IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Vatsakipu ja kylmägeeli

+2
iluvatar
Mikimi
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vatsakipu ja kylmägeeli To 28 Helmi 2013, 06:12

Mikimi

Mikimi

taas utelen että onko joku käyttänyt kylmägeeliä kun vatsaa oikein kouristelee ja huomannut auttaako se?
Ja edelleen naispuolisilta utelisin että onko teille kivuliaat kuukautiset, jotka myös vatsan toimintaan vaikuttavat? Itse olen huomannut että kuukautiskipuhin mukavasti on tuo kylmägeeli auttanut joten luulisi että suoliston kouristuksiinkin, vaikuttaa meinaan tosi nopeasti, ihan parissa minuutissa.

2Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli To 28 Helmi 2013, 06:40

iluvatar

En oo kylmägeeliä kokeillut kumpaankaan vaivaan, mutta kuukautiskipuihin käytän joskus lämpökauratyynyä mikä lämmitetään mikrossa, lämpö yleensä rentouttaa lihaksia niin pitäisi auttaa. Joskus oon hieronut vatsaa hellästi, mutta en osaa sanoa onko siitä ollut sen enempää helpotusta :/

3Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli To 28 Helmi 2013, 07:33

Sanna

Sanna
Admin

Eipä oo tullu kylmägeeliä kokeiltua. Mutta voishan sitä testata joskus kun tuolla näytti purkki olevan kaapissa vielä. Smile

Mäkin olen tota lämmitettävää kauratyynyä joskus käyttäny, nykyään vedän ihan särkylääkkeillä ronskisti. Very Happy

Mutta niin, kuukautiskipuja on yleensä vuodon ekoina päivinä, mutta ei se kipu välttämättä ole mulla se pahin, vaan se, miten maha vetää ihan sekaisin niihin aikoihin. Siihen tuskin mikään kylmägeeli auttaa. Wink

https://ibs-foorumi.palstani.com

4Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli To 28 Helmi 2013, 09:40

Mikimi

Mikimi

jos ette ole koittaneet kylmägeeliä kuukautiskipuihin niin suosittelen (lämpimästi:P)! ennen napsin kanssa buranaa ja vieläkin töissä ollessa jos pahaksi äityy, mutta kotona kylmägeeliä vaan vatsaan ja selkään tai minne ikinä sattukin niin auttaa ihan tajuttoman nopeasti.
Yöllä juuri heräsin ja sattui vatsaan, ennen olisin ottanut buranaa mutta sitä ennen olisi tarvinut syödä jotain, ettei tule tyhjään mahaan buranaa otettua, niin ja sitten odottaa se 0,5h että alkaa burana toimimaan, mutta nyt vaan kylmägeeliä ja kipu poissa alle viidessä minuutissa! Ja joo ripuliin tuskin auttaa:D mutta suoliston kouristuksista en vielä sitten tiedä täytyypä testata joskus:D

5Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli To 28 Helmi 2013, 19:29

marey

Mulla on pitkästä aikaa kauheet kouristukset ja vatsa ihan löysällä!! Eniten pelottaa et onko tää nyt vatsatautia vai ei? ja miten sais helpotettua oloa kun ei mulla ole kylmä geeliä tähän hätää Sad inhottavaa! Mehua olen juonut ja söin itse tehtyjä aikalailla mausteisia lohkoperunoita, voisko sekin olla sit syynä tähän. inhottavaa!

6Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli Pe 01 Maalis 2013, 08:39

Sanna

Sanna
Admin

Mä ainakin saan mehuista ihan tajuttomat ilmavaivat, joka taas aiheuttaa sitä ripulia. Mulle ei toi fruktoosikaan sovi lainkaan. Mä en myöskään pysty syömään perunaa missään muodossa, sekin tekee mahan kipeäksi. Mut aika usealle täällä se peruna näyttää sopivan. Musta tuntunu myös että bataatti aiheuttaa niitä ilmavaivoja ja ripulia, joten olen senkin jättänyt pois. Koshta ei voi mitään muuta syödä ku riisiä, kanaa ja kaurapuuroa veteen keitettynä. Very Happy

https://ibs-foorumi.palstani.com

7Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli Pe 31 Toukokuu 2013, 06:40

viisvitonen

olen ymmärtänyt että vatsa/suolisto toimii hyvin LÄMMÖSSÄ eli jotkut pitää esim lämpötyynyjä vatsallaan.

Mites voltaren tulehduskipu-geeliä uskaltaisi levittää kipeälle "krappaavalle" vatsalle?

8Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli Pe 31 Toukokuu 2013, 11:06

Esa

Esa
Admin

Sanna kirjoitti:Mä ainakin saan mehuista ihan tajuttomat ilmavaivat, joka taas aiheuttaa sitä ripulia. Mulle ei toi fruktoosikaan sovi lainkaan. Mä en myöskään pysty syömään perunaa missään muodossa, sekin tekee mahan kipeäksi. Mut aika usealle täällä se peruna näyttää sopivan. Musta tuntunu myös että bataatti aiheuttaa niitä ilmavaivoja ja ripulia, joten olen senkin jättänyt pois. Koshta ei voi mitään muuta syödä ku riisiä, kanaa ja kaurapuuroa veteen keitettynä. Very Happy
Mehut, fruktoosi ja bataatti ovat niitä fodmapeja. Bataattia voi yleensä syödä vähän, ja mehujakin. Fruktoosia on syytä välttää. Jos glukoosia on vähintään yhtä paljon, se auttaa fruktoosin imeytymistä. Siksi tavallinen sokeri pienissä määrin ei yleensä haittaa, mutta fruktoosi tai hunaja kyllä.

Peruna on toinen asia. Sen ei pitäisi vasta keitettynä olla paha, mutta keittämisen jälkeen jäähtyneenä se on resistenttiä tärkkelystä. Nyt kun uudet perunat tulee niin kannattaa kyllä pysyä kohtuudessa niiden kanssa. Tuntuvat olevan vanhoja vaikeampia. Mutta useimmille varmaan käy, kun pitää määrät kohtuullisena eikä syö kylmänä.

9Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli Pe 31 Toukokuu 2013, 11:42

viisvitonen

Esa kirjoitti:
.. bataatti ovat niitä fodmapeja. Bataattia voi yleensä syödä vähän, ja mehujakin. Fruktoosia on syytä välttää. Jos glukoosia on vähintään yhtä paljon, se auttaa fruktoosin imeytymistä. Siksi tavallinen sokeri pienissä määrin ei yleensä haittaa, mutta fruktoosi tai hunaja kyllä.

Ao. pfizer IBS-infossa bataatti on sallittua?!

"IBS-potilaan onkin vältettävä näitä huonosti imeytyviä paksusuolessa käymisellä hajoavia hiilihydraatteja. Ne kaksinkertaistavat turvotuksen ja ilmavaivat myös terveillä. Tällaisia hiilihydraatteja sisältävät mm omena, päärynä, viinirypäleet, vesimeloni, kivelliset hedelmät, maitotaloustuotteet, sipuli, parsa, kaalit, palkokasvit, linssit, artisokka, sienet, viljat, prebiootit, purukumit, pastillit, hunaja, vähäkaloriset ja terveysvaikutteiset juomat. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on yksi mahdollisuus kokeilla oireista eroon pääsemistä.....

Tuntuiko siltä, että mitään syötävää ei jäänyt? Kyllä syötävää vielä riittää. Suositeltavia ovat mm riisi, peruna, maissi, vanha ruisleipä, tomaatti, porkkana, salaatit, kesäkurpitsa, paprika, idut, bataatti, selleri, pinaatti, sitrushedelmät, kiwi, banaani, marjat, liha, kananmuna, kala, laktoosittomat maitotaloustuotteet, pähkinät, kovat juustot, brie ja camembert, pienempinä määrinä kaura ja spelttileipä."

http://www.pfizer.fi/sites/fi/ajankohtaista/Nakokulmia/Pages/Uusiaravinto-ohjeita_artyvan_suolen_hoitoon.aspx

10Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli Pe 31 Toukokuu 2013, 12:47

iluvatar

Kyllä bataatti ja muut juurekset on sopivia.

11Vatsakipu ja kylmägeeli Empty Vs: Vatsakipu ja kylmägeeli La 01 Kesä 2013, 17:24

Esa

Esa
Admin

Monashin yliopiston bataattisuositus on alle 1.25 dl. Sisältää melko runsaasti sorbitolia.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa