IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Helpotusta ummetukseen

+4
iluvatar
viisvitonen
Mikimi
Sanna
8 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Helpotusta ummetukseen Empty Helpotusta ummetukseen To 14 Maalis 2013, 20:32

Sanna

Sanna
Admin

Itselle ainakin auttaa useimmiten runsas nesteen juominen pahimpaan ummetukseen. Mutta myös kuidut auttavat, itse syön paljon kauraa joka on riittänyt iselle mainiosti.

Mitä konsteja teillä on ummetuksen hoitoon?

https://ibs-foorumi.palstani.com

2Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Pe 15 Maalis 2013, 07:46

Sanna

Sanna
Admin

Josko nyt toimis tämäkin?

3Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Pe 15 Maalis 2013, 09:25

Mikimi

Mikimi

ylämäki juoksu ja kyykkyn ylös meneminen auttaa myös.

4Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Pe 15 Maalis 2013, 12:20

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Itselle ainakin auttaa useimmiten runsas nesteen juominen pahimpaan ummetukseen. Mutta myös kuidut auttavat, itse syön paljon kauraa joka on riittänyt iselle mainiosti.

Mitä konsteja teillä on ummetuksen hoitoon?

Esim.
Vesi
Suola
Magnesium
Pellavansiemenet
Luumu
Erilaiset laksatiivit
Pegorion
Lepicol

Jotenkin luulen omalta kohdalta että viljan kuitu ei toimi koska viljassa liikaa sokeria (tärkkelystä)?

Jostain luin myös "kuulopuheen" että laiska suoli ei tykkää kuiduista ainakaan sulamattomista?

5Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen La 16 Maalis 2013, 05:42

Sanna

Sanna
Admin

Kuidut eivät todellakaan ole kaikille se ainut vaihtoehto ummetuksen tai muidenkaan vatsaoireiden hoidossa. Jos homeopaattiini on uskomista niin hänen mukaansa suurin osa kuiduista sulaa todella huonosti ja varsinkin ärtynyt suoli saattaa siitä vain pahentua. Tämä tosin riippuu taas niin paljon yksilöstä. Itse siedän kauraa vielä ihan hyvin, mutta muut varsinkin suomalaiset viljalajit ovat kyllä aikamoisia mahansekoittajia. Vehnä muunmuassa väsyttää todella paljon.

Pitää kuitenkin muistaa että joillain mahan kivut voivat johtua juuri kuitujen puutteesta ruokavaliossa, mutta toisille taas niiden vähentämisestä on apua. Kuitujakin on kuitenkin paljon erilaisia, joten kaikilla ei toimi samat kuidut samalla tavalla.

Itse olen kokeillut vi-siblinin ja ihan sen perus psyllium kuidun, mutta kummatkaan eivät sopineet omalle mahalleni. Olo huonontui todella paljon ja uloste muuttui ihan vetiseksi. Ehkä jos kärsisin todella kovasta ummetuksesta, tuosta olisi saattanut olla hyötyä, mutta kun oma vaivani on lähinnä liian tiheään toimiva vatsa ja löysähkö uloste. Usein uloste on ihan normaalia, mutta veskissä saa juosta monta kertaa päivässä sen takia.

6Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Ke 20 Maalis 2013, 12:31

iluvatar

Mä muistin tänään kaupassa että lakritsi toimii mulla erityisen tehokkaasti laittamaan liikettä vatsaan niin ostin niitä ja aion napostella niitä kun tarvii lisää liikettä. Kaura toimii mulla hyvin noin yleisesti mutta aina pitkän käytön jälkeen tulee joku "tukos" niin en voi ihan päivittäin syödä. Ja tulinen ruoka toimii myös, chiliä vaan ruokaan :-D

7Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Ke 20 Maalis 2013, 12:38

viisvitonen

iluvatar kirjoitti:Mä muistin tänään kaupassa että lakritsi toimii mulla erityisen tehokkaasti laittamaan liikettä vatsaan niin ostin niitä ja aion napostella niitä kun tarvii lisää liikettä. Kaura toimii mulla hyvin noin yleisesti mutta aina pitkän käytön jälkeen tulee joku "tukos" niin en voi ihan päivittäin syödä. Ja tulinen ruoka toimii myös, chiliä vaan ruokaan :-D

Oletko varma kun lakritsi sis. 70 % sokeria? Liki samoin kaikki viljatkin kun latritsin on lisätty sokereita ja huom lakritsissa ei ole kuituja edes kuten täysjyväviljoissa?!

Luulisin että se pitkä käyttö tekee sulle just sen tukoksen, kovetuksenn suoleen...

8Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Ke 20 Maalis 2013, 12:47

iluvatar

Niin se voi olla, vois kyllä kokeilla kasvattaa ihan sitä yrttiä ja sitä popsia?

9Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Ke 20 Maalis 2013, 13:05

viisvitonen

iluvatar kirjoitti:Niin se voi olla, vois kyllä kokeilla kasvattaa ihan sitä yrttiä ja sitä popsia?

Tarkoitatko itse lakritsijuurta? Jos niin joo hyvä idea koska sillä on terveysvaikutuksia oikeesti!

10Helpotusta ummetukseen Empty Kaurapuuro! Ti 09 Huhti 2013, 05:26

miau

miau

Itse vannon kaurapuuron nimeen. Jos syön säännöllisesti joka aamu niin se auttaa. Psylliumia ja pellanansiemenrouhetta käytän omissa leivonnaisissa.

Lakritsateetä kannattaa kokeilla, jos lakrtista kiinnostaa. Ainakin lakrtista Yogi teetä on myynnissä ekokaupoissa ja joissain luontaistuotekaupoissa.

Minua auttaa myös vihreätee, minttutee ja muut yrttiteet. Tällä hetkellä olen ravintoterapeutin vinkistä Ortisin MethodDrane -detoxkuurilla, joka on 20 pv kuuri. Se on auttanut suoliston puhdistuksessa, vaikka juoma itsessään ei olekaan mitään herkullisinta.

11Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen To 02 Toukokuu 2013, 12:31

Esa

Esa
Admin

miau kirjoitti:Itse vannon kaurapuuron nimeen. Jos syön säännöllisesti joka aamu niin se auttaa. Psylliumia ja pellanansiemenrouhetta käytän omissa leivonnaisissa.
On tosiaan kuitua ja kuitua. Kaurassa ja hedelmissä on geeliytyvää kuitua, joka saa suolen sisällön kulkemaan liukkaammin. Liukenematon kuitu vain lisää suolen sisältöä. Se ei välttämättä ole avuksi. Visiblin on kanssa hyvää, mutta kannattaa aloittaa sen käyttö hyvin varovasti. Puoli mitallista päivässä alkuun.

12Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Pe 10 Toukokuu 2013, 16:45

viisvitonen

Esa kirjoitti:
miau kirjoitti:Itse vannon kaurapuuron nimeen. Jos syön säännöllisesti joka aamu niin se auttaa. Psylliumia ja pellanansiemenrouhetta käytän omissa leivonnaisissa.
On tosiaan kuitua ja kuitua. Kaurassa ja hedelmissä on geeliytyvää kuitua, joka saa suolen sisällön kulkemaan liukkaammin. Liukenematon kuitu vain lisää suolen sisältöä. Se ei välttämättä ole avuksi. Visiblin on kanssa hyvää, mutta kannattaa aloittaa sen käyttö hyvin varovasti. Puoli mitallista päivässä alkuun.

Olen entisenä karppaajana aristellut sokeria mm tärkkelystäkin joten olen ollut yli 10-15 v ilman kaurapuuroa (valitettavasti viime vuosina sikana ruisleipää) joten ompa hienoa palata vanhaa tuttuun kaurapuuroon jos ummetuksen saa kuriin ihan "luomuna" siis kauran kuidulla!!

Ja se tärkein jos vielä poistaisi kivutkin....

13Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen La 22 Helmi 2014, 19:18

piggy78

Itse huomasin nyt vasta että 1rkl pellavan siemeniä illalla veteen ja anna olla yön yli.seuraavana päivänä syö siemenet ja vesimäärä jossa ne on ollu esim.jugurtin seassa.muista juoda vettä päivän mittaan.eka kerta elämässä kun suoli on toiminut joka päivä!! Ja ei tee ilmaa vatsaan.Smile

14Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Su 23 Helmi 2014, 10:24

viisvitonen

piggy78 kirjoitti:Itse huomasin nyt vasta että 1rkl pellavan siemeniä illalla veteen ja anna olla yön yli.seuraavana päivänä syö siemenet ja vesimäärä jossa ne on ollu esim.jugurtin seassa.muista juoda vettä päivän mittaan.eka kerta elämässä kun suoli on toiminut joka päivä!! Ja ei tee ilmaa vatsaan.Smile

Joo toi on hyvä ja käytäthän "murskattuja" rouhe-pellavansiemeniä kun ovat tehokkaampia antaan muitakin ravinteita kuin kokonaiset siemenet.

15Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Su 23 Helmi 2014, 10:39

piggy78

Ihan kokonaisia olen kyllä laittanut.helpommin menee alas.

16Helpotusta ummetukseen Empty Vs: Helpotusta ummetukseen Ke 26 Maalis 2014, 06:10

ricardopowell

Syön paljon kaura, joka on tarpeeksi standalone hienosti.

[You must be registered and logged in to see this link.]

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa