IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Valvominen?

+3
Jukka
Esa
piggy78
7 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Valvominen? Empty Valvominen? To 23 Toukokuu 2013, 13:53

piggy78

Oletteko huomanneet että pahentaako valvominen tätä vaivaa? Itse huomaan sen heti. Tietääkö joku miksi ihmeessä?Lasten kanssa joutuu valvomaan ja välillä ei uni tule muutenkaan niin helpposti. Tai valvottaako tämä vaiva teitä? Itselläni olo pahentuu juuri illaksi ja siihen hetkeen että menee nukkumaan. Etsin siinä sitten kippura-asentoa ja on turvotusta ja huonovointisuutta..nuku nyt siinä sitten. Noidankehä!

2Valvominen? Empty Vs: Valvominen? To 23 Toukokuu 2013, 14:16

Esa

Esa
Admin

Jeps, liian vähäinen uni pahentaa kaikkea. Se sotkee elimistön toiminnan. Tämä noidankehä on tuttu. Mulla tosin on myös fibromyalgia, johon unihäiriöt olennaisesti kuuluvat.

3Valvominen? Empty Vs: Valvominen? To 23 Toukokuu 2013, 19:14

Jukka

Juu välillä kyllä tulee vaivaa juuri siinä vaiheessa kun pitäis nukahtaa. Enpä tiedä auttaisko tämä mutta itse olen yrittänyt aikaistaa iltasyömisiä ja viimeksi illalla juon pelkkää teetä ja otan vielä maitohappobakteerin.

4Valvominen? Empty Vs: Valvominen? Pe 24 Toukokuu 2013, 13:51

Esa

Esa
Admin

Kevyt iltapala voi kyllä rauhoittaakin vatsaa ja parantaa unta. Mutta ei suurta määrää eikä paljon proteiinia tai rasvaa.

5Valvominen? Empty Vs: Valvominen? Pe 24 Toukokuu 2013, 15:23

viisvitonen

Jukka kirjoitti:Juu välillä kyllä tulee vaivaa juuri siinä vaiheessa kun pitäis nukahtaa. Enpä tiedä auttaisko tämä mutta itse olen yrittänyt aikaistaa iltasyömisiä ja viimeksi illalla juon pelkkää teetä ja otan vielä maitohappobakteerin.

Joo teaniini teetä ja MHB kuulostaa minustakin hyvältä.

Tohon voisi alkuillaksi lisätä klo 18-21 välissä "tuhti" päivällinen johon päälle magnesiumiakin, jotkut suosittaa jopa B vitamiiniä ja pikkasen makeaa jälkiruokaa niin näin tehostettaisiin serotoniini/melatooni tuotantoprosessia?

Miten lie tää istuu IBS maailmaan....

6Valvominen? Empty Vs: Valvominen? Pe 24 Toukokuu 2013, 22:24

iluvatar

Sen teen kannattaa olla joku yrttitee niinku kamomilla. Proteiinit kannattaa syödä lounaalla ja päivän loppua kohti vaihtaa hiilihydraatteihin ja joku pullahan ois täydellinen iltapala mutta fodmapilla se vois olla joku riisikakku hillolla mut kuitenkin jotain nopeasti sulavaa hh. Isoja aterioita ei kannata syödä ainakaan 4 tuntia ennen nukkumaan menoa. Kävelylenkki vois kans rauhoittaa vatsaa ja mieltä. Kannattaa myös pyhittää sänky pelkästään nukkumiseen eli lukisi ja kattoisi tvtä sohvalla eikä sängyssä. Mulle lääkäri opetti kans sellasia kehon rentoutumismenetelmiä että nyrkeistä alkaen jännittää ja rentouttaa lihakset ja lisää siihen sitten mukaan käsivarret jalat jne. Toi kannattaa tehdä joku 20min ennen nukkumaan menoa.

7Valvominen? Empty Vs: Valvominen? La 25 Toukokuu 2013, 04:33

Sanna

Sanna
Admin

Mulla menee myös mahan toiminta jotenkin iha jumiin jos päivärytmi sekoaa, varsinkin jos tulee valvottua myöhempään kuin normaalisti. Viimeksi kun meillä oli töissä inventaario ja piti olla puolilleöin töissä ja kotona olin lopulta puoli yhden maissa niin aamulla kuudelta herätessä oli kyllä maha aivan jumissa. Eli ummetushan siitä lopulta tuli. Sama tosin on toisinkin päin jos liikaa makoilee ja yhtäkkiä lähtee liikkeelle niin alkuun voi olla ummetus joka muuttuu päivän päästä miltein ripuliksi ja saa juosta kokoajan vessassa.

Tämän takia olenkin ollut tarkka nukkumisen suhteen enkä illalla tosiaan ennen nukkumanmenoa syö kamalasti enää mitään. Teetä ja joku kauraleipä on ollut aika ok iltapala. Joskus jos tulee syötyä liikaa niin otan lisänä maitohappobakteereja ja ruuansulattajaentsyymejä ennen petiin menoa niin vähän auttaa mahan turpoilemiseen ja kipuiluun. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

8Valvominen? Empty Vs: Valvominen? Su 02 Kesä 2013, 15:27

Whimsy

Whimsy

Juu kyllä minäkin olen tajunnut, vasta ihan viime aikoina tosin, että riittävä unen saanti vaikuttaa positiivisesti suoliston toimintaan.

Parhaiten mulla pysyy vatsa rauhallisena, kun saan nukkua niin pitkään kuin unta riittää (olen tosi aamu-uninen), syödä verkkaisen aamupalan ja muutenkin tehdä asiat omassa rytmissäni (ja lisäksi tietenkin noudattaa fodmappia).

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kotona ollessa mulla on useimmiten ihan ok tai vähintään kohtalaisen hyvä olo. Ja työpäivinä taas on oikeastaan AINA häiritseviä oireita. Sad

Työelämässä ei vaan ole mahdollista elää vatsan ehdoilla, valitettavasti. Sekin vaikuttaa, kun töissä joutuu olemaan istuma-asennossa suurimman osan työajasta. Varsinkin lounaan jälkeen olisi hyvä päästä hetkeksi vaakatasoon, kunnes järkyttävä turvotus menee ohi. Very Happy

Mutta se on kyllä mielenkiintoista, että mikä siinä nukkumisessa on, että se rauhoittaa suolistoa? Melatoniiniko vai mikä, onko kellään selitystä tähän?

9Valvominen? Empty Vs: Valvominen? Ma 03 Kesä 2013, 11:42

iluvatar

Mä luulen että unessa vaan suolisto saa enemmän aikaa ja rauhaa jyllätä ruuat kunnolla läpi ja stressi vaikuttaa päinvastoin ja unettomuus jättää kehon pieneen stressi tilaan.

10Valvominen? Empty Vs: Valvominen? Ma 03 Kesä 2013, 18:11

Esa

Esa
Admin

Riittävä nukkuminen on ylipäätään todella tärkeää terveydelle. Hermoston toiminta häiriintyy ensimmäisenä ja sitä myötä suolenkin.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa