IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Särky-, kipu- ja rauhoittavat lääkkeet

+2
Tuoski
miau
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

miau

miau

Olen ravannut vatsavaivojen takia useita kertoja lääkärillä ja saanut aina erilaisia ohjeita ja lääkkeitä mukaani. Pahimmissa vatsakrampeissa minua auttoivat Litalgin (Vaikuttava aine: Metamitsoli, joka on kipulääke, ja pitofenoni, joka on lihaksia rentouttava lääkeaine (spasmolyytti). Käyttötarkoitus: Lääkettä käytetään tavallisesti ruoansulatuskanavan sekä sappi- ja virtsateiden äkillisten kiputilojen hoitoon.), mutta toinen lääkäri ei suostunut kirjoittamaan minulle uutta reseptiä, koska lääkettä ei saa pitkäaikaisesti käyttää. Se olisi silti hyvä lääke satunnaisesti käytettynä ja pahimmissa kiputiloissa.. Minulla kivut tulevat ilta/yöaikaan pääsääntöisesti ja vaikuttavat nukkumiseen.

Olen myös kokeillut vatsakipuihin Tramalia (kipulääke), vaikka sitä ei vatsakipuja varten oltu määrättykään. Tramalin hyvä puoli on vatsan kovettuminen mikä on ilmeisesti opiaattipohjaisten lääkeaineiden "hyöty". Toisaalta se on voimakas kipulääke ja aiheuttaa riippuvuutta, mutta muualla maissa ainakin wikipedian mukaan sitä käytetään lääkkeenä vaikeiden IBS-potilaisen hoidossa.

Koska vatsaongelmat vaikuttavat niin pahasti mielialaani ja aiheuttavat masennusta niin pyysin yksityiseltä psykiatrilta Opamox -reseptin. Opamox on rauhoittavaa lääkettä ja kun tilanne on päällä niin se auttaa minua rauhoittumaan ja nukahtamaan, jolloin en enää henkisesti stressaa vatsan takia. Opamoxeja en kuitenkaan syö säännöllisesti vaan ainoastaan akuuteissa tilanteissa ja niitä akuutteja tilanteja ei vuoden aikana onneksi ole kauhean montaa. Rauhoittavatkin kun aiheuttavat tuota riippuvuutta ja tässä ei sellaista ole kiinnostusta hankkia enää mahavaivan lisäksi!

Pääsääntöisesti hoidan vatsaani ruokavalion avulla ja pyrin käyttämään mahdollisimman vähän lääkkeitä noin muutenkaan. Oireet ovat kuitenkin välillä niin rajuja ja niiden kanssa eläminen hankalaa, että turvaudun pahimpina hetkinä lääkepurkkiin nurisematta.

Onko muilla kokemuksia eri lääkkeistä kivunlievityksessä?

Tuoski



miau kirjoitti:Olen ravannut vatsavaivojen takia useita kertoja lääkärillä ja saanut aina erilaisia ohjeita ja lääkkeitä mukaani. Pahimmissa vatsakrampeissa minua auttoivat Litalgin (Vaikuttava aine: Metamitsoli, joka on kipulääke, ja pitofenoni, joka on lihaksia rentouttava lääkeaine (spasmolyytti). Käyttötarkoitus: Lääkettä käytetään tavallisesti ruoansulatuskanavan sekä sappi- ja virtsateiden äkillisten kiputilojen hoitoon.), mutta toinen lääkäri ei suostunut kirjoittamaan minulle uutta reseptiä, koska lääkettä ei saa pitkäaikaisesti käyttää. Se olisi silti hyvä lääke satunnaisesti käytettynä ja pahimmissa kiputiloissa.. Minulla kivut tulevat ilta/yöaikaan pääsääntöisesti ja vaikuttavat nukkumiseen.

Olen myös kokeillut vatsakipuihin Tramalia (kipulääke), vaikka sitä ei vatsakipuja varten oltu määrättykään. Tramalin hyvä puoli on vatsan kovettuminen mikä on ilmeisesti opiaattipohjaisten lääkeaineiden "hyöty". Toisaalta se on voimakas kipulääke ja aiheuttaa riippuvuutta, mutta muualla maissa ainakin wikipedian mukaan sitä käytetään lääkkeenä vaikeiden IBS-potilaisen hoidossa.

Koska vatsaongelmat vaikuttavat niin pahasti mielialaani ja aiheuttavat masennusta niin pyysin yksityiseltä psykiatrilta Opamox -reseptin. Opamox on rauhoittavaa lääkettä ja kun tilanne on päällä niin se auttaa minua rauhoittumaan ja nukahtamaan, jolloin en enää henkisesti stressaa vatsan takia. Opamoxeja en kuitenkaan syö säännöllisesti vaan ainoastaan akuuteissa tilanteissa ja niitä akuutteja tilanteja ei vuoden aikana onneksi ole kauhean montaa. Rauhoittavatkin kun aiheuttavat tuota riippuvuutta ja tässä ei sellaista ole kiinnostusta hankkia enää mahavaivan lisäksi!

Pääsääntöisesti hoidan vatsaani ruokavalion avulla ja pyrin käyttämään mahdollisimman vähän lääkkeitä noin muutenkaan. Oireet ovat kuitenkin välillä niin rajuja ja niiden kanssa eläminen hankalaa, että turvaudun pahimpina hetkinä lääkepurkkiin nurisematta.

Onko muilla kokemuksia eri lääkkeistä kivunlievityksessä?

Maininnukin täällä jo mutta itelleen Librax on toiminu aina parhaiten, jotenki ei tunne enää mahaa samalla tavalla. Miinuksena ummetus ja iltasin kyllä väsyttää Smile Nyt en oo tosin syönyt useampaan viikkoon vaan oon popsinu itseasiassa mielialalääkkeitä joihin sain reseptin jokin aika sitten. Itellään kyllä ainakin tähän asti ollut apuja, ei tuu juuri mitään jännitettyä (normaalisti oon tosi kova jännittämään) ja jotenki positiivisempi olo = mahakin huomattavasti parempi eikä jatkuvasti kuulostele sitä. Toki huomaa myös sen että tunteiden niin hyvien kuin huonojen "huiput" katoaa, mikään ei tunnu super iloselta tai surulliselta eli suht tasasta menoa. Sitten pitää tietysti muistaa myös sivuvaikutukset, joita kylläkin tähän mennessä ollu yllättävän vähä. Ekalla viikolla hedari ja ruokahalun täydellinen katoaminen / pahaolo / kuvotus mutta molemmat katos about viikon jälkee. Nyt vaan sivuoireena oikeestaa suun kuivaminen, muuta en oo huomannu.

Sanna

Sanna
Admin

Noniin. Nyt on viikko takana ihan tajutonta mahakipua. Sellaista pistävää kipua joka tuntuu koko vatsan alueella. Alkoi maanantaina ja on jatkunut nyt miltein viikon ajan. Tiistaina otettiin virtsakokeet, mutta niissä ei ainakaan mitään näkynyt. Tänään tuli sitten käytyä yksityisellä lääkärillä kun piti ottaa saikkua jo töistäkin kun olo alkoi käymään niin epämukavaksi. Lääkäri määräsi minulle Litalginia. Ensimmäinen kerta tuonkin lääkkeen kanssa, mutta tässä vaiheessa olen valmis kokeilemaan jos tämän kivun saisi pois.

Onko jollain teistä tullut kovia mahakramppeja kun olette jättäneet hormonaalisen ehkäisyn? Voiko endometrioosi mahdollisesti tuottaa näinkin rajuja kipuja? Toivon että Litalginit nyt auttaisivat sen verran että pääsisin maanantain takaisin töihin. Huhhuh, juuri kun sitä ajatteli että nyt alkaa olo helpottaa niin paskat! Very Happy Ihan kunnon tuskat laittoi päälle, meinas itku tulla aamullakin kun lasin vettä join ja alko mahassa tuntua. Nyt on onneksi tämä ja huominen aikaa levätä.

https://ibs-foorumi.palstani.com

4Särky-, kipu- ja rauhoittavat lääkkeet Empty Hormoonit... La 13 Huhti 2013, 12:04

miau

miau

Tsemppiä sinne! Minulla Litalgin on auttanut kramppeihin ja kipuihin yllättävän hyvin, toivottavasti tepsii!

Hormooniehkäisystä voin kertoa (ei liittynyt kysymykseesi Sanna), että itselläni ruokavalion muutoksen takia jouduin siirtymään hormoonipitoisempiin e-pillereihin, koska edelliset eivät enää tehonneet. Ja tämä ehkäisypillereiden tehottomuus tapahtui kaksi kertaa ruokavalion muutoksen yhteydessä eli olen varma, että se johtui ruokavaliosta. Nyt kun pillerit ovat vahvemmat ovat kuukautiset myös tavallista kipuisammat ja kivut kestävät parikin päivää...

Ilmeisesti omaan hormoonitoimintaani vaikuttaa pääasiassa vehnän jättäminen kokonaan ruokavaliosta erittäin voimakkaasti. Ihmettelenpä vain miksi...

Sanna

Sanna
Admin

Erittäin mielenkiintoinen aihe muuten tuokin, että miten ruokavalio vaikuttaa hormooneihin ja sitä kautta oireisiin! Enpä ole itse edes asia tuosta vinkkelistä koskaan katsonut. Aina jotenkin mieltänyt hormoonitoiminnan aika erilliseksi osaksi, johon ei ruokavaliomuutokset vaikuttaisi. Mutta tiedä sitten jos onkin näin. Razz

Tuli aika höpsö olo yhdestä Litalginista, että kaipa tuo auttaa. Rento olo tuli ainakin! Mahakin tuntuu hieman paremmalta jo. Saa nähdä miten vaikuttaa ja pääseekö maanantaina jo töihin takaisin.

https://ibs-foorumi.palstani.com

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen aihe muuten tuokin, että miten ruokavalio vaikuttaa hormooneihin ja sitä kautta oireisiin! Enpä ole itse edes asia tuosta vinkkelistä koskaan katsonut. Aina jotenkin mieltänyt hormoonitoiminnan aika erilliseksi osaksi, johon ei ruokavaliomuutokset vaikuttaisi. Mutta tiedä sitten jos onkin näin. Razz

Tuli aika höpsö olo yhdestä Litalginista, että kaipa tuo auttaa. Rento olo tuli ainakin! Mahakin tuntuu hieman paremmalta jo. Saa nähdä miten vaikuttaa ja pääseekö maanantaina jo töihin takaisin.

joo hyvä idea pitää pyytää itsellenikin

Tillikki



Litalgin auttoi ainakin minulla todella pahoihin oikean kylkikaaren alueen kipuihin. Toivottavasti auttaa myös muilla!

katti



miau kirjoitti:Ilmeisesti omaan hormoonitoimintaani vaikuttaa pääasiassa vehnän jättäminen kokonaan ruokavaliosta erittäin voimakkaasti. Ihmettelenpä vain miksi...

Itse jätin vehnän pois nyt oireiden pahennuttua, ja nyt olen tiputellut kaksi viikkoa. Luulin ensin, että olen ottanut e-pillerin liian samoihin aikoihin kuituvalmisteen kanssa ja/tai että olen ripuloinut pillerin pois. Nyt jo viikon olen huolehtinut, että pilleri saa hengailla rauhassa vatsassa yksin, ja tiputtelu vaan jatkuu.

Minulla on suht matalahormoniset pillerit pääni (migreeni) takia. Tosin, nyt venhän poisjättämisen jälkeen ei ole päätäkään särkenyt. Tuntuu melkoiselta sopalta taas miettiä, että mikä vaikuttaa mihin..

viisvitonen



miau kirjoitti:Olen ravannut vatsavaivojen takia useita kertoja lääkärillä ja saanut aina erilaisia ohjeita ja lääkkeitä mukaani. Pahimmissa vatsakrampeissa minua auttoivat Litalgin (Vaikuttava aine: Metamitsoli, joka on kipulääke, ja pitofenoni, joka on lihaksia rentouttava lääkeaine (spasmolyytti). Käyttötarkoitus: Lääkettä käytetään tavallisesti ruoansulatuskanavan sekä sappi- ja virtsateiden äkillisten kiputilojen hoitoon.), mutta toinen lääkäri ei suostunut kirjoittamaan minulle uutta reseptiä, koska lääkettä ei saa pitkäaikaisesti käyttää. Se olisi silti hyvä lääke satunnaisesti käytettynä ja pahimmissa kiputiloissa.. Minulla kivut tulevat ilta/yöaikaan pääsääntöisesti ja vaikuttavat nukkumiseen.

Olen myös kokeillut vatsakipuihin Tramalia (kipulääke), vaikka sitä ei vatsakipuja varten oltu määrättykään. Tramalin hyvä puoli on vatsan kovettuminen mikä on ilmeisesti opiaattipohjaisten lääkeaineiden "hyöty". Toisaalta se on voimakas kipulääke ja aiheuttaa riippuvuutta, mutta muualla maissa ainakin wikipedian mukaan sitä käytetään lääkkeenä vaikeiden IBS-potilaisen hoidossa.

Koska vatsaongelmat vaikuttavat niin pahasti mielialaani ja aiheuttavat masennusta niin pyysin yksityiseltä psykiatrilta Opamox -reseptin. Opamox on rauhoittavaa lääkettä

Joo hyviä kipulääkkeitä ja on kokemuksia eritoten opamox peruskipulääkkeiden lisäksi kipuihin ja superkipuihin (hermokipuihin) tää tramal joka VALITETTAVASTI ummettaa ;-) (mulla ibs/c)

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa