Kuidut eivät todellakaan ole kaikille se ainut vaihtoehto ummetuksen tai muidenkaan vatsaoireiden hoidossa. Jos homeopaattiini on uskomista niin hänen mukaansa suurin osa kuiduista sulaa todella huonosti ja varsinkin ärtynyt suoli saattaa siitä vain pahentua. Tämä tosin riippuu taas niin paljon yksilöstä. Itse siedän kauraa vielä ihan hyvin, mutta muut varsinkin suomalaiset viljalajit ovat kyllä aikamoisia mahansekoittajia. Vehnä muunmuassa väsyttää todella paljon.
Pitää kuitenkin muistaa että joillain mahan kivut voivat johtua juuri kuitujen puutteesta ruokavaliossa, mutta toisille taas niiden vähentämisestä on apua. Kuitujakin on kuitenkin paljon erilaisia, joten kaikilla ei toimi samat kuidut samalla tavalla.
Itse olen kokeillut vi-siblinin ja ihan sen perus psyllium kuidun, mutta kummatkaan eivät sopineet omalle mahalleni. Olo huonontui todella paljon ja uloste muuttui ihan vetiseksi. Ehkä jos kärsisin todella kovasta ummetuksesta, tuosta olisi saattanut olla hyötyä, mutta kun oma vaivani on lähinnä liian tiheään toimiva vatsa ja löysähkö uloste. Usein uloste on ihan normaalia, mutta veskissä saa juosta monta kertaa päivässä sen takia.