IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

kolesteroli ja paino

+2
Mikimi
viisvitonen
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1kolesteroli ja paino Empty kolesteroli ja paino Ma 17 Kesä 2013, 15:40

viisvitonen

Oletteko mittuuttaneet veren rasva-arvoja?

Voisi olettaa että IBSläisillä olisi hyvät arvot kun
kuidut imee kolesterolia  "sappikierrosta" ja siten painokin laskee kuten mullakin?

Muutama vuosi sitten oli vielä kok kolesteroli 7 (HDL 0,7) mutta taisi vuosi sitten olla kok 4,5 ja HDL 1,5 ja luulen että "parannusta" tullut vaan? :-)

2kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino La 25 Tammi 2014, 11:39

viisvitonen

Eikö kukaan ole seurannut (no eihän nuorten ka. 30v tarttekaan ;-) )
kolesteroli/paino/rasva-arvojensa muutosta IBS-potemisen aikana?

Mulla siis oletus että IBS:ssä edes jotain hyvää eli laskis painoa, kuidut laskisi kolesteroli- rasva-arvoja jne?

3kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Su 26 Tammi 2014, 10:34

Mikimi

Mikimi

viisvitonen kirjoitti:Eikö kukaan ole seurannut (no eihän nuorten ka. 30v tarttekaan ;-) )
kolesteroli/paino/rasva-arvojensa muutosta IBS-potemisen aikana?

Mulla siis oletus että IBS:ssä edes jotain hyvää eli laskis painoa, kuidut laskisi kolesteroli- rasva-arvoja jne?

itse joskus mittauttanut, mutta nuorilla naisilla ainakin hormonit kai vaikuttaa siihen että kolesteroli on helposti alhaisempi, kuin vaihdevuosien jälkeen. Jos nyt oikein muistan. Kuitenkin minun kolesteriarvot oli ok. + Olen normaalipainoinen (painoindeksi n. 20-21).

4kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 27 Tammi 2014, 07:16

Sanna

Sanna
Admin

Tuossa mietin sitäkin että meidän suvussa naiset ovat ja ovat olleet aina tosi hentoja, samoin minä. Äitini saavutti normaalipainonsa vasta keski-iän jälkeen, mummilla paino nousi vasta eläkkeellä. Kaikilla on ollut jonkinsortin ongelmia vatsan kanssa, mutta ei näin rajuja ehkä kuin minulla. Mietinkin voisiko näillä suolisto-ongelmilla olla vaikutusta siihen, että sukumme naiset ovat pysyneet nuoren ikänsä ajan jopa hieman alipainoisina? Itsellä ainakin ruuansulatus on tosi vilkasta eikä kiloja kerry, vaikka söisi mitä ja miten päin. Razz

https://ibs-foorumi.palstani.com

5kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 27 Tammi 2014, 17:05

Jukka

Viime mittauksessa kolesteroli oli 5,2 joskus se taisi olla 6, eli jonkunverran kuidut voi tuohon vaikuttaa ja käytettiinhän guarkumiakin kolesterolilääkkeenä ennen statiinien yleistymistä.

6kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 27 Tammi 2014, 17:22

viisvitonen

Muistetteko vielä tarkemmin miten arvo jakaantui hdl, ldl ?

Mulla oli nuorempana aina hdl vain 0,7 ja sitten ykskaks se pomppasi 1,4:een joka jo "normaali" arvo kaiketi

7kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 03 Helmi 2014, 07:21

Esa

Esa
Admin

Mulla on seurannassa matalan HDL:n takia. Käytän Benecolia pitääkseni myös LDL:n matalalla. Liukoinen kuitu tosiaan hieman estää kolesterolin imeytymistä takaisin suolesta. Ja myös kasviöljyjen ja kalan suosiminen ja eläinrasvan välttäminen sopivat niin IBS-ruokavalioon kuin kolesterolin alentamiseenkin.

8kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 03 Helmi 2014, 09:48

K@tja

K@tja

Ite en syö margariineja enkä rypsiöljyjä benecolista puhumattakaan.
Itellä tosiaan hyvä kolestroli on  korkeella, sekä paha hieman koholla mutta lääkärin mukaan se ei aiheuta ongelmia, koska se hyvä korvaa pahan.

Jokainen voi toki sanoa mikä on terveellistä ja mikä ei, mutta eikö olisi helpompaa kokeilla erillaisia asioita ja käydä mittaamassa arvot?
Jos arvot ovat menneet huonompaan suuntaa ja haluaa ne johonkin tiettyyn lukuun, niin muokkaa ruokavaliota/ lisää kevyttä liikuntaa elämäänsä.
Itse en usko näihin (kolestroli pitää olla tietty että elää pitkään).
Ihminen on kokonaisuus ja kaikki olemme erilaisia.  Very Happy 
Ei kukaan voi tietää mikä on juuri oikea suhdeluku minulle. Vai voiko?

tässä muutama mielenkiintoinen juttu/linkki aiheeseen.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm#kasvioljy_rasvahapot

Terveys on niin valtava, sekava ja monihaarainen sekoitus politiikkaa, bisnestä, tutkimusta, huuhaata, perinteistä viisautta, perinteistä hölynpölyä ja miljoonia erilaisia kannanottoja ja mielipiteitä.

Olemme palanneet takaisin aikaan, jolloin todellisuus muotoutui poliittisten tarkoitusperien mukaan. Nyt muokkaajana on puhdas raha ja valta. Vaikka on lisääntyvässä määrin tutkimuksia, että kolesterolitason lasku lisää kuolleisuutta ja pisin elinikäodotus on niillä, joilla on korkein kolesterolitaso, niin siitäkin huolimatta valtaa pitävä lääketieteellinen eliitti pysyy kannassaan.

Korkea kolesteroli ei ole riskitekijä edes sydänsairailla, tutkimuksissa on todettu, että sydänkohtauksen saanneilla oli kauttaaltaan matala kolesterolitaso. Silti kansakunta on aivopesty uskomaan lääkkeisiin, joilla ei professoreiden mukaan ole mitään sivuvaikutuksia.

Statiinit aiheuttavat verisuonten kalkkeutumista ja ahtauttavat verisuonia.

Margariini, jonka vaikutuksia elimistöön ei ole mitenkään tutkittu EI kokemusten mukaan laske huonoa eli LDL kolestrolia tai triglyserejä eikä nosta hyvää eli HDL kolesterolia.

Voi ja eläinrasvat ei nosta huonoa eli LDL kolesterolia tai triglyserejä, mutta nostaa hyvää eli HDL kolesterolia.

Rasvasta on tehty pelottava peikko. Kolesterolilla, niin hyvällä kuin "pahallakin" on suuri joukko elintärkeitä tehtäviä kehossamme. Ei ole olemassa yhtäkään tutkimusta, joka osoittaisi voin ja muun maaeläinrasvan aiheuttavan sepelvaltimotautia ja sydänkuolemia tai mitään muitakaan sairauksia. Eläinrasvat EIVÄT nosta huonoa eli LDL kolesterolia. Jos näin olisi, niin ihmiskuntaa ei olisi olemassakaan. Margariinit tuli markkinoille vasta 80-luvulla ja kukaan ei ole niillä mistään parantunut. Syövät ja suolistosairaudet sekä lihavuus jne.. sairaudet lisääntyvät. Kolesteroliarvot vaihtelevat vuodenaikojen, auringonvalon, kuukautiskierron, kilpirauhasen toiminnan (vajaatoiminta nostaa huonoa eli LDL kolesterolia), stressitason, liikunnan, ylipainon, tupakoinnin ja muiden sairauksien ja elimistön kroonisen tulehdusasteen mukaan jne. Edellä mainitut seikat vaikuttavat usein paljon enemmän kolesterolitasoihin kuin esim. ruokavalio.
http://www./index.php?page=articles&id=164

Jos margariinit keksittäisiin nyt, niin ne kiellettäisiin vaaraallisina rasvoina.

Kukaan, joka on perehtynyt ravitsemukseen, ei syö margariinia eikä muitakaan käsiteltyjä kasvisrasvoja.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/margariini.htm
Vastaa lainauksen kanssa

9kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 03 Helmi 2014, 14:48

Esa

Esa
Admin

Nyt taisi kyllä tulla uskomusta tiedon sijaan. Yksikään vakavasti otettava lähde ei varmasti vahvista, etteikö korkealla kolesterolilla olisi yhteyttä sydänkuolemiin. Päin vastoin, on vanhojen lisäksi tuoreitakin tutkimustuloksia mm. siitä, että runsas voin käyttö altistaa sepelvaltimotaudille.
http://www.trainer4you.fi/runsas-voin-kaytto-lisaa-sydaninfarktin-riskia/

Valitettavan usein tulee muotiuskomuksia terveyteen ja ravitsemukseen liittyen, eivätkä ne pohjaudu mihinkään tukevaan tietoon, vaan yleensä jonkun yksittäisen henkilön enemmän tai vähemmän huteralla pohjalla oleviin näkemyksiin. Tätä rasvauskomusta pidän suuren suosionsa ja suurten riskiensä takia haitallisimpana  pitkään aikaan. Tämä saattaa vielä näkyä uutena nousuna sydänkuolemien määrässä, jotka Pohjois-Karjala-projektin myötä ovat huomattavassa laskussa.

10kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 03 Helmi 2014, 15:43

viisvitonen

Esa kirjoitti:Mulla on seurannassa matalan HDL:n takia. Käytän Benecolia pitääkseni myös LDL:n matalalla. Liukoinen kuitu tosiaan hieman estää kolesterolin imeytymistä takaisin suolesta. Ja myös kasviöljyjen ja kalan suosiminen ja eläinrasvan välttäminen sopivat niin IBS-ruokavalioon kuin kolesterolin alentamiseenkin.

Kerroitkos Esa joskus ettet käytä kalaöljy-tiivisteitä? Jos niin miksi?
Ärsyttääkö omega3 -tiivistepillerit ibs-suolta vai?

Itse olen jo vuosia käyttänyt eri omega3-pillereitä kun kalaa en (voi) syö "tarpeeksi" ja "geeniperimässä verisuonitauteja"...

11kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 03 Helmi 2014, 15:52

viisvitonen

Hmm.. mielenkiintoista kun toisaalta "viralliset tutkimukset" puoltaa sitä että vanhemmiten keho suorastaan tarvii enemmän kolesterolia ja nyt esim. nää monet "ravitsemusasiantuntijat" (jääköön nimeltä maintsematta eräs nainen joka videolla täälläkin ;-) ) ovat usein langan laihoja että verisuonet oikein pullistelee ja he käyttävät esim paksuja takkeja villapuseroita etteivät olis niin ruipelon näköisiä, joten panee miettimään että noinkohan he ovat oikeassa eli aliravtsemuksesta (pikkasen puutteessa) elävät ihmiset elävät sittenkin pitempään ja terveempinä ja ilman kosterolia kok arvo max 3-4 tms?!

12kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ma 03 Helmi 2014, 21:28

Esa

Esa
Admin

En käytä kalaöljykapseleita siksi että syön paljon kalaa. Turha maksaa kapseleista.

Kyllä kolesterolia tarvitaan. Ilman ei pysy hengissä. Ongelma tulee siitä, ettei keho valmista niitä sopivaa määrää oikeassa suhteessa. Se on osin geeneistä, mutta niitä ei voi muuttaa. Ravintoa ja liikuntaa voi.

13kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Ti 04 Helmi 2014, 16:38

viisvitonen

Esa kirjoitti:En käytä kalaöljykapseleita siksi että syön paljon kalaa. Turha maksaa kapseleista.

Kyllä kolesterolia tarvitaan. Ilman ei pysy hengissä. Ongelma tulee siitä, ettei keho valmista niitä sopivaa määrää oikeassa suhteessa. Se on osin geeneistä, mutta niitä ei voi muuttaa. Ravintoa ja liikuntaa voi.

Kyllä mä luulen että Esa ei sun geeeissä vikaa ole kun mäkin sain hdl:n nouseen, en vaan muista tarkkaan mitä tein, mutta esim omega3 lisäsin ja vähensin sokeria tms. sekä yllättäen en kyllä liikuntaa voinut lisätä (päinvastoin) koska nuorempana jopa kilpaurheilin ja silti hdl oli alhainen eli kyllä se jokin ravintojuttu oli joka sitten tuplas hdl:ni?

14kolesteroli ja paino Empty paha/hyvä kolestroli Pe 07 Helmi 2014, 13:14

K@tja

K@tja

[quote="Esa"]Nyt taisi kyllä tulla uskomusta tiedon sijaan. Yksikään vakavasti otettava lähde ei varmasti vahvista, etteikö korkealla kolesterolilla olisi yhteyttä sydänkuolemiin. Päin vastoin, on vanhojen lisäksi tuoreitakin tutkimustuloksia mm. siitä, että runsas voin käyttö altistaa sepelvaltimotaudille.
http://www.trainer4you.fi/runsas-voin-kaytto-lisaa-sydaninfarktin-riskia/

En kyl vakuuttunut tästä suomalaisesta tutkimuksesta ollenkaan.

" Seurannan aikana sydäninfarktin saaneet miehet olivat tutkimuksen alussa muita miehiä vanhempia ja heillä oli merkitsevästi suurempi painoindeksi, epäedullisemmat veren rasva-arvot ja korkeammat verenpainetasot terveenä säilyneisiin tutkittaviin verrattuna. He myös tupakoivat merkitsevästi muita enemmän, heillä oli pienempi maksimaalinen hapenottokyky ja heidän ruokavalionsa sisälsi enemmän voita, tyydyttynyttä rasvaa ja vähemmän folaattia, marjoja, hedelmiä ja tuoreita kasviksia, Voutilainen ja kollegat kirjoittavat.

Tutkijoiden mukaan tilastollisista vakioinneista huolimatta on mahdollista, että nämä muut tekijät voivat vaikuttaa havaittuun yhteyteen riskiä lisäävästi. Voi saattaakin tässä aineistossa olla osittain merkki epäterveistä elintavoista."

Tässä just yks hieno esimerkki kun tutkitaan. Voi tappaa oli tutkimuksen tulos, unohdetaan kokonaisuus niinkuin
sehän poltti röökii, viljoja, sokereita ym. epäterveellisiä juttuja eikä mitään terveellistä??!!
Liikuntaki oli kaverilta unohtunu kokonaan. Viinan juonnista ei myöskään ollut mainintaa.

Ite uskon enempi alla olevissa linkeissä oleviin juttuihin kun näihin viranomaisten/lääketehtaiden suosituksiin.
Jos nyt ollaan realistejä ollaan niin harvoin se pelkkä voi ketään lihottaa/tappaa. Eiköhän se lihavuus johdu muustakin kun voin syönnisstä. No mutta tämä on mun mielipide. =)

pari linkkiä kolestrolista
http://www.magneettimedia.com/syyttomana-tuomittu-kolesteroli/
http://www.magneettimedia.com/kolesterolin-alentaminen-aiheuttaa-syopaa/

15kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Pe 07 Helmi 2014, 14:48

viisvitonen

Minustakin väärin syytetään vain rasvoja lihavuudesta ja kolesterolista koska sokeriahan (hiilarit) viime vuosikymmeninä mätettiin poskeen kuin sillä ei ois elimistössä mitään haittaa ja liika sokeristahan tehdään just rasvaa (ldl?) ja mitä tekee stressaantuneet, kiireiset ihmiset - niin syö vaan lisää sokeria, ei niinkään rasvaa?!

Toki rasvojen on erilaisia mutta rasvojen erilaisuuden syyt/seuraamukset eivät aiheuttane niin suuria ongelmia kuin sokeri?

16kolesteroli ja paino Empty Vs: kolesteroli ja paino Su 16 Helmi 2014, 16:17

Esa

Esa
Admin

Onneksi nämä eivät ole uskonasioita, vaan tieteellisessä tutkimuksessa on apuna tieteellinen metodi, jonka tarkoituksena on nimenomaan eliminoida uskomusten vaikutus. Siksi ainoastaan tiede tuottaa kunnollista tietoa.

Magneettimedia on typerin roskajulkaisu mitä löytyy. Sen lukeminen muussa kuin huumoritarkoituksessa ei ole suositeltavaa. Pelkkää uskomushömppää ja antisemiittistä propagandaa.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa