Esa kirjoitti:Millaista se rintakipu on luonteeltaan ja missä tuntuu? Olretan tietty että sydän ja keuhkot on jo pois suljettu? Näistä meikäläisten vaivoista kyseeseen tulevat mahahappojen lisäksi fibromyalgialle tyypilliset, selkärangasta lähtöisin olevat kivut. Röyhtäily samaan aikaan viittaa kumminkin ylävatsavaivaan. Eli refluksiin.
Liikahappoisuus ei tietääkseni oireile suolen suuntaan. Sappi neutraloi kyllä happoa. Polte tulee hapon noususta ruokatorveen. Onko happolääkitystä kokeiltu? Kipua voi aiheuttaa myös se mainittu mahan portin tunkeutuminen pallean aukkoon. Silloin kipu elää selvästi hengityksen mukana.
Kiitos Esa kysymästä!
Kipu alkaa tyypillisestä pallean aristuksena mutta joskus suoraan kesk rintaan tai jopa yläselkään. Nyt siis kuitenkin pallean aristuksena ja siitä sitten tuskaisuus laajeni koko rintaan.
Siskollani on fibromyalgia ja mullakin lihaskireyksiä mutta nää kivut tulee minusta GI-putkestani jostain :-)
Eikä ole sydän eikä keuhkoperäistä, kun siis liki aina röyhtäilyäkin.
Toi liikahappoisuuden vaikutus suoleen on minuakin mietityttänyt?
Mua ei siis närästä, polttele ja jo vuosia kaikenlaisia happolääkkeitäkin kokeiltu ja nytkin aloitin vasta 1 kpl 20 mg esomepratzol pelosta suojaan ettei limakalvot vaurioidu, ei niinkään että uskoisin poistavan syyn?
Siis uskon jos minua polttelis niin ppi/antasidit poistais varmasti poltteen mutta tää "painekipuun" tuntuu auttavan vain röyhtäilyt?
Olen siis jo 57 v eli jokohan "vanhan pierun vatsan" suolahapot vähissä ja siksi vatsa ei kestä osaa sulattaa, mutta tähänkin olen kuullut niin monia nuoria samoja oirein että oikein usko, mutta äidilläni oli ummetustaipumusta ja isääni närästeli, joten mulla molemmat vaivat? :-)
Kuten taisin jo aiemmin olla samaa mieltä että epäilin jo ennen vatsatähystystä (maaliskuu) että mulla on varmasti palleatyrä ja siksi yläportti ei toimi kunnolla mutta sain " puhtaat" paperit?! Ja toinen "varma arveluni" oli että se alaportti pohjukkaissuoleen olisi huonosti toimiva eli sappea pääsisi vatsaa ja siitä tulis ruuansulatusongelmia vatsaan ja kaasutusta mutta siitäkin sain "puhtaat" paperit eli oliko erikoislekuri, joka teki tähystyksen, ammattitaidoton?
Mutta nyt siis aattelen että joten happoon liittyy eli ennen söin paljon ruisleipää, jukurtteja (=happamia) ja myös maitotuotteita jotka yhdessä rasittaneet vatsan happoja ja oisko nämä lukuisat "happolääkekokeilut" myös heikentäneet "surkastuttanee" vatsan happosolut eli ei enää riitä virtaa kunnon sulatukseen ja siksi kaasutusta?
(ei siis hapollista?)
Uusinta nyt tää että suolisto tykkä kaurasta ja sillä voisin helpottaa mahdollisen suoliston ummetuksen "vastapaineen" vatsaan, johon vastapaineeseen en usko alkuunkaan?
Summarum: siis vatsassa ja suolistossa pitkään ongelmia ja olen syönyt terveellisesti "happamia": ruis, hapanmaito, mhb sekä rasittanut fodmapeilla suolistoa: parsa, kaalia, ruis, inuliini jne (esim lepicol-kuuureja jossa inuliiä kuten terveysjukurteissa)