IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Pähkinät ja siemenet

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Pähkinät ja siemenet Empty Pähkinät ja siemenet Su 24 Helmi 2013, 00:42

iluvatar



Mä tykkään syödä pähkinöitä ja en tiedä tuleeko niitä syötyä kerralla liikaa, mutta yleensä ne aiheuttaa oireita. Mä yritin googlailla, mutta kyllä niitä FODMAP diettiin yleensä suositellaan, lähinnä pistaasipähkinä on kielletty. Pitäisi ehkä vaan testailla, mitkä on sopivimpia itselle ja ehkä niitä pitäisi syödä kerralla vain muutama. Onko teillä pähkinöiden kanssa ongelmia tai onko joku huomannut mitkä sopii ja mitkä ei? Aika monessa paikassa suositellaan esim maapähkinävoita.

2Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Su 24 Helmi 2013, 12:23

Whimsy

Whimsy

En kyllä ymmärrä miksi maapähkinä olisi sopiva, kun sehän on palkokasvi eikä pähkinä. Wink Siitä on kyllä ristiriitaista tietoa eri lähteissä, niin kuin fodmap-ruokavaliosta yleensäkin...huoh!

Itse syön mm. saksan-, hassel-, pekaani- ja parapähkinöitä. Mielestäni näistä ei tule oireita.

Sen sijaan maapähkinöistä (yhdessä rusinoiden kanssa tosin) meni jo lapsena maha mykkyrälle...
Cashew taisi myös olla kiellettyjen listalla vai muistanko väärin?

3Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Su 24 Helmi 2013, 13:15

Sanna

Sanna
Admin

Mulle ei myöskään noi pähkinät oikeen ole sopineet. Ainakin tuo cashew pähkinä on ollut aikamoinen pakinsekoittaja. Muutenkin pyrin vähän välttelemään noita, kun ei vaan jotenkin mene läpi. En sitten tiedä missä vika ja mihin tuo perustuu. Mulle ei myöskään tunnu sopivan erilaiset siemenet, mitä saattaa olla leivissä mm. Hampunsiemeniä tosin olen käyttänyt ruuanlaitossa nyt ja se on sopinut, samoiten hamppuproteiinijauhe. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

4Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Ma 25 Helmi 2013, 05:58

iluvatar



Mä yritin katella joskus listaa missä olisi ollu tarkemmin listannu noita, mut en mä usko, että mulle tulee maapähkinästä tai ainakaan mpvoista oireita kun yleensä pähkinöistä tulee ripulia aika nopeesti, jos niistä mitään tulee. Tosta cashewsta muistelen, että tulis aika pahat oireet niin se voi hyvin löytyä kiellettyjen listalta. Ehkä noita muita pitää syödä kohtuudella. Mantelista tulee isompina määrinä, mutta olen nyt yrittänyt syödä niitä niin, että liotan vedessä yön yli ja huuhtelen niin niiden pitäisi olla vähän parempia vatsalle "märkänä".

Siemenistä en ole osannut vielä eritellä mitkä sopisi ja mitkä ei, mutta jotain siemeniä kai käytetäänkin vähän laksatiiviseen tarkoitukseen, niin ehkä niiden kanssa saa olla varovainen.

5Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Ma 16 Syys 2013, 12:12

viisvitonen



Muutaman päivänä olen syönyt auringonkukan ja kurpitsan siemeniä ja tulos joka päivä/ilta pääkipua?!

Onko muilla samoja huomioita?

Mistähän vois johtua jos päätelmäni on oikea? Rasvaahan siemenissä on 50 % joten käyköhän liiaksi ruuansulatuksen päälle (vatsa refluksi?) ja siksi pääkipua?

Mukava siemeniä on mutustella ja hyviäkin vielä! :-)

Millaisia muunlaisia siemeniä olette syöneet, siis jotka sopii IBSässä?

Pellavansiemeniä liotan harva se yön yli vesilasissa.

6Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Ma 16 Syys 2013, 13:25

Esa

Esa
Admin

Vaikea kuvitella että päänsärky johtuisi noista. Päin vastoin, auringonkukan ja kurpitsan siemenillä on ilmeisesti jonkinasteista päänsärkyä ehkäisevää vaikutusta.
http://www.tohtori.fi/?page=0188473&id=2076525

Tolkullisin määrin käytettynä ja hyvin pureskeltuna siemenet ja pähkinät ovat hyvä lisä ruokaan. Suurissa määrin tai huonosti pureksien voivat käydä suolen päälle ja tietty ovat tuhtia energiaa myös.

Käytän salaateissa usein kurpitsan siemeniä. En ole koskaan havainnut mitään haittoja.

7Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Ma 06 Tammi 2014, 11:29

viisvitonen



Söin eilen iltapäivällä aika paljon hassel-pähkinöitä ja nyt on ollut aamusta asti "pakki" jotenkin sekaisin: kipuja, turvottaa, pierettää?!

Luulin että vain cashew ja maapähkinät ois "kielletty" ibs:ssä?

Hasselpähkinöissä rasvaa 60 %

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=375&

Ruokapäiväkirjani mukaan en ole muuta erikoista syönyt viime päivinä Wink

8Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Ma 06 Tammi 2014, 21:13

Esa

Esa
Admin

Kyllä kaikki pähkinät ovat aika haastavia sulatettavia. Ei kannata syödä suuria määriä ja pitää pureksia kunnolla. Oikein hyviä rasvoja niissä kyllä on joten kyllä niitä syödä kannattaa, mutta hillitysti.

Mikäs cashewissa? Kyllä minä niitä olen syönyt.

9Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Ma 06 Tammi 2014, 22:21

viisvitonen



Esa kirjoitti:Kyllä kaikki pähkinät ovat aika haastavia sulatettavia. Ei kannata syödä suuria määriä ja pitää pureksia kunnolla. Oikein hyviä rasvoja niissä kyllä on joten kyllä niitä syödä kannattaa, mutta hillitysti.

Mikäs cashewissa? Kyllä minä niitä olen syönyt.

Tollaisen löysin: "cashew-pähkinöitä (galaktaanit)"

http://www.terveystalo.com/References/ClubTerveys/Artikkelit/Vaivaako-vatsa/

10Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Ti 07 Tammi 2014, 07:32

Esa

Esa
Admin

Okei, kiitos. Pitääpä katsoa nekin fodmap-kuormaan. En ole kyllä näillä käyttömäärillä huomannut noiden vaikutusta erikseen, mutta varmasti osana summaa silloin kun kaasuttaa turhan paljon.

11Pähkinät ja siemenet Empty Vs: Pähkinät ja siemenet Ti 07 Tammi 2014, 16:39

Sanna

Sanna
Admin

Mulla kyllä noi pähkinät on moneen kertaan aiheuttaneet harmia. Nyttemmin ne menee jo ihan ok alas, mutta en ole nyt niitä erityisemmin napsinut. Yhteen aikaan söin suolapähkinöitä suolaisena pikkunaposteltavana ja lopulta meni suolisto ihan kippuraan. Viime käynnillä homeopaatilla en ehtinyt edes sanomaan että mitä olen syönyt kun hän jo sanoi minulle että pitäisi lopettaa heti niiden pähkinöiden syöminen. Very Happy Hassua tuokin, että tiesi heti että olen syönyt niitä paljon ja että niiden takia oli taas maha juntturassa. Kivut ja muut katosi taas kun jätin nuo napostelut pois. Varsinkin tuo cashew pähkinä oli sieltä pahimmasta päästä.

https://ibs-foorumi.palstani.com

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa