IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit)

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Pe 10 Toukokuu 2013, 17:05

viisvitonen




Kuuluukohan nää vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) tyypillisesti IBS-vaivojenkin hoitoon?

Oletan että vain näihin ylävatsa- (dyspepsia), refluksi -oireisiin.

Jostain luin että joilla ylävatsaoireita niin heillä olisi usein myös IBS:ää?

2Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Pe 10 Toukokuu 2013, 18:18

Jukka



Kyllä varmaan monilla on sekä maha- että suolistovaivoja, samaa järjestelmäähän se on ylhäältä alas asti. Mulla ainaskin mahavaivat alkoi jossain vaiheessa vaivata pahemmin kuin toi suolisto. Nyt on sentään kaikki vaivat aika hyvin hallinnassa. Cool

3Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Pe 10 Toukokuu 2013, 18:52

Esa

Esa
Admin

Joo, kyllä refluksi/dyspepsia ja IBS kulkevat usein yhdessä. Mulla happovaivat alkoivat jo paljon aiemmin ja olen syönyt PPI-lääkkeitä säännöllisesti jo vuosia.

4Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Pe 10 Toukokuu 2013, 19:59

viisvitonen



Esa kirjoitti:Joo, kyllä refluksi/dyspepsia ja IBS kulkevat usein yhdessä. Mulla happovaivat alkoivat jo paljon aiemmin ja olen syönyt PPI-lääkkeitä säännöllisesti jo vuosia.

Nyt kun alan vähän tajuamaan niin samoin mutta närästyksiä oli jo 10v sitten ja söin ajoittain antasideja/ppi-kuuureja ja ne auttoi ihan viime vuosiin asti mutta nyt siis ollaan menty pahempaan suuntaa söin lääkkeitä tai ei?!

Ja painotan ettei mua närästä mutta ummeutus on pahentunut
ja nää röyhtäsyt?! :-)

Siis ok dyspepsia, ylävatsaoireet mutta mikähän tässä se syy miksi kaasuttaa vatsasta vai suolistosta?

5Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Pe 10 Toukokuu 2013, 21:28

viisvitonen



Esa kirjoitti:Joo, kyllä refluksi/dyspepsia ja IBS kulkevat usein yhdessä. Mulla happovaivat alkoivat jo paljon aiemmin ja olen syönyt PPI-lääkkeitä säännöllisesti jo vuosia.

Esa, koska olet perehtynyt asiaan hyvin, niin oletko luottavainen ppi-lääkkeiden jatkuvaan syöntiin, ts ettei aiheuta elimistölle jotain surkastumista, riippuvuutta tms?

6Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 09:51

Esa

Esa
Admin

tootired kirjoitti:Esa, koska olet perehtynyt asiaan hyvin, niin oletko luottavainen ppi-lääkkeiden jatkuvaan syöntiin, ts ettei aiheuta elimistölle jotain surkastumista, riippuvuutta tms?
En ollenkaan. PPI:n pitkäaikaiskäyttö aiheuttaa gastriininerityksen muutoksen, jonka vuoksi lopettaessa mahahapon eritys on yletöntä. Siksi pitkäaikaiskäyttöä lopettaessa pitäisikin käyttää muita happolääkkeitä niin kauan että systeemi sopeutuu taas toimimaan normaalisti. Muita pitkäaikaiskäytön haittoja ei tunneta. Tietty mahahappojen puute myös vinouttaa suolen olosuhteita ja pöpöt pääsevät paremmin mahasta hengissä läpi.

Kysymys kuitenkin kuuluu, onko parempi käyttää vai olla käyttämättä? Minun tapauksessani käyttämättömyyden haitat olisivat suuremmat. Mahanportti falskaa niin että polttelisi jatkuvasti ja pitkän päälle siitä seuraa ruokatorven arpeutumista ja jopa syöpä.

7Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 11:04

viisvitonen



Esa kirjoitti:
tootired kirjoitti:Esa, koska olet perehtynyt asiaan hyvin, niin oletko luottavainen ppi-lääkkeiden jatkuvaan syöntiin, ts ettei aiheuta elimistölle jotain surkastumista, riippuvuutta tms?
En ollenkaan. PPI:n pitkäaikaiskäyttö aiheuttaa gastriininerityksen muutoksen, jonka vuoksi lopettaessa mahahapon eritys on yletöntä. Siksi pitkäaikaiskäyttöä lopettaessa pitäisikin käyttää muita happolääkkeitä niin kauan että systeemi sopeutuu taas toimimaan normaalisti. Muita pitkäaikaiskäytön haittoja ei tunneta. Tietty mahahappojen puute myös vinouttaa suolen olosuhteita ja pöpöt pääsevät paremmin mahasta hengissä läpi.

Kysymys kuitenkin kuuluu, onko parempi käyttää vai olla käyttämättä? Minun tapauksessani käyttämättömyyden haitat olisivat suuremmat. Mahanportti falskaa niin että polttelisi jatkuvasti ja pitkän päälle siitä seuraa ruokatorven arpeutumista ja jopa syöpä.

"Siksi pitkäaikaiskäyttöä lopettaessa pitäisikin käyttää muita happolääkkeitä niin kauan että systeemi sopeutuu taas toimimaan normaalisti."

Itse lopetin kuin seinään 2 x 20 mg kun vatsatähystäjä sanoi että kaikki ok ja ei tartte syödä lääkettä?!

Millaista ppi-annosta Esa itse syöt nyt ja oletko kauankin?

8Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 12:13

Esa

Esa
Admin

Oiskohan noita kymmenisen vuotta nyt mennut säännöllisesti. Pitkään pärjäsin 20 mg:lla, mutta nyt otan joka toinen päivä 40.

Tuliko sinulle lopettaessa liikahappoisuusvaivoja? Eli lisääntynyttä polttelua vatsassa ja rintalastan alla. Kyllä pitkään jatkuneen ppi:n käytön lopettamista voi loiventaa H2-salpaajilla tms. jos liikahappoisuus vaivaa.

9Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 12:39

viisvitonen



Esa kirjoitti:Oiskohan noita kymmenisen vuotta nyt mennut säännöllisesti. Pitkään pärjäsin 20 mg:lla, mutta nyt otan joka toinen päivä 40.

Tuliko sinulle lopettaessa liikahappoisuusvaivoja? Eli lisääntynyttä polttelua vatsassa ja rintalastan alla. Kyllä pitkään jatkuneen ppi:n käytön lopettamista voi loiventaa H2-salpaajilla tms. jos liikahappoisuus vaivaa.

Lähdin tietenkin tähystyksestä riemu mielin kun "kaikki ok" ja eikä lääkitystäkään tarvinnut joten eka olusille ja pizzalle! :-)

Olin syönyt pitkään heikosti "suojellen" vatsaa mutta nyt sitten aloin syömään "normaalisti" eli hedelmiä, kasviksia mutta ei mennyt kun 10 pv tms kun tuli refluksia närästyksiä ja kauhistelin kun jostakin luin ettei olisi saanut lopettaa ykskaks ja kun vielä em refluksi/ibs ruuat päälle jne. Lisäksi nää tavat syödä paljon ruisleipää ja hapanmaito tuotteita ikäänkuin terveydeksi?!

Söin, palasin taas joksikin aikaa 2 pilleriäkin kunnes lopetin ja nyt otan ajoittain 1 kpl 20 mg.

Kaiken lisänä siis IBS-ummetusvaivatkin

10Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 12:43

viisvitonen



Esa kirjoitti:Oiskohan noita kymmenisen vuotta nyt mennut säännöllisesti. Pitkään pärjäsin 20 mg:lla, mutta nyt otan joka toinen päivä 40.

Mitäs tapahtuisi jos lopettaisit ppin ja varoisit vaan tarkkaan mitä syöt ja entsyymit yms avut päälle?

Mikä sulla aiheuttaa tarpeen ppi-jatkuvalla syönnille?

11Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 13:47

Esa

Esa
Admin

Refluksitauti. Mahanportti on niin väljä että sieltä nousee tavaraa ruokatorveen vähän väliä.

12Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 14:42

viisvitonen



Esa kirjoitti:Refluksitauti. Mahanportti on niin väljä että sieltä nousee tavaraa ruokatorveen vähän väliä.

Ahaa, entäs leikkaus portin tiukennus?

Taitaa mulla olla sama vaiva vaikka tähystys väitti ettei ongelmia porteissakaan...? Jospa tämä mun ongelma syntyi tähystyksen jälkeen (jo 2 kk siitä) jota myötävaikutti liian nopea lääkkeen lopetuskin?

13Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 14:52

Esa

Esa
Admin

Leikkausvaihtoehto on olemassa. Eipä tuota taideta nykyään suositella niin kauan kuin lääkityksellä pärjää.

Polttava kipu rintalastan alla on selvin merkki refluksista. Ja se, että happoa neutraloiva lääke (Rennie) auttaa kipuun heti. Mulla kyllä myös tähystyksessä nähtiin mahanportin väljyys.

14Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 15:02

viisvitonen



Esa kirjoitti:Leikkausvaihtoehto on olemassa. Eipä tuota taideta nykyään suositella niin kauan kuin lääkityksellä pärjää.

Polttava kipu rintalastan alla on selvin merkki refluksista. Ja se, että happoa neutraloiva lääke (Rennie) auttaa kipuun heti. Mulla kyllä myös tähystyksessä nähtiin mahanportin väljyys.

Mistä itse arvelet noin yleisesti refluksitaudin johtuvan, syntyvän?

15Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 18:22

viisvitonen




Olet siis Esa pitkään syönyt PPI-lääkettä joten mitäs mieltä olet lääkkeen sivu-/haittavaikutuksista sun tapauksessa?

16Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 18:34

Esa

Esa
Admin

Paha sanoa kun ei ole vertailukohtaa. Mahdollisesti se pahentaa suoliston oireilua.

Refluksitaudin syistä en tiedä. Ylipaino, luontainen taipumus...?

17Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 18:51

viisvitonen



Esa kirjoitti:Paha sanoa kun ei ole vertailukohtaa. Mahdollisesti se pahentaa suoliston oireilua.

Oma aika selvä huomioni oli lihasheikkous eli jos teki jotain ruumiillisesti rasittavaa vahvan ppi-lääkekuurin aikaan niin lihakset kipeytyi.

Miten lie "suoliston lihaksiin" vaikutus eli hidastuvuutta? :-)

18Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 19:11

Esa

Esa
Admin

Enpä ole kuullut sillä olevan semmoista vaikutusta, mutta suolen sisällön happo-emästasapainoon varmastikin. Plus bakteerit pääsevät helpommin ohutsuoleen.

19Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) La 11 Toukokuu 2013, 19:43

viisvitonen



Esa kirjoitti:Enpä ole kuullut sillä olevan semmoista vaikutusta, mutta suolen sisällön happo-emästasapainoon varmastikin. Plus bakteerit pääsevät helpommin ohutsuoleen.

Siis koet itsekin kipuja välillä joten mikä auttaa?
Kipulääke Panadol?
Röyhtäsyt?

Ja oliko sulla rinta- tai selkäkipuja vai painottuiko kivut alemmaksi palleaan suolistoon?

Mulla siis kipu/röyhtäsyrumba päivittäistä mutta ei niin rajuna kuin tänään pitkään aikaan..

20Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Empty Vs: Vatsahappolääkkeet (ppi, antasidit) Su 12 Toukokuu 2013, 08:06

Esa

Esa
Admin

Kipuihin auttaa yleensä parhaiten kyljellään makaaminen tai kävely.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa