IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

e-pillerit

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1e-pillerit Empty e-pillerit Pe 10 Toukokuu 2013, 16:40

marey

En tiedä että onko täällä otettu jo puheeks e-pillereiden vaikutus vatsavaivoihin?

Kun 2009 aloitin e-pillerit niin nämä mun vatsa vaivat vain alkoi pahentua.Onko muilla mitään kokemusta siitä, että e-pillereistä olisi haittaa tässä "taudissa"?

2e-pillerit Empty Vs: e-pillerit Pe 10 Toukokuu 2013, 18:45

Sanna

Sanna
Admin

Mulla ei ole kamalasti kokemusta e-pillereistä, mutta nuvaringista kyllä. Itsellä ainakin nyt kun lopetin tuon ehkäisyrenkaan käytön niin meni pari kuukautta kun maha oli todella pahana, lopulta tuli todella pistävän viiltävä kipu alamahaan joka nousi ylös rintaan asti. Tuohon sain litalginia lääkäriltä. Nyt kun lopetuksesta on noin 3 kk niin alkaa olemaan aivan taivaallinen olo! Ei ole kipuja enää läheskään niin paljon ja nytkin on menossa kolmas päivä ilman imodiumia. Wink Tänään jopa join pitkästä aikaa aamukahvin ennen iltavuoroon menoa, eikä maha sanonut mitään. Oli tosi rento ja kivuton päivä. Smile

Itsellä ainakin on se tunne että ilman hormoonihoitoja on parempi olla. En sitten osaa sanoa että oliko nuvaringin aikana erityisen vaikeaakaan, mutta kyllä sen eron huomaa nyt ainakin kun ruoka on alkanut sulaa paremmin ja kivut melkein nollissa. AAh miten ihanaa! Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

3e-pillerit Empty Vs: e-pillerit La 11 Toukokuu 2013, 11:11

marey

Hei hienoa kuulla et on helpottanu oloa!! Smile Itse mietin juuri, että uskallankohan nyt jättää nää pillerit, kun aloitan kesätyöt maanantaina vai odotanko syksyyn? :S Pelkään niin kovasti, että jos lopetan niin vatsavaivat vaan pahentuvat, ainakin hetkeksi jos lopettaa noi hormoonihoidot.

4e-pillerit Empty synteettinen vs. luonnollinen hormoni La 18 Tammi 2014, 09:04

lyric

lyric

Hei,
itse vaihdoin synteettiset pillerit luonnollisiin, ja se auttoi oireiluun positiivisella tavalla. Synteettisissähän on aina jotain "ylimääräistä" joka voi ärsyttää mahaa.

5e-pillerit Empty Vs: e-pillerit La 18 Tammi 2014, 10:43

Sanna

Sanna
Admin

Mitä tarkoitat lyric luonnollisilla pillereillä? En ole kamalasti asiaan perehtynyt, mutta en tiennyt että e-pillereistä on olemassa jotain luonnollisempiakin ratkaisuja.

Itse käytin nuvaringia tosiaan jonkin aikaa tuossa aika kauan sitten. Lopetin tuon kuitenkin kun suolisto tuntui menevän siitä vain entistä sekaisemmaksi, samoin mielialat alkoivat lopulta heittää. Tällä hetkellä en syö mitään ehkäisypillereitä tai käytä muutakaan hormoonaalista ehkäisyä. Menemme mieheni kanssa varmoilla päivillä, kondoomilla ja keskeytetyllä yhdynnällä. Meillä kun se lapsen saaminen ei sinällään maata tässä vaiheessa kaataisi, niin olemme olleet tähän ratkaisuun erittäin tyytyväisiä. Oma mahakin on ollut nyt todella hyvänä, kun siitä hormoonikierteestä eroon pääsi. Smile

Sain nuvaringista tosiaan toisella kertaa kun sitä lopetin niin tajuttoman pistävän kivun alavatsaan. Lääkäri määräsi tuohon minulle litalginia, joka auttoi ihan hyvin. Muutama kk tuota kipua kesti, jonka jälkeen helpotti. Samoihin aikoihin papanäytteestä oli löytynyt tulehdusta, johon sain antibioottikuurin. En tiedä olisiko nuo hormoonit saaneet jotenkin aineenvaihdunnan ihan sekaisin, mutta siltä vaikutti.

En itse aio enää koskaan ottaa mitään hormooneja, oli tilanne sitten mikä tahansa. Eivät ole sen kaiken vaivan arvoisia itselleni. Smile

6e-pillerit Empty Luonnollisenmukaiset vs synteettiset La 18 Tammi 2014, 13:20

lyric

lyric

Hei,

varmaan se ykkösjaottelu synteettisten ja luonnonmukaisten välillä on se, että synteettisiä annetaan nuoremmille nimenomaan ehkäisyä varten, mutta luonnollisennmukaisia eli bio-identtisiä annetaan sitten vanhemmille menopaussia ja sen jälkeistä aikaa varten. Nykyään on sitten näistä yhdistelmää, mitä minäkin syön: luonnonmukaista, mutta ehkäisyteho synteettisen tasolla. Kertoisin enemmän näiden eroista jos olisin viisaampi ihminen, googlella löytyy suomeksi aika vähän, mutta ehkä tästä on apua:

http://www.health.harvard.edu/newsweek/What-are-bioidentical-hormones.htm

http://www.bodysciencemedical.com/bhrt/bioidentical-hormones-vs-synthetic-hormones/

7e-pillerit Empty Vs: e-pillerit Su 19 Tammi 2014, 04:39

Sanna

Sanna
Admin

Niiniin. Mä en ole koskaan näihin pillereihin erityisemmin perehtynyt. Joskus jotain yhtä merkkiä meinasin aloittaa, mutta tuli niin kamalat fiilarit parin viikon käytöstä että lopetin. Vatsaoireita sinällään en noista silloin saanut muistaakseni, mutta mielialat hyppivät niin tajuttomasti ja tuli ihme ahmimishaluja jne. Ihan kamalaa kun ehkäisyn takia pitää itsestään tehdä rauhaton, hermostunut, vihainen ja ruuanhimoinen. Very Happy Eipä ollut onneksi tarvetta eikä halua kokeilla kauempaa tai ottaa toista merkkiä.

Mutta hyvä kuulla että näihinkin on olemassa vähän edes luonnollisempaa settiä. Vaikka en itse näe mitään luonnollista koko hormooniehkäisyssä. Mutta itse nyt olenkin tällainen luomun kannattaja. Wink

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa