumin innoittama kävin minäkin edes sauvakävelylenkillä 30 min noin 3 km ylämäkeekin välillä ja hyvin sujui sekä kivut ja kolotukset poistui!... aaah pitkästä aikaa! :-) No tietenkin poskiontelot siitä ärtyivät mutta vähemmän mitä odotin joten jatkoa seuraa jos ei tästä tule liikunta "krapulaa" ....

11IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta To 29 Elo 2013, 18:56

Esa

Esa
Admin

No hyvä. Toivottavasti ontelot saadaan viemäröityä ennen kuin tulee kylmä.

12IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta To 29 Elo 2013, 19:34

viisvitonen

Joo ja tsemppiä vaan kaikille IBSille että mielestäni liikunta, oli se lyhyt- tai pitkäkestoista, kyllä sopii mutta yksilöllisesti vaan sovittaen ja säännöllisyys tai olla kans tärkeää.

13IBS ja (kestävyys)liikunta Empty Vs: IBS ja (kestävyys)liikunta Pe 30 Elo 2013, 19:07

Esa

Esa
Admin

Kyllä se mulla ainakin on jokapäiväiseksi tavaksi tullut.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa