Täällä ollaan edelleen
Kyllä tuo hormonitoiminta säätelee niin monta asiaa naisen kropassa että väistämättä sillä on vaikutukset myös suolen toimintaan.
Kun olen pohtinut mistä kaikki alkoi tämän IBS sairauteni kanssa niin ei ole yhtä ainutta tekijää joka laukaisi oireet. Yksi syy oli ja on että olen lapsesta pitäen ollut aina herkkävatsainen ja vatsalla jännittäjä, toinen on kierteenä syödyt antibiootti kuurit virtsatie infektioihin 17 vuotiaasta alkaen, sitten Afrikan matkalla sairastettu pahempi ruokamyrkytys/ripulitauti ja lopuksi juuri ennen kuin koko IBS alkoi, kokeilin Nuvaring ehkäisy rengasta muutaman kuukauden ajan eli hormonitkin voivat olla syynä.
Kuitenkin on alku syynä noista yllä listatuista mikä tahansa tai kaikki ne niin kun sairaus alkoi, on sitä eniten sen jälkeen säädellyt hormonitoiminta. Pahimmat ripulointi jaksot ajoittuvat aina joko hormonin nousu tai lasku piikkeihin eli ovulaatio ja kuukautis ajankohtiin.
Nuorempana en voinut lainkaan käyttää hormonivalmisteita ehkäisyyn kun migreenit olivat aivan kauheita. Lisäksi laihduin laihtumistani liian laihaksi. Ja koko luonteeni muuttui ja olin kiukkuinen kuin ampiainen. Kroppani ei siis kestänyt lisähormonia, sitä oli tarpeeksi omasta takaa. Päädyin hormonittomiin vaihtoehtoihin.
Tilanne on kuitenkin muuttunut vuosien varrella kun ikää oon karttunut ja hormonitoiminta alkaa pikkuhiljaa luonnollisesti hiipumaan. Hormoni valmisteet eivät ole enää niin myrkkyä kropalleni mutta edelleen auralliset migreenit hyökkäävät heti päälle jos minkä tahansa hormonia sisältävän ehkäisypillerin tai renkaan, kierukan, laastarin yms otan kokeiluun. Migreenit ovat kyllä lievempiä kuin nuorena mutta silti lääkärini ei suosittele käyttöä jos tulee migreeni kohtauksia.
Olen kuitenkin huomannut tämän IBS sairauden kohdalla että se hormoni homma tarvitsee tietynlaisen balanssin jotta myös suoli pysyy paremmassa kunnossa. Eli sain selville että nykypäivänä minun keltarauhashormoni toiminnassa on vajausta. Mikä on luonnollista kun ikää alkaa jo olemaan. Sen korjaamiseen ei kuitenkaan sovi valmisteet mitkä lisäävät molempia, estrogeeniä sekä progesteronia kun estrogeenitaso on kunnossa. Eikä sovi edes valmisteet joissa on liikaa pelkkää progesteronia kun omasta takaa sitä on vielä vähän joka kuukausi, jolloin tulee yliannostus. Eli tässä yritän sanoa että tuo naisten hormonitoiminta on monimutkainen juttu hormoni piikkeineen ja vaihteluineen läpi kuukausien ja itselläni oli onnea että tuli sellaiset oireet joista tajusin itse mistä vajauksesta oli kyse.
Päätin kokeilla kuitenkin ensin omin nokkineni keltarauhashormoni lisää
paikallis tuotteilla ilman reseptiä apteekista kuten esim Ovestin. Ja yllä edellisissä viesteissä jo kirjoitin että ne sopivat todella hyvin. Vatsan ja suoliston toiminta rauhoittui. Tämän jälkeen marssin omalle lääkäreilleni ja oireideni perusteella hän kirjoitti vahvempaa suun kautta otettavaa keltarauhashormonia. Aluksi kaikki meni hyvin, joskin sivuoireet vaivasivat aikalailla (pahoinvointia jne), sitten suoli alkoi mennä huonompaan suuntaan. Lopetin hormonit ja vaihdoin takaisin miedompaan paikalliseen ovestin valmisteeseen. Ja taas suoli rauhoittui. Eli suun kautta syötävät keltarauhashormonit olivat liian vahvoja minulle (primolut NOR). Oman keltarauhashormoni tasoni päälle, nousi taso lääkkeen myötä liikaa.
Keltarauhashormoni vajeeseen viittaa juurikin tiputtelu tai ohivuoto. Ja siitä puhutaan tavallaan lyhentyneenä kiertona kun ennen kuukautisia voi olla kuvailemaasi ruskeaa vuotoa muutaman päivän ja taas tauota tai sitten tiputella viikon päivätkin tuhruna ennen kuin normaali kuukautiset alkavat. Myös välivuotoja voi esiintyä aiemminkin kuukauden aikana. Naisesta tuo tuntuu että kuukautiset alkavat ajallisesti venymään kahdeksi viikoksi kuukaudessa vaikka olisikin kyse vain pienestä tuhruvuodosta. Kun kyllähän sitä joutuu laittamaan siteen ja kävelemään semmosen kanssa yhä pidempään per kuukausi.
Katti, sinun kohdallasi kun käytät pillereitä niin en osaa neuvoa sen kummemmin kun itse en ole pystynyt koskaan niitä käyttämään että mikä voisi olla syynä tiputteluvuotoosi ja suolen epätasapainoon mutta siltä kuitenkin kuulostaa että balanssissa ei ole sinullakaan hormonitasapaino nyt ja on hyvä että menet gynekologille. Eikä se tosiaan välttämättä ikää katso jos hormonitoiminnassa menee jokin sekaisin tai tulee vajausta mihin tahansa hormoniin. Itse koin hyväksi sen että kirjasin ylös oirepäiväkirjaa per kuukausi johon kirjasin sekä tiputtelut, ovulaatiot, kuukautiset, suolen toiminnan. Sitä on mestari unohtamaan jo viikonkin takaiset tapahtumat jos niitä ei kirjaa ylös tarkasti. Näin minä sain selville keltarauhashormonin vajauksella. Näytin oirepäiväkirjaani lääkärilleni ja hän näki siitä myös heti mistä on kyse.
Sinun kohdallasi myös se endo voi olla syynä tiputteluun sekä suolen huonoon toimintaan. Itselläni ei ole endoa mutta muutamalla ystävälläni on ja heillä on ainakin tuon suolen toiminnan kannalta todellakin vaikutuksia siihen. Löysää mahaa ja ripulointia eri ajankohtina kuukautta mutta varsinkin ennen kuukautisia ja kuukautisten aikana. Toinen ystävistäni kävi endo leikkauksessa kun oli raskaus toiveissa ja endo väheni jolloin myös suolen toiminta parani ja sen jälkeen onnistui raskauskin joka korjasi loputkin endot pois. Häntä ei ole enää vaivannut sen jälkeen suolen huono toiminta. Mutta kuitenkin on hyvä muistaa että jokainen meistä on yksilö ja suolen toimintaan voi vaikuttaa muutkin asiat. Eli vaikka endo leikattaisiin, ei se sitä sano että ei kuitenkin sairastaisi lisäksi ärtyneen suolen syndroomaa ja löysä mahaisuus jatkuisi senkin jälkeen. Silti tutkituttaisin kyllä endon tarkemmin ja jos mahdollista ehkä kävisin leikkauksessakin kun ei se endo ainakaan helpota IBS oireita vaan varmasti lisää niitä kun siinäkin on kyse hormonitoiminnasta jolla on suorat vaikutukset suoliston.
Entiedä auttoiko tämä sinua Katti yhtään mutta tämmöistä tuli mieleeni kirjoittamastasi..