IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Suosikkileipänne?

+6
viisvitonen
Jukka
Mikimi
iluvatar
Sanna
Whimsy
10 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Suosikkileipänne? Empty Suosikkileipänne? La 23 Helmi 2013, 15:19

Whimsy

Whimsy

Mitä leipää syötte? Leivotteko itse vai ostatteko kaupasta?


Mä tykkään yli kaiken Vuohelan kaura-porkkanasämpylöistä (pakaste). Ne ovat gluteenittomia, maidottomia, soijattomia joten sopivat hyvin ibsiläiselle... ja makukin (+koostumus) on mahtava, toisin kuin monissa muissa gluteenittomissa leivissä. Razz

Usein ostan myös riisi(maissi)kakkuja leivän korvikkeeksi, koska ne säilyvät pidempään.

Keliaakikkojen niistä valkoisista näkkäreistä (tais olla Semperin valmistamia) en taas erityisemmin tykkää niiden kivikovan koostumuksen vuoksi.

Nyt on tullut tämmönen uutuusleipä Uotilan kultakaura http://www.uotilan.fi/kultakaura . Täytyy kyllä testata jos tuo omaan lähikauppaan ilmestyy. Tulis varmaan halvemmaksi kuin nuo pakastesämpylät.

2Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 23 Helmi 2013, 15:26

Sanna

Sanna
Admin

Ehdottomasti Ehon perheleipurien 100% kauraleipä! Ihan parhaytta. Leipä ilman siirappia! Suosittelen.

Taisin tuota uotilan kauraleipää myöskin kokeilla, mutta se maistui jotenkin keinotekoiselta kun tosiaan on tungettu siihenkin sitä hemmetin siirappia. Aika monet leivät sisältää sitä, enkä ymmärrä miksi. Nuo ehon leivät on niin tajuttoman hyviä juuri sen takia että siinä ei oo ku kauraa, hiivaa ja suolaa. Smile

Olen myös syönyt pakasteesta semperin riisipiirakoita. Ne on kans ihan nameja! Sitte äiti osti kerran mulle tattarinäkkäreitä. Neki on todella hyviä ja luomua. Smile Itse ostin samaa sarjaa kastanjanäkkäriä joskus, mutta sen maku oli jotenkin jännä. Noi löytyy useimmitne sieltä gluteenittomien tuotteiden hyllystä isommista kaupoista.

https://ibs-foorumi.palstani.com

3Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 23 Helmi 2013, 23:49

iluvatar



Vaasanilla on joku ruisporkkana paahtis missä ei ole vehnää niin olen sitä välillä ostanut. Ja pakastimessa on kans niitä gluteenittomia semperin rieskoja porkkana ja juusto mauilla niin ostelen niitä välillä ne on tosi hyviä lämpiminä.

Nyt olen siirtynyt tekemään omaa spelttileipää ei ole vielä tullut siitä oireita niin se tuntuu sopivan ihan hyvin. Tulee vähän halvemmaksi ja sinne voi sekaan heitellä mitä mieleen tulee Smile

4Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? Ma 25 Helmi 2013, 06:01

iluvatar



Tulen tänne raportoimaan, että speltti tuntuu sopivan minulle ihan hyvin (vielä ehkä vähän sormet ristissä) ja tein viikonloppuna lettujakin siitä ja voi kun maistui ihan normi letuilta eikä ole normi pöhötystä mikä yleensä tollasista annoksista vehnää seurais.

5Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 27 Huhti 2013, 13:24

Mikimi

Mikimi

itse tykkään oikeasta ruisleivästä, en tarkoita mitään kaupan ruispalaa vaan siis sellaista itse tehdystä, omalle vatsalleni se käy

6Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 27 Huhti 2013, 20:21

Jukka



Juu oikea ruisleipä, semmonen sopivan rapea eikä liian hapan on kyllä hyvää, tosin mun ei parane sitä kerralla paljoa syödä ettei tule vaivoja. Jotkut pienempien leipomoitten leivät on aika maukkaita mutta en mää itse osaa semmosia leipoo.

7Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 11 Toukokuu 2013, 06:23

viisvitonen



Jukka kirjoitti:Juu oikea ruisleipä, semmonen sopivan rapea eikä liian hapan on kyllä hyvää, tosin mun ei parane sitä kerralla paljoa syödä ettei tule vaivoja. Jotkut pienempien leipomoitten leivät on aika maukkaita mutta en mää itse osaa semmosia leipoo.

Kyllä ruisleipä ollut mun suosikki jo vuoden kunnes viiko sitten lopetin se happamuuden takia (jopa 3,5 pH), söinkin sitä aivan liikaa kun 10 palaakin meni joskus ja viisaat suosittaa max 2 palaa ?! :-)

Sitten tuli näää FODMAP kuviot ja kun suolisto saattaisi tykätä kaurasta ja vatsakin kun ei hapanta niin energian ja kuitulisätarpeen johdosta aloitin aamun nyt TÄYSJYVÄkaurapuurolla
ja kohta mene kauppaan ostamaan leipääkin.

Montakin palaa TÄYSJYVÄkauraleipää uskaltaa syödä esim. tärkkelyshän on sokeria?

Oliko niin että marjoja kaurapuuron kanssa koska marjoissa ei olisi fodmappeja niin?

Niin ja sitten kauralesettä aion ripotella muihin ruokiin soseisiin.

8Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 11 Toukokuu 2013, 09:53

Esa

Esa
Admin

Vaasan 100% kaura on perusleipäni. Jonkin verran syön myös gluteenittomia rieskoja ja sämpylöitä.

Ja juu, marjoja saa ja kannattaa syödä runsaasti. Itse vedän aina ilta-ViSiblinin sokerittoman marjakiisselin kera.

9Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 11 Toukokuu 2013, 11:07

viisvitonen



Esa kirjoitti:Vaasan 100% kaura on perusleipäni. Jonkin verran syön myös gluteenittomia rieskoja ja sämpylöitä.

Ja juu, marjoja saa ja kannattaa syödä runsaasti. Itse vedän aina ilta-ViSiblinin sokerittoman marjakiisselin kera.

Itsekin ostin just em 100 kaura mutta ihmettelin kun tuote- selostus mainitsee myös rukiin?! :-)

Mulle marjat voi olla liian happamia vatsan kannalta, mut hyvä tietää jatkossa

10Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 11 Toukokuu 2013, 12:24

Esa

Esa
Admin

Tuon kauraleivän leivonnassa käytetään alusjauhona ruista. Sitä on niin pieni määrä, ettei sillä ole vaikutusta fodmap-mielessä. Keliaakikolle tuo ei toki käy.

11Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 11 Toukokuu 2013, 15:59

Sanna

Sanna
Admin

Vaasan 100% kaura on huijausta. Syökää ihmiset Ehon kotileipurien 100% kauraleipää! Löytyy kaupasta sellaisista pienissä reissumiestyylisissä pussukoissa. Siinä ei ole käytetty sitä ruista edes siinä leipomis vaiheessa. Smile Maku on mun mielestä ainakin todella hyvä, koska leivässä ei ole käytetty lainkaan siirappia! Eli tosi sellanen ruokanen maku. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

12Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 11 Toukokuu 2013, 16:38

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Vaasan 100% kaura on huijausta. Syökää ihmiset Ehon kotileipurien 100% kauraleipää! Löytyy kaupasta sellaisista pienissä reissumiestyylisissä pussukoissa. Siinä ei ole käytetty sitä ruista edes siinä leipomis vaiheessa. Smile Maku on mun mielestä ainakin todella hyvä, koska leivässä ei ole käytetty lainkaan siirappia! Eli tosi sellanen ruokanen maku. Smile

No niinpä onkin sokeri-siirappia ja hiivaakin?!

Näistäköhän mun aaltoilevat kauratesti-oireetkin johtuu kauran sokerin lisäksi? Tosin testissäni hölmö söin myös kaura VEHNÄleipää....

13Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 11 Toukokuu 2013, 17:25

marey



Jos tää Ehon 100% kaura maistuu paremmalta kuin se Vaasan 100% kaura, niin lupaan kokeilla. Very Happy Nimittäin se Vaasan kaura oli ihan kamalan makusta, yökkäiltiin äitini kanssa molemmat kun ei meinannu mennä alas!

14Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? La 11 Toukokuu 2013, 17:31

Esa

Esa
Admin

Noinkohan mahtaa Ehon kotileipuri toimia valtakunnallisesti? En muista ainakaan nähneeni. Mieluusti tuollaista leipää kyllä söisin. Mutta kyllä tuo vaasalainenkin tehtävänsä täyttää. Siinä on sokereita 2.6%, mikä on vielä varsin vähäinen määrä. Tomaatissakin on enemmän. Hiivasta jotkut sanovat saavansa oireita. En siitä sitten tiedä. Itse en saa. Olen kyllä sienisokerille intolerantti, mutta hiivassa ei ole sitäkään.

15Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? Ma 13 Toukokuu 2013, 07:07

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Ehdottomasti Ehon perheleipurien 100% kauraleipä! Ihan parhaytta. Leipä ilman siirappia! Suosittelen.

Taisin tuota uotilan kauraleipää myöskin kokeilla, mutta se maistui jotenkin keinotekoiselta kun tosiaan on tungettu siihenkin sitä hemmetin siirappia. Aika monet leivät sisältää sitä, enkä ymmärrä miksi. Nuo ehon leivät on niin tajuttoman hyviä juuri sen takia että siinä ei oo ku kauraa, hiivaa ja suolaa. Smile


Tollasen löysin Ehosta:

"Täysjyväkaura, vesi, hiiva, suola (1,0 %). Kauraa 100 % viljaraaka-aineista. Saattaa sisältää pieniä määriä ruista tai vehnää."

http://perheleipurit.fi/Ehotuotteet?groupid=2&id=380

16Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? To 23 Toukokuu 2013, 11:35

iluvatar



Edelleenkin kannatan täällä sitä spelttiä leipänä ja muussa muodossa Smile Maistuu ihan vehnältä ja mulle ei ole tullut siitä mitään ongelmia.

17Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? To 23 Toukokuu 2013, 13:28

Esa

Esa
Admin

Minä kokeilin spelttiä äskettäin ja sain siitä ripulin. Elikkäs mulle ilmeisesti se gluteeni on ihan oikeasti ongelma. Pitänee vielä joskus kokeilla, sattuman poissulkemiseksi. Mukavaahan se olisi jos sopisi, se on hyvän makuinen vilja.

18Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? Ti 10 Kesä 2014, 21:02

Ire



Mites hei, kertokaa "aloittelijalle", että mikä siinä tuoreessa leivässä on se, joka tekee siitä pahemman? Vai onko se siis vaan tyyliin tuore ruisleipä. Entä jos ostaa tuoretta kauraleipää? Eikö sekään ole turvallista? Very Happy

19Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? Ke 11 Kesä 2014, 09:26

Esa

Esa
Admin

Vehnä, ruis ja ohra sisältävät fruktaaneka, paksusuolessa käyviä hiilihydraatteja (fodmapeja). Lisäksi tuore leipä on vatsalle rankkaa, syytä siihen en tarkemmin tiedä. Kaura on hyvää vatsalle, siinä ei ole juurikaan fruktaaneja ja siinä on paljon liukenevaa kuitua. Useimmille se sopii hyvin.

20Suosikkileipänne? Empty Vs: Suosikkileipänne? Su 14 Syys 2014, 07:51

Tillikki



Olen itse leiponut gluteenitonta leipää ja maustanut sitä mieleni(vatsani) mukaan. Gluteenittomissa jauhoissa on monta erilaista vaihtoehtoa, vaaleaa ja tummaa leipää.
K-kaupasta saa Pirkka auringonkukkasiemenleipää ja se on sopinut ainakin minun vatsalleni hyvin. Toki auringonkukkaleipä on todella murenevaa, nutta ei se makua haittaa.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa