IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Koulukiusattuja?

+3
Jukka
Whimsy
Esa
7 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Koulukiusattuja? Empty Koulukiusattuja? Ke 15 Toukokuu 2013, 12:00

Esa

Esa
Admin

Sanotaan, että IBS-, CFS- ja fibromyalgiapotilailla on yleensä taustalla pitkällinen stressi lapsena ja useimmat ovat koulukiusattuja. Minä ainakin olin koko yläasteen. Miten muut? Entä olitteko lapsena minun laillani vatsalla jännittäjiä?

2Koulukiusattuja? Empty Vs: Koulukiusattuja? Ke 15 Toukokuu 2013, 19:51

Whimsy

Whimsy

Mistä tuo tieto on peräisin? Tutkimustietoa vai kokemusperäistä?

En kyllä ihmettelisi, vaikka tuossa olisi perääkin.

Olin lapsena (ja olen edelleen) ehdottomasti ns. vatsalla jännittäjä. Aina jos oli jotain stressaavaa (vaikkapa luokkaretki) tulossa, mulla oli vatsa kipeänä.

Samoin esim. aikuisena kun olin eräässä henkisesti tosi rasittavassa työpaikassa, niin loppuaikoina lähdin joka aamu vatsa kipeänä töihin. Tuolloin mua auttoi ihan hirveästi eräs hypnoosiäänite, jonka sai ladattua ilmaiseksi netistä. (Tästä on jo monta vuotta aikaa joten älkää kysykö mistä sen saa ladattua Smile)

Kyllä mua jonkun verran kiusattiinkin ja olin varsinkin murrosiässä ja pitkälle yli 20-vuotiaanakin jatkuvasti hermostunut, ahdistunut, jännitin kaikkea mahdollista etukäteen jne... että kyllä tällä vaivalla varmaan jossain lapsuudessa/nuoruudessa jo on juurensa.

3Koulukiusattuja? Empty Vs: Koulukiusattuja? Ke 15 Toukokuu 2013, 20:22

Jukka

Juu ihan samanlaisia muistoja mullekin tulee mieleen noista kouluajoista, luokkaretket, lääkärintarkastukset ja muut rutiinista poikkeavat tapahtumat aiheutti ahdistusta. Jouduin mäkin kiusaamisen kohteeksi siinä yläasteen alkupuolella, olin kai yksinään viihtyvänä vaan sopiva kohde. Kyllähän se tosi stressaavaa aikaa oli, lieneekö tosiaan vaikuttanut näitten vatsavaivojen syntyyn?

4Koulukiusattuja? Empty Vs: Koulukiusattuja? To 16 Toukokuu 2013, 03:49

Sanna

Sanna
Admin

Aika rankkaakin koulukiusaamista myös mulla takana. Se alkoi nostamaan päätään jo joskus ala-asteen lopulla ja kesti koko yläasteen ajan. Muutenkin tuolloin oli kotonakin välillä tosi ahdistavaa ja vaikeaa. En ihmettelisi yhtään, jos tuolla neljän vuoden jatkuvalla stressillä ja ahdistuksella olisi jotain vaikutuksia nykyiseen tilanteeseen. Monesti miettinyt muutenkin, että ne lapsuus/nuoruusajan jutut varmasti ovat olleet yksi laukaiseva tekijä oireille.

https://ibs-foorumi.palstani.com

5Koulukiusattuja? Empty Vs: Koulukiusattuja? To 16 Toukokuu 2013, 06:13

Esa

Esa
Admin

Whimsy kirjoitti:Mistä tuo tieto on peräisin? Tutkimustietoa vai kokemusperäistä?
En muista lähteitä, mutta IBS:ää ja fibromyalgiaa opiskellessa tuohon törmäsin joissain kirjoituksissa. Silläpä kyselen, että miltä asia tämän porukan keskuudessa näyttää.

6Koulukiusattuja? Empty Vs: Koulukiusattuja? To 16 Toukokuu 2013, 14:59

marey

Oon aina olla vatsalla jännittäjä.. Lapsena mua kiusattiin mut aika lievästi. Oli syrjimistä ja ulkonäköä moitittiin. Ei se hirveit traumoja jättänyt, mutta kuitenki varmaan on vähän vaikuttanu et millanen olen sosiaalisissa tilanteissa nykyään, tosi epävarma siis. Kävin ala-aste ikäisenä lääkärissä tutkimuksissa kovien vatsavaivojen takia ja ne alkoi pahentua kun oli vaihdettava koulua muuton takia.. Sinne vanhaan paikkaan jäi kuitenkin kaikki kaveritkin.

Kauheet kirjottaa puhelimella kun pitää kokoajan yrittää korjata sanoja Very Happy

7Koulukiusattuja? Empty Vs: Koulukiusattuja? La 18 Toukokuu 2013, 15:07

viisvitonen

Siis tarkoittaisko sitä että vatsalla (vatsalihaksilal) jännittäminen vuosikausien kuluessa toisi ibs-oireet jotenkin kun autonominen sympaattinen hermosto "tottuisi, kroonistuisi" vääränlaiseen toimintaan?

Viimeinen muokkaaja, tootired pvm La 18 Toukokuu 2013, 15:13, muokattu 1 kertaa

8Koulukiusattuja? Empty Vs: Koulukiusattuja? La 18 Toukokuu 2013, 15:10

Esa

Esa
Admin

Pitkäaikaisen stressin aiheuttamia pysyviä muutoksia keskushermostoon pidetään yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona perussyyksi.

9Koulukiusattuja? Empty Vs: Koulukiusattuja? To 23 Toukokuu 2013, 11:47

iluvatar

Poikkean nyt tästä joukosta siinä etten ole ollut koulukiusattu, mutta en kyllä mikään suosituinkaan. Olen kyllä aina ollut vatsalla stressaaja ja ainoa mitä tähän voisin liittää on varmaan vanhempien ero kun olin 12 vuotias.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa