IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Kuumeinen olo

+3
viisvitonen
Jukka
nunnu85
7 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Kuumeinen olo Empty Kuumeinen olo Ma 03 Kesä 2013, 08:24

nunnu85

Onko joku muu huomannut tällaista, kun mulla alkaa tämä ripuli ja mahan kouristukset, niin mulla on ihan kuumeinen olo, mä oon ihan jäässä ja kun mittaa kuumeen, niin se on ihan normi. Nytkin pihalla on yli 20lämpöö ja mä palelen täällä, varpaat ja kaikki ihan jäässä!

2Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ma 03 Kesä 2013, 16:22

Jukka

Mulla oli joskus nuorempana ihan samanlaisia tuntemuksia. Kaipa tuollaset rajut kivut ja kouristukset aiheuttaa vaan uupumuksen ja sen kuumeisen olon vaikka kyllä mulla se lämpökin hiukan nousi, ei ihan kuumeeseen asti kuitenkaan. Yleensä siinä meni sitten vielä ainakin pari päivää, ennenkuin vointi taas koheni.

3Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ma 03 Kesä 2013, 17:03

viisvitonen

nunnu85 kirjoitti:Onko joku muu huomannut tällaista, kun mulla alkaa tämä ripuli ja mahan kouristukset, niin mulla on ihan kuumeinen olo, mä oon ihan jäässä ja kun mittaa kuumeen, niin se on ihan normi. Nytkin pihalla on yli 20lämpöö ja mä palelen täällä, varpaat ja kaikki ihan jäässä!

Ei ole kokemusta juuri moisesta tilanteesta mutta eiköhän oireet kuulu normi kehon toimintaan kun tulee raju "rasitus" tms että keho tiukilla niin "kuume tuntuu" nousevan kun kehon puolustus- ja tasapainosysteemin käydessä vahvasti palauttaakseen normi olon?

4Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ma 03 Kesä 2013, 17:46

Mikimi

Mikimi

itselle tulee kamala väsymys ja tuntuu siltä että jos joku tänäisisi niin kaatuisin maahan enkä jaksaisi nousta. Välillä väsymys kestää vaan hetken, joskus vähän kauemmin, kykenen silti kyllä liikkumaan enkä mene nukkumaan ikinä väsymyksen takia jos päivällä siis tulee, mutta sellainen kamalan väsynyt olo vaan on.

5Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ma 03 Kesä 2013, 17:54

piggy78

Viimeksi eilen tapahtui minulle myös niin.vatsa ei ollut edes ripulilla mutta jotenkin tuli tyhjennys herkuttelujen jälkeen että ruumiin lämpö nousi..ei ihan kuumetta ollut kun mittasin.ja vielä tänäänkin on veto vex olotila ja jos sais valita painuisin nukkumaan.on tää ihme vaiva..kun ei ole sairaus mutta olo on järkyttävä välillä ja elämää hallitsee suolisto...

6Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ma 03 Kesä 2013, 18:15

Esa

Esa
Admin

Joo, yleensä ensin tulee kuuma ja sitten kylmä. Se on sitä autonomisen hermoston hermoston sekoilua.

7Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ma 03 Kesä 2013, 18:36

Sanna

Sanna
Admin

Kertokaas muuten että mistä johtuu kun jos syön esim pizzaa ja juon vähänkin siideriä tai otan sipsejä niin minulle tulee tajuttoman kylmä? Siis sen syömisen päälle tulee niin kylmä että ihan tärisen ja pitää hakea peitto päälle? Rasittaakohan nuo yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet niin rankasti kroppaa, että vetää sen ihan kylmäksi? Kuumeinen olo mulle tuli joskus jos nautin liikaa sokeria. Meni nenäkin ihan tukkoon.

https://ibs-foorumi.palstani.com

8Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ti 04 Kesä 2013, 05:32

Esa

Esa
Admin

No en ole itse huomannut noin selvää yhteyttä mihinkään ruokaan, mutta mulle tulee hirveä vilu toisinaan. Ruumiinlämmön säätelyn sekoilu kuuluu ainakin fibron oireisiin, joten eiköhän sekin ole sympatikotoniaa.

Enpä tiennytkään, että tämä muu oireilu on näin yleistä IBS-potilailla. Luulin olevani hyvinkin omituinen tapaus ja niin tuntuivat ajattelevan lääkäritkin silloin kun näistä aloin heille puhua.

9Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ti 04 Kesä 2013, 05:42

Sanna

Sanna
Admin

Mä en ole edes varsinaisesti jostain syystä yhdistänyt noita vilunväreitä niin kiinteästi IBS:n piiriin. Mutta onhan niitä kaikenmoisia tuntemuksia ja olotiloja sen vatsan lisäksi.

Sokerista tuli jossain vaiheessa ihan tajuton päänsärky aina, jos herkutteli enemmän niin tuli kylmä ja iho kuivui jotenkin jännästi, tuntui semmoselta kohmelolta. Joskus esim mahan alueen iholle tulee jotain punaista ihottuman tyyppistä, mutta se ei kutise ja katoaa itsestään aina pois (??), jalkapohjia kutisee ihan älyttömästi joskus ja kun niitä vähänki raapii niin pintaan tulee sellaisia pieniä näppylöitä? Kurkussa on joskus palantunnetta ja usein sellainen olo että pitäisi röyhiä se pois vaikka ei oikeasti edes röyhytä eikä närästä. Vasen jalka on ajottain ollut pitkiäkin aikoja puutunut, samoin vasen pakara. Onhan tässä vaikka mitä! Listaan voisi vielä lisätä kaikki mielenterveyteen liittyvät seikat myös, pelot ja ahdistukset.

Tiedä sitten johtuvatko kaikki IBS:stä vai ovatko vaan yksittäisiä oireita, joilla on eri aiheuttajat. Mutta et todellakaan ole Esa yksin myöskään noiden moninaisten oireidesi kanssa. Toki meillä jokaisella tilanne on varmasti hieman erilainen, mutta varmasti myös muita oireita esiintyy kuin vain se vatsa jos lähdetään tarkemmin katsomaan. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

10Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ti 04 Kesä 2013, 07:49

Esa

Esa
Admin

Niin kyllähän tämä on paljon muutakin kuin vatsavaiva. Samanlaista kutinaa ja puutumista mullakin on ollut jo pitkään. Lasken ne enemmän fibromyalgiaksi, mutta samaa kokonaisuuttahan se kaikki on. Jos sinulla alkaa kipuja tulla myös, niin siihen on olemassa lääkitys.

Niin se palan tunne kurkussa on luultavammin ylävatsaperäistä. Mulla ainakin se häviää tehokkaammalla happolääkityksellä. Onko sinulla muuten närästysoireita, eli polttelua rintalastan alla tai hapon nousua suuhun? Saattaa olla myös muuten vaan vatsalaukku ärtynyt ja aiheuttaa tuota.

11Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ti 04 Kesä 2013, 14:41

viisvitonen

Esa kirjoitti:..., mutta mulle tulee hirveä vilu toisinaan. Ruumiinlämmön säätelyn sekoilu kuuluu ainakin fibron oireisiin,...

Mullakin siis jo 2 kk kylmän arkuutta (vilun väristyksiäkin välillä) ja lekuri sanoi johtuvan poskionteloistani joiden tulehdus/ärsytys heiluttelee lämmönsäätelyä.

12Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ti 04 Kesä 2013, 14:43

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Kertokaas muuten että mistä johtuu kun jos syön esim pizzaa ja juon vähänkin siideriä tai otan sipsejä niin minulle tulee tajuttoman kylmä? Siis sen syömisen päälle tulee niin kylmä että ihan tärisen ja pitää hakea peitto päälle? Rasittaakohan nuo yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet niin rankasti kroppaa, että vetää sen ihan kylmäksi? Kuumeinen olo mulle tuli joskus jos nautin liikaa sokeria. Meni nenäkin ihan tukkoon.

Allergia limakalvoilla, poski/otsa?

13Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ke 03 Heinä 2013, 14:46

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Kertokaas muuten että mistä johtuu kun jos syön esim pizzaa ja juon vähänkin siideriä tai otan sipsejä niin minulle tulee tajuttoman kylmä? Siis sen syömisen päälle tulee niin kylmä että ihan tärisen ja pitää hakea peitto päälle? Rasittaakohan nuo yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet niin rankasti kroppaa, että vetää sen ihan kylmäksi? Kuumeinen olo mulle tuli joskus jos nautin liikaa sokeria. Meni nenäkin ihan tukkoon.

Oletkos keksinyt tuohon kylmyyteen selitystä?

Itse olen jo syönyt 3 antiobio-lääkekuuria ja taas tää viimeinen kuuri
tuntui tovin auttavan (kylmyys, nenän tukkkoisuus, otsa/ohimojomotus) mutta sitten taas alkoi oireet mm. kylmään ja välillä ykskaks kaiketi taas palas normi kesäinen lämmin, jopa hikinen olo?

Eka kesä "koskaan" etten ole vielä (tarennut) käynyt uimassa kertaakaan kun normaalisti jopa jo toukokuussa?!

Siis näiden keskustelujen pohjalta kylmyyden syyksi ehdolla lämmönsäätelyn sekoiluun
- IBS-suoliston ruokaherkkyys sokeri, rasva, vehnä tms?
- vatsalaukun refluksi (hapollinen, hapoton) esim. liika sokeri, rasva, vehnä?
- poski/otsaonteloissa joku sitkeä pöpöärsytys?
- fibro?
- muu ? väsymys tietty ainakin....

ps. mullakaan ei ole ollut kuumetta lainkaan

14Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ke 03 Heinä 2013, 15:01

viisvitonen

Esa kirjoitti:Joo, yleensä ensin tulee kuuma ja sitten kylmä. Se on sitä autonomisen hermoston hermoston sekoilua.

Miksi autonominen hermosto "sekoilisi"?

Mulla yleensä siis mieluummin ensin kylmä "jostakin" syystä ja sitten kun se "syy" poistuu niin keho rentoutuu ja tulee lämmin esim. juuri poskiontelon ärsytyksen rahoituttua?

Olikos fibron eräs oire "kylmyys, palelu" tms ja jos niin miksi fibro sellaista aiheuttaisi?

15Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ke 03 Heinä 2013, 18:03

Jukka

Käyttekö muuten joskus verikokeissa? Voisi tutkia ainakin hemoglobiinin, kilpirauhasarvon ja ehkä myös kortisolin, ettei nämä ihmeoireet ainakaan niistä johtuis.

16Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ke 03 Heinä 2013, 18:24

Esa

Esa
Admin

tootired kirjoitti:Miksi autonominen hermosto "sekoilisi"?
Tuo taitaakin olla se varsinainen kysymys IBS:n ja fibron takana. Tavallisin, mutta tuskin ainoa syy lienee pitkään jatkunut stressi.

Olikos fibron eräs oire "kylmyys, palelu" tms ja jos niin miksi fibro sellaista aiheuttaisi?
Koska fibromyalgia on ilmeisimmin neurologinen toimintahäiriö. Suuri osa sen oireista johtuu sympaattisen hermoston liiallisesta aktiivisuudesta. Lämmönsäätelyn häiriöt, sydämentykytykset, hengenahdistus, huimaus ja osa puutumisista nyt kumminkin.

17Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ke 03 Heinä 2013, 20:18

viisvitonen

Esa kirjoitti:
Koska fibromyalgia on ilmeisimmin neurologinen toimintahäiriö. Suuri osa sen oireista johtuu sympaattisen hermoston liiallisesta aktiivisuudesta. Lämmönsäätelyn häiriöt, sydämentykytykset, hengenahdistus, huimaus ja osa puutumisista nyt kumminkin.

Oisko antaa joku linkki joissa olisi esim tota lämmönsäätelyä avattu tarkemmin esim fibron kannalta?

18Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo Ke 03 Heinä 2013, 20:33

viisvitonen

Jukka kirjoitti:Käyttekö muuten joskus verikokeissa? Voisi tutkia ainakin hemoglobiinin, kilpirauhasarvon ja ehkä myös kortisolin, ettei nämä ihmeoireet ainakaan niistä johtuis.

Itse kävin vastikään kokeisssa ja normi-arvoja: kilppari (mulla on ns vajis), hb) ja kilpparihan todella on lämmönsäätelijä, mutta vaikka joskus olen ollut pitkäänkin ilman thyrox -vajislääkitystä ei tällaista kylmän arkuutta, palelua ole koskaan ollut ennenkuin viime helmikuusta kun flunssa iski ja sain kaiketi jälkitaudin?

19Kuumeinen olo Empty Vs: Kuumeinen olo To 04 Heinä 2013, 13:19

Esa

Esa
Admin

tootired kirjoitti:Oisko antaa joku linkki joissa olisi esim tota lämmönsäätelyä avattu tarkemmin esim fibron kannalta?
Ei. Tuo on vain mainittu joissain oirekuvauksissa. Mutta jos haluat tutustua aiheeseen, lue autonomisesta hermostosta.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa