IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

tramadol kipulääke ummettaa

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1tramadol kipulääke ummettaa Empty tramadol kipulääke ummettaa Su 02 Elo 2015, 08:10

viisvitonen



Selkäsärkyyn olen syönyt tramalia 150 joku päivä ja eilen oli karseet paksusuolikivut ja luulen että syynä tramadolin ummetusvaikutus (lisäksi laktoosiakin)

Onko muilla vastaavia kokemuksia juuri IBS/C eli ummetus IBSssä?

Syön kauraleipää ja vi sibliniä eli kuitua pitäs olla vaan silti moinen karsee monen tunnin tuskainen olo...

2tramadol kipulääke ummettaa Empty Vs: tramadol kipulääke ummettaa Ti 04 Elo 2015, 11:05

Tipu



Uskon vahvasti että juuri tuo lääkkeen sisältämä laktoosi voi olla syyllinen. Itse en sairasta ummetuspainotteista IBS:ää mutta olen huomannut että ripulipainotteisessakin lääkkeiden sisältämät laktoosimäärät todellakin pahentavat oireita. Vaikkakin sitä laktoosia olisi aivan minimaalisesti mukana siinä. Ja kuitenkin minulla ei ole laktoosi intoleranssia DNA kokeen perusteella. Silti olen jo yli 10 vuotta sairastunut kovin siitä jos pieniäkin määriä suuhuni laitan.

Ja kun tuo laktoosi probleemi onkin niin outo laktoosi vika kun ei koske kaikkia tuotteita. On saanut tehdä aikamoista salapoliisin työtä tuossakin asiassa. Eli vain 1 pitkälle kypsytetyistä juustoista sopii ja piimä mutta ei mitkään laktoosia sisältävät jugurtit, tuorejuustot, maidot, kermat yms. Se kai riippuu missä muodossa laktoosi on ja kuinka käsiteltyä se on ja koska minulla ei oikeasti ole laktoosi ongelmaa DNA:n perusteella, ei tuo intoleranssi(jota ei edes ole olemassa minulla) aiheuta itsessään oireita vaan joku muu. Juurikin se että sairastaa ärtyneen suolen syndroomaa ja suoli ei vain kykene käsittelemään laktoosia.

Minulla mikä tahansa kipulääke, antibiootti tai jopa maitohappobakteerit aiheuttavat hirveät oikean alasuolimutkan sekä koko kyljen kivut jos lääke sisältää vähänkin laktoosia. Sitten on vielä erikseen liian voimakkaat lääkkeet jotka vie vatsakalvot pelkästään siitä syystä että ovat liian voimakkaita. Tuolloin on kuitenkin myös ylävatsaoireita ja pahaa närästystä alavatsan suolistomutkan kipujen lisäksi. Pelkkä lääkkeen sisältämä laktoosi ei saa ylävatsaa kuitenkaan karrelle vain suoliston.

Varmasti ummetus on pahin kivun aiheuttaja mutta tuota laktoosi asiaa kannattaa myös miettiä siinä ohessa kun voi pahentaa entisestään kipuja.

3tramadol kipulääke ummettaa Empty Vs: tramadol kipulääke ummettaa Ti 04 Elo 2015, 12:57

viisvitonen




Joo ja vaikka syönkin aina laktaasia eli torjuun laktoosi -turvotusta/kipuärsytystä niin tuntuu ettei auta eli mistä sen tietää paljonko ja millä hetkellä laktaasia pitää aina syödä jos luulee olevan ruuassa laktoosia?!

4tramadol kipulääke ummettaa Empty Vs: tramadol kipulääke ummettaa Ti 04 Elo 2015, 13:54

Tipu



Minä käytin myös niitä laktoosin pilkkoja entsyymivalmisteita monta vuotta mutta kun IBS iski päälle pahana, ei toimi enää nekään. Ja olenkin ihmetellyt sitä ja yrittänyt miettiä maalaisjärjellä miksi eivät toimi ja tulin siihen tulokseen että vaikka itse vatsa kestäisi ja lääke entsyymi pilkkoisi sitä vatsassa mutta jotakin haitallista silti jää mukaan ruuan tullessa suoliston puolelle, kun kiukustuu kuitenkin siitä.

Syyksi uskoisin juuri sen että oikeaa intoleranssia ei ole vaan vika on ärtyneen suolen aiheuttamaa imeytymisongelmaa. Ja epäilisin että laktoosin pilkkoja entsyymit ovat suunniteltu toimimaan juuri näille "oikeille" laktoosi intolerantikoille joilla se näkyy myös DNA:ssa. Ruuan sulatukseen osallistuu sekä vatsalaukku, että haima sekä ohutsuoli, näistä kaikista kolmesta erittyy ruuansulatuksessa tarvittavia nesteitä. Eli en sitten tiedä että onko nuo laktoosin pilkkoja entsyymit suunniteltu pilkkomaan vain vatsalaukussa imeytymätöntä laktoosia ja onko se siinä vaiheessa varmasti riittävää pilkkomista jos ohutsuolen puolella ei imeytyminen ja pilkkoutuminen onnistukkaan. Jokatapauksessa niillä ihmisillä joilla ei ole IBS:ää mutta on pelkästään DNA:ssa laktoosi intoleranssi, heillä ruuan sulatus toimii myös suoliston puolella.

Tuommoista itse olen pohtinut. Muuta en keksi asialle. Lopulta jätin kaiken laktoosin vaikka itsepäinen olenkin kun sen verran salapoliisi työtä tuo laktoosin kanssa eläminen oli. Nykyään kaikki maitotuotteet ovat laktoosittomia ja niitä kyllä löytyy paljon onneksi kaupan hyllyiltä. Niin ja sanoi minun gastroentrologikin että kun sairastaa IBS:ää, laktoosi ei vain imeydy. Se oli oikeastaan se piste missä sitten päätin jättää pois laktoosin kokonaan, mutta toinen gastroentrologi jolla ensin kävin käski minun alkaa syömään laktoosia kun DNA:ssani ei ole intoleranssia. No minäpä kokeilin ja tulin todella kipeäksi useammaksi viikoksi. Arvatenkin lääkäri lähti vaihtoon..

5tramadol kipulääke ummettaa Empty Vs: tramadol kipulääke ummettaa Ti 04 Elo 2015, 14:16

Tipu



Niin siis unohtui kirjoittaa että en enää käytä mitään tuotteita missä on laktoosia, en ruokavalmisteita enkä lääkkeitä. Pyydän aina laktoosittomat vaihtoehdot jos jonkun kuurin tai kipulääkkeitä joudun syömään. Tarkkaan etsin myös maitohappobakteereistakin ne missä ei ole laktoosia, eikä gluteiinia.

6tramadol kipulääke ummettaa Empty Vs: tramadol kipulääke ummettaa La 22 Elo 2015, 06:56

Esa

Esa
Admin

Tramadolissa kylläkin ummetuksen aiheuttaja on se tramadoli. Kaikkien opioidien yleinen sivuvaikutus on ummetus. Laktoosi aiheuttaa ripulin, jos sille on herkkä, mutta pillerien määrillä voi korkeintaan havaita pientä nipistelyä, jos pitää ottaa paljon lääkkeitä, joissa laktoosimonohydraattia on erityisen paljon. Ripuli tietysti kanssa aiheuttaa ummetuksen.

7tramadol kipulääke ummettaa Empty Vs: tramadol kipulääke ummettaa Ti 15 Syys 2015, 15:44

viisvitonen



E 102 -väriaine näyttää olevan tradolan retard -tramalissa kanssa joku ibsää ärsyttävä, onko tarkempaa tietoa miksi ja onko muita Ekoodeja jotka ei sovi?

8tramadol kipulääke ummettaa Empty Vs: tramadol kipulääke ummettaa Su 27 Syys 2015, 02:47

viisvitonen



Esa kirjoitti:Laktoosi aiheuttaa ripulin, jos sille on herkkä, mutta pillerien määrillä voi korkeintaan havaita pientä nipistelyä, jos pitää ottaa paljon lääkkeitä, joissa laktoosimonohydraattia on erityisen paljon. Ripuli tietysti kanssa aiheuttaa ummetuksen.

Nyt menin pihalle eli hyla tuotteetkin saa aikaan vain ripulia,
ei ilmavaivoja, jos olet laktoosi-intoleranssi?

Mulla siis tulee kaasuja ja kaasuista kipuja ärtyneestä suolesta joka ei tykkää pullistumista. Mulla enempi uumetusta, ei ripulia, ja koen että ilmakuplat saattavat tukkia suolta jolloin ummettuminen pahentuu kun tavara ei pääse eteenpäin. Todellakaan ei mulla IBS-C ole juuri koskaan ripulia.
Tramal ja Lyrican kokeiluissa molemmissa tarjottiin laktoosi-pitoisia ja selvästi kaasutusmäärät ja paksusuolen mutkakivut paheni

Toki syön aina yhden laktaasi-pillerin mutta pitänee kokeilla 2 kpl josko saisin ko oireet häviään?


"Maitotuotteiden jälkeen vatsaa turvottelee ja on ilmavaivoja. Usein esiintyy löysiä ulosteita ja epämääräisiä vatsakipuja. Oireet ilmaantuvat 1–3 tuntia maitosokeria sisältävän ruokailun jälkeen.

Oireet johtuvat siitä, että maitosokeri kulkee ohutsuolen läpi paksusuoleen, jossa bakteerit käyttävät sitä ravinnokseen. Tällöin syntyy kaasua ja ulosteen normaali kiinteytyminen häiriintyy. "

[You must be registered and logged in to see this link.]

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa