IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Kipulääkitys?

+2
Esa
viisvitonen
6 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 2]

26Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? Su 22 Joulu 2013, 22:15

viisvitonen



eveliina kirjoitti:Syön itse triptyliä 20mg/vrk. Minulle tästä lääkkeestä on sanottu että ennen sitä käytettiin masennuslääkkeenä mutta ei enää. Nykyään siihen tarkoitukseen on tehokkaampia lääkkeitä. Kipukynnystä kohottavana lääkkeenä sitä käytetään paljon pienillä annoksilla, esim.10-30mg. Lisäksi minulle on sanottu että pitää ottaa säännöllisesti eikä saa lopettaa yhtäkkiä.

Olin itse 4 viikkoa lääkkeen aloituksesta todella väsynyt mutta sitten helpotti. Lääkkeen  vaikutus kuulemma alkaa vasta kuukauden kuluttua lääkkeen aloituksesta.

Huh Eveliina miten jaksoitkaan 20 mg, hienoa jos sait vielä apua?! Itse en ole päässyt 5 vrk pidemmälle 10 mg:llä... Sad

Miksi syöt, kipuun vai nukkumiseen vai molempiin?

Tällä hetkellä itse olen pari kertaa kokeillut vain yhden illan 10 mg eli väsy tuli sai piiitkät unet... Täytynee joskus kokeilla 5 mg ja pitempään?

27Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? Ma 23 Joulu 2013, 08:09

eveliina



Syön triptyliä kipuun. Pakkohan se oli jaksaa Smile Töissä kävin ihan normaalisti mutta viikonloppuisin nukuin 12h/yössä ja päikkärit päälle. Mun ajatus oli vain että tämä auttaa vasta kuukauden päästä, jos apua tulee niin kyllä mä kuukauden jaksan. Smile

28Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? Ke 05 Helmi 2014, 07:50

Sanna

Sanna
Admin

Piti ihan kirjoitella nyt tähän kun tuossa edellispäivänä iski päälle ihan tajuton kurkkukipu ja kuume nousi nopeasti. Kävin eilen lääkärillä sitten näyttämässä ja hakemassa töihin sairaslomalappua. Lääkäri otti pikatestillä näytteet kurkusta ja totesi ettei ole angiinaa, mutta silti minulle lykättiin kouraan antibiootteja.

Hain antibiootit mutta en ole ottanut niitä yhtään, enkä aio ottaakaan. Muutamalla kipulääkkeellää olo nyt kohtuu normi. Yhden burana 800 otin eilen lääkärikäynnin jälkeen ja iltaan mennessä olo jo aika hyvä. Nyt olen ottanut vain normi särkylääkkeitä.

Vatsassa ei ole muuta tuntemuksia kuin välillä sellainen närästyksen kaltainen pistävä kipuilu ihan koko vatsan alueella. Vatsa enemmänkin kovalla nyt kun on selkeästi ottanut aika tujuja särkylääkkeitä.

Antibiootteja aion karttaa kyllä edelleen niin pitkälle kuin vain voi. Sitten vasta jos homma pahenee uudelleen niin voin harkita uudelleen. Tuntuu että aika turhaan tyrkkäävät ilman perusteita noita antibiootteja ihmisille, vaikka perus tulehduskipulääkkeillä pääsee jo aika pitkälle. Harvoin kyllä näin rankasti on joutunut itseään lääkitsemään ja on kyllä todella pitkä aika siitäkin kun olisi viimeksi ihan kuumetta ollut. Joku epidemia menossa selkeästi?

https://ibs-foorumi.palstani.com

29Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? To 06 Helmi 2014, 10:25

Esa

Esa
Admin

Joo, ei kannata lähteä ihan heti antibiootteihin "varmuuden vuoksi", mutta pitää sanoa sille lääkärille, ettei halua niitä syödä ja sopia hänen kanssaan jatkoseurannasta yms. Ei pitäisi jättää vain määrättyä kuuria syömättä sanomatta mitään. Sillä lailla ne lääkäritkin oppivat, että antibiooteista voi olla merkittävää haittaa joillekin ja niiden käyttöä pitäisi harkita enemmän. Ehkäpä hän sitten ottaa nieluviljelyn ja ihan oikeasti tutkii, onko siellä bakteeritulehdus. Näin mulle on tehty, kun kerroin etten antibiootteja syö kuin pakon edessä.



Viimeinen muokkaaja, Esa pvm To 06 Helmi 2014, 19:42, muokattu 1 kertaa

30Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? To 06 Helmi 2014, 16:16

Sanna

Sanna
Admin

Kerroin minua hoitaneelle hoitajalle sekä lääkärille etten antibiootteja syö kuin jos on aivan pakko. Kerroin vielä ärtyneen suolen oireryhmästä ja sanoin ettei vatsa kestä. Kerroin myös että en kuuria varmuuden vuoksi ota. Pyysin kahteen kertaan käynnin aikana että näyte tutkittaisiin vielä paremmin, eikä perusteltaisi antibioottien antoa pelkästään musta tuntuu fiilikseen, mutta ei niin ei. Vastaus li vaan että että musta tuntuu että sä tarviit nyt noi lääkkeet. Eipä kovin vakuuttavaa ollut, jätin ottamatta, nyt jo terveenä, vain nuhaa jäljellä. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

31Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? To 06 Helmi 2014, 19:43

Esa

Esa
Admin

Aika heikkoa vuorovaikutusta lääkäriltä sitten.

32Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? Pe 07 Helmi 2014, 07:17

Sanna

Sanna
Admin

Joo, se oli meidän uusi työterveys paikka ja hoitaja tokasi minulle ennen tervehtimistä jo että "noh, mitäs sä täällä teet?". Niin voitte varmaan kuvitella että kommunikointi jatkui kyseisellä tavalla jatkossakin. Alkuun olin aika luottavainen kun otti sentään pikatestit ja otti toisenkin testiliuskan ja sanoi että lähettää sen jatkotutkimuksiin, mutta sitten kun lääkäri määräsi jo minulle antibiootit mututuntumalla niin sitten ei enää ollutkaan tarvetta lähettää niitä näytteitä? Onko niin kallista vai mistä mahtaa johtua? Tai voi olla, ettei lääkäri itsekään uskonut että minulla mitään vakavempaa on, eli antibiootit turhia.

Miten mulle aina sattuu näitä "ei-niin-päteviä" lääkäreitä? Ei ihme että oma mielikuva terveydenhuollosta on aika pohjamudissa.

https://ibs-foorumi.palstani.com

33Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? Su 14 Syys 2014, 08:09

Tillikki



Itse sain Litalginia pahimpii kipukohtauksiin ensiavussa ja se auttoi! Nyt minulla on niitä kotona varmuuden vuoksi, mutta onneksi ei ole pitkään aikaan(koputtaa puuta) tullut ihan järjettömiä kipukohtauksia oikean kylkikaaren alle, niin ei ole tarvinnut Litalginia ottaa yhtään Smile

34Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? Ti 16 Kesä 2015, 17:33

Taruuuu



Joo mulle ei ainakaan itelle ibuprofeiini sovi juuri ollenkaan. Lähes takuuvarma ripuli tulee seuraavana päivänä.
Parasetamoli käy paremmin. Mutta näissäkin tulee huomioida se, että jos on laktoosi-intolerantikko (kuten minä) niin osa lääkkeistä sisältää täyteaineena laktoosia. Aina ne lääkärit toitottaa, että "sitä on niin pieni määrä..." Mutta kun ei yhtään saisi olla.
Antibiootit on mulle lähes aina tuskaa. Amorion sopi sinuiittiin yllättävän hyvin, vähän tuli vaan vatsanpuruja. Onko muilla antibioottejen kanssa samaa ongelmaa? Entäs tasaantuuko teillä vatsa, kun kuuri loppuu vai jääkö huonoksi?

35Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? Pe 17 Heinä 2015, 06:17

Esa

Esa
Admin

Antibiooteissa on suuria eroja sen suhteen, kuinka pahasti rankaisevat, ja riippuu myös suolen kunnosta kuurin alkaessa, kuinka pahaksi menee. Pahimmat ovat olleet aivan hirveitä. Toipumiseen menee ainakin muutama kuukausi.

36Kipulääkitys? - Sivu 2 Empty Vs: Kipulääkitys? Su 02 Elo 2015, 08:42

viisvitonen




Siis tramal myös mutten suosittele sitä VAIN ibsm takia kun niin järee ja koukuttava...

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 2]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa