IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

tuleeko muilla vatsakipeäksi ilman mitään "kunnon" syytä?

+4
Sanna
viisvitonen
Esa
Mikimi
8 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

Mikimi

Mikimi

eli sen ymmärrän että meillä IBS:läisillä syömisen jälkeen vatsa saattaa mennä sekaisin, mutta en tiedä onko imodium sitten hidastanut vatsani toimintaa niin että välillä vatsa menee sekaisin vaikka syömisestä olisi jo kulunut useampi tunti. Ja myöskin jos liikun kovaa ja vaikka en olisi syönyt kuin pari karkkia niin saattaa maha reippaasta kävelystä tulla kipeäksi ja mennä sekaisin, vaikka en siis pitkää matkaa edes menisi. Olisi kiva kuulla miten teillä?

Esa

Esa
Admin

Niin, monta tuntia syömisen jälkeenhän se syöty ruoka vasta pääsee ohutsuolen loppupäähän ja paksusuoleen, missä varsinaiset oireet syntyvät. Heti syömisen jälkeen suoli alkaa liikehtiä enemmän, mikä tietty aiheuttaa kanssa tuntemuksia. Ja kun suoli on kipeänä, kaikki liikkuminen saa sen myös sattumaan enemmän. Silti kannattaa liikkua. Ainakin käydä pikku kävelylenkillä. Liikkumattomuus on kuitenkin aina pahempi.

viisvitonen

Mikimi kirjoitti:eli sen ymmärrän että meillä IBS:läisillä syömisen jälkeen vatsa saattaa mennä sekaisin, mutta en tiedä onko imodium sitten hidastanut vatsani toimintaa niin että välillä vatsa menee sekaisin vaikka syömisestä olisi jo kulunut useampi tunti. Ja myöskin jos liikun kovaa ja vaikka en olisi syönyt kuin pari karkkia niin saattaa maha reippaasta kävelystä tulla kipeäksi ja mennä sekaisin, vaikka en siis pitkää matkaa edes menisi. Olisi kiva kuulla miten teillä?

Mikimi, käytät termejä vatsa, maha eli tarkoitatko oikeesti vatsalaukun seutua vai suolistoalueita kun "kipeä", "sekaisin"? :-)

Mikimi

Mikimi

tootired kirjoitti:
Mikimi kirjoitti:eli sen ymmärrän että meillä IBS:läisillä syömisen jälkeen vatsa saattaa mennä sekaisin, mutta en tiedä onko imodium sitten hidastanut vatsani toimintaa niin että välillä vatsa menee sekaisin vaikka syömisestä olisi jo kulunut useampi tunti. Ja myöskin jos liikun kovaa ja vaikka en olisi syönyt kuin pari karkkia niin saattaa maha reippaasta kävelystä tulla kipeäksi ja mennä sekaisin, vaikka en siis pitkää matkaa edes menisi. Olisi kiva kuulla miten teillä?

Mikimi, käytät termejä vatsa, maha eli tarkoitatko oikeesti vatsalaukun seutua  vai suolistoalueita kun "kipeä", "sekaisin"? :-)

Juu anteeksi siis tarkoitan suolistoaluetta. Tuntuu vaan niin hölmöltä sanoa että suolistoalue saattaa mennä sekaisin, kun yleensä normi käytössä sanotaan että maha menee sekaisin ja ihmiset tajuaa mitä tarkotetaan, sori jos joku muukin tuon lukenut ei viestistäni selvää saanut.

Sanna

Sanna
Admin

No ainakin minä olen ymmärtänyt asian niin, että jos sanoo että maha menee sekaisin, niin se tarkoittaa sitä että tulee ripulia tai kovia ilmavaivoja. Kivusta jos taas puhutaan niin on kai selkeää kertoa onko kipu enemmänkin vatsalaukun alueella vai alamahan eli suoliston alueella. Molemmissa tapauksissa molemmat osat pelaavat yhdessä näissä oireissa, vaikka varmaankin enemmän ne oireet tuntuvat siellä suoliston alueella. Näin ainakin ymmärtäisin. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

viisvitonen

Sanna kirjoitti:No ainakin minä olen ymmärtänyt asian niin, että jos sanoo että maha menee sekaisin, niin se tarkoittaa sitä että tulee ripulia tai kovia ilmavaivoja. Kivusta jos taas puhutaan niin on kai selkeää kertoa onko kipu enemmänkin vatsalaukun alueella vai alamahan eli suoliston alueella. Molemmissa tapauksissa molemmat osat pelaavat yhdessä näissä oireissa, vaikka varmaankin enemmän ne oireet tuntuvat siellä suoliston alueella. Näin ainakin ymmärtäisin. Smile

Aivan eli pointtini vaan että kannattaa yrittää ilmaista oireet oikeille (elin) paikoilleen niin lekuritkin pystyy paremmin auttaan (ja myös täälläkin?)

7tuleeko muilla vatsakipeäksi ilman mitään "kunnon" syytä? Empty Äryneenä aikana tulee kaikesta! Su 31 Elo 2014, 15:56

miau

miau

Minulla on selkeästi ärtynyt ajanjakso, jolloin tulee vatsalaukusta suolistoon saakka voimakkaita kiputiloja ja pahimmalla ajalla ihan mistä tahansa! Silloin on käytännössä katsoen aivan sama mitä syö, koska kivut ovat yhtä pahat, mutta jos haluaa rauhoittaa tilanteen niin äärimmäisen tiukka ruokavalio auttaa. Silloin en syö lihaa, maitotuotteita, viljoja (vehnä, ruis, ohra) tai valkoista sokeria sisältäviä ruokia ollenkaan. Lisäksi äärimmäisissä kiputiloissa syön vain hyvin soseutettuja keittoja sekä pirtelöitä ja kaurapuuroa. Lähinä tavoitteena syödä mahdollisimman helposti sulavaa ruokaa. Probiootit ovat myös jatkuvassa käytössä tuolloin. Ärtynyt tila menee ohitse ruokavalion avulla parissa viikossa, jonka jälkeen hiljalleen voin laajentaa ruokavaliota takaisin "normaaliksi". Nykyisin olen oppinut ennaltaehkäisemään tiukentamalla ruokavaliota oireiden pahentuessa, jolloin tilanne ei kärjisty.

Hart

Välillä tosiaankin tuntuu että vatsa tulee kipeäksi "ilman syytä", mutta kyllä se vaan niin on että jotenkin syötyyn ruokaan se kipu aina sitten kumminkin erittäin suurella todennäköisyydellä liittyy.

Itselläni vatsan pistää valitettavasti nurin raskas ja mausteinen ruoka, jota vatsa ei ihan hirveästi kestä aina. Siksi se on aina vähän sitä kuuluisaa venäläistä rulettia kun syö jotain taatun sopimatonta tämän kanssa- kun ei koskaan tiedä miten käy.

En ole ihan varma että toimiko tämä kaikille, mutta eilen tuli ostettua kaupasta pieni pullollinen Aloe Vera-juomaa jossa oli sellaisia pieniä geelinpalasia seassa. Kummasti rauhoitti vatsaa ja kieltämättä pisti taas aineenvaihdunnan toimimaan erittäin tiuhaan tahtiin tälle päivälle. Tämä on tietysti hyvä juttu minulle, jolla tämä ärtyvä suoli on enemmän ummetuspainotteista.

Tänään myöskin vatsakivut ovat olleet todella vähäisiä, mutta väittäisin melkein että kaikkea sellaista kannattaa kokeilla tähän millä vaan kerrotaan olevan jotain vaikutusta ruoansulatuksen helpottamiseen tietysti vähän yksilökohtaisesti.

Tillikki

Minulla kipeytyy usein vatsa oikean kylkikaaren alta, etenkin jos ole olen syönyt tyhjään mahaan ruokaa. Koitan nyt syödä paljon pieniä annoksia ennemin kuin yhden isomman annoksen ruokaa päivässä. Vaikka välillä tuntuu että ajatuskin syömisestä saa kivun tulemaan.

Mikimi

Mikimi

Tillikki kirjoitti:Minulla kipeytyy usein vatsa oikean kylkikaaren alta, etenkin jos ole olen syönyt tyhjään mahaan ruokaa. Koitan nyt syödä paljon pieniä annoksia ennemin kuin yhden isomman annoksen ruokaa päivässä. Vaikka välillä tuntuu että ajatuskin syömisestä saa kivun tulemaan.

Oikean kylkikaaren alla on suolen mutka, ne mutka kohdat usein on sellasia missä tuntuu ja esim jos on ilmaa vatsassa saattaa pistellä juurikin noihin suolenmutkiin. Kannattaa myös muistaa ette ruuan jälkeen heti lähde lenkille.

Tillikki

Ruoan jälkeen ei tule mielenkään poistua talosta, tällä viikolla ihan sama mitä on syönyt vatsa menee sekaisin. Sad

Jukka

Sappivaivatkin aiheuttaa kipuja oikean kylkikaaren tienoille ja tulee kohta syömisen jälkeen mut kaipa ne olis jo tutkimuksissa ilmenny, jos sun kipus niistä johtuis.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa