IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Pitkä tarinani

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Pitkä tarinani Empty Pitkä tarinani Su 25 Tammi 2015, 11:40

Effy91



Olen 23-vuotias nainen ja olen ollut oikeastaan aina kova stressaamaan ja jännittämään, ja olen myös kokenut koulukiusaamista ja muita ikäviä juttuja. Mulla alkoikin tulla murrosiän alussa paniikkikohtauksia, mutta en ole koskaan hoitanut niitä millään lääkityksellä ja välillä ne pysyvät poissa. Mulla oli myös lapsena ja vielä muutama vuosi sitten usein ummetusta ja vatsa toimi melko harvakseltaan. Ummetus aiheutti myös haavauman, jonka takia aloin pelätä, että on jotain vakavaa menossa koska verta tuli aina välillä. Typeränä en mennyt tuosta heti lääkäriin ja aloin murehtia kaikenlaista.

Kaikki alkoi pahentua kun muutin ensimmäisen poikaystävän perheen luo melkein 300 kilometrin päähän kotikaupungistani. Kävin siellä muutaman kuukauden kestävää koulua, jossa tapahtui ikäviä asioita. Ensin eräs oppilas kuoli yllättäen luokaltani ja se järkytti kovasti ja sen jälkeen aloin ahdistua aina keittiötunneilla, koska saimme kuulla siitä sellaisen tunnin aikana. Sitten kyseisten tuntien opettaja otti mut silmätikuksi jostain syystä ja alkoi valittaa pienistäkin virheistä muiden oppilaiden nähden. Silloin aina tunsin vatsassa outoa painetta, sekä ilman kiertämisestä johtuvaa murinaa ja aloin pelätä niitä tunteja. Vatsa oli kipeänä usein ennen niitä tunteja, kun tiesi että kohta taas joutuu mennä sinne. Ja samaan aikaan pelkäsin kamalasti sitä haavaumaa. Jotenkin selvisin muutaman kivan luokkalaisen seurassa koulun loppuun.

Oli kesäkuun alku ja kerran kesken erään lenkin, tunsin outoa vääntämistä vatsassa ja tuli kiire lähteä poikaystävän kotiin vessaan. Siitä alkoikin sitten kunnon helvetti, rupesin juoksemaan koko ajan vessassa ripuloimassa ja sitä kesti koko 2011 kesän ajan ja myös painoa putosi jonkin verran. Kaipasin myös kovasti kotikaupunkiani ja kaikkea tuttua.

Elokuun alussa muutimme kahdestaan, kun sain tiedon että pääsin seuraavaan kouluun. Silloin myös hakeuduin ensimmäisen kerran lääkäriin ja multa otettiin verikokeita ja ulosteesta kanssa tutkittiin jotain. Muuta ei löytynyt, paitsi valkosolut olivat vähän koholla heinäallergian takia. Tähystyksestä puhuttiin, mutta sitten vatsa rupesi yhtäkkiä rauhoittumaan. Söin silloin Vi-Sibliniä ja se saattoi ehkä auttaa.

Sen jälkeen vatsani on ollut paljon herkempi kuin ennen, mutta sen toiminta muuttui kyllä säännöllisemmäksi. Muistan, että jossain vaiheessa tuli uudelleen hetkeksi aikaa ripulia, mutta sain sen taas jotenkin pois ja kävin myös vihdoin lääkärillä näyttämässä sitä haavaumaa. Muutenkin mulla ja silloisella poikaystävällä alkoi mennä yhtäkkiä huonommin kahdestaan asuessa ja riitoja oli koko ajan enemmän ja enemmän.

Lopetin koulun ja päätin, että muutan takaisin kotikaupunkiini, koska en enää kestänyt asua siellä. Myös poikaystävä muutti mukanani, mutta hänen käytöksensä vaan paheni täällä asuessa. Vatsan kanssa oli melko normaalia, mutta huomasin että sain herkemmin ilmavaivoja ja jännittävät tilanteet pistivät sen löysälle muutaman kerran.

Viime vuonna se sitten tapahtui lopulta, erosimme ja jäin yksinäni asumaan. Alkuun tuntui, että ei se niin kamalaa olekaan ja koko ajan tein kaikenlaista ja pidin itseni liikkeessä. Ihastuin yhteen tyyppiinkin ja meillä on jotain peliä ollut menossa pitemmän aikaa. Jostain syystä aloin stressata senkin takia kamalasti ja pelätä että jos en kelpaisikaan, kun entiseltäkin sai koko ajan jotain kuraa niskaan.

Syksystä asti olen stressannut kaikesta mahdollisesta ja tuttuja paniikkioireita on alkanut puskea pintaan. Vähän ennen joulua tuli valvottua parina yönä oikein myöhään ja söin irtokarkkeja ja mulla oli antibioottikuurikin yhdessä vaiheessa. Heräsinkin sitten siihen että suoleen jotenkin pistää ja sen jälkeen uloste alkoi taas muuttua löysemmäksi ja löysemmäksi. Nyt tätä helvettiä on kestänyt yli kuukauden ajan ja näyttää ihan samalta kuin silloin aiemmin.

Soittelin vihdoin lääkäriin ja mulle on tulossa lääkäriaika postissa, mutta voin mennä jo aiemmin päivystykseen ja ajattelin että huomenna voisin mennä. Pelottaa kyllä tosi paljon, että jos joutuu siihen tähystykseen ja mielessä risteilee pelkoja, etten selviä tästä enää. Oloni on paljon pahempi, heti kun olen yksin ja tarkkailen koko ajan vatsaa ja eilen se sekosikin oikein kunnolla, kun tulin tänne kotiin yksinäisyyteeni. Aamulla heti heräämisen jälkeen saa juosta vessaan ja taas on painoa kadonnut. Syöminenkin aiheuttaa ahdistusta, vaikka ruokahalu on tallella, mutta tuntuu että kaikki vaan tulee ulos.

Halusin vain jakaa tämän ja olisi kiva saada vertaistukea tai jotain. Smile

2Pitkä tarinani Empty Vs: Pitkä tarinani Su 25 Tammi 2015, 12:27

Lottax



Moi Effy Very Happy

Tosi kurjaa kuulla, mitä kaikkea ikävää sinulle on tapahtunut aiemmassa koulussa ja miten huonosti entinen poikaystävä on kohdellut Crying or Very sad . Tarinaasi lukiessa tuli mieleen, että hyötyisit varmaan siitä, jos pääsisit puhumaan jonkun kanssa noista paniikkioloista/ahdistuksesta ja vaikeista kokemuksista. Suosittelen, että pyytäisit päästä juttelemaan vaikka psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Se voi oikeasti helpottaa oloa tosi paljon. Luulen, että sinun tilanteessasi vatsan oireiluun voisi auttaa, jos oppisit rentoutumaan paremmin.

Mitä tulee tähystykseen, niin yritä olla stressaamatta siitä. Onhan se ikävä toimenpide, mutta aika nopeasti se on kuitenkin ohi. Jos tähystykseen päädyt, niin suosittelen ottamaan tarjotun rauhoittavan ja pyytämään rohkeasti kipulääkityksen. Itse yritin ilman ja ei olisi kyllä kannattanut. Toimenpide muuttui heti 100 % sidettävämmäksi, kun lopulta alistuin siihen, että mulle laitettiin kipulääke suoneen. Kannattaa myös reilusti sanoa hoitajalle ja tähystävälle lääkärille, että pelottaa. Ne kyllä ainakin multa kysyivät sitä heti alkuun ja olivat muutenkin hyvin ymmärtäväisiä. Onhan se vähän ällö tutkimus, mutta tähystäjät tekee niitä niin paljon, että heille se on vain työtä. Kannattaa käydä se tähystys, jos sinua stressaa tuo haavauma/verentulo. Saat sitten ainakin selvyyden siihen, ettei kyse ole vakavammasta taudista, eli tulehduksellisesta suolistosairaudesta, joka pitää hoitaa lääkkein.

Tsemppiä hirveästi. Ja mä toimin todella mielelläni vertaistukena, jos tarvitset Very Happy .

3Pitkä tarinani Empty Vs: Pitkä tarinani Su 25 Tammi 2015, 17:00

Effy91



Lottax kirjoitti:Moi Effy Very Happy

Tosi kurjaa kuulla, mitä kaikkea ikävää sinulle on tapahtunut aiemmassa koulussa ja miten huonosti entinen poikaystävä on kohdellut Crying or Very sad . Tarinaasi lukiessa tuli mieleen, että hyötyisit varmaan siitä, jos pääsisit puhumaan jonkun kanssa noista paniikkioloista/ahdistuksesta ja vaikeista kokemuksista. Suosittelen, että pyytäisit päästä juttelemaan vaikka psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Se voi oikeasti helpottaa oloa tosi paljon. Luulen, että sinun tilanteessasi vatsan oireiluun voisi auttaa, jos oppisit rentoutumaan paremmin.

Mitä tulee tähystykseen, niin yritä olla stressaamatta siitä. Onhan se ikävä toimenpide, mutta aika nopeasti se on kuitenkin ohi. Jos tähystykseen päädyt, niin suosittelen ottamaan tarjotun rauhoittavan ja pyytämään rohkeasti kipulääkityksen. Itse yritin ilman ja ei olisi kyllä kannattanut. Toimenpide muuttui heti 100 % sidettävämmäksi, kun lopulta alistuin siihen, että mulle laitettiin kipulääke suoneen. Kannattaa myös reilusti sanoa hoitajalle ja tähystävälle lääkärille, että pelottaa. Ne kyllä ainakin multa kysyivät sitä heti alkuun ja olivat muutenkin hyvin ymmärtäväisiä. Onhan se vähän ällö tutkimus, mutta tähystäjät tekee niitä niin paljon, että heille se on vain työtä. Kannattaa käydä se tähystys, jos sinua stressaa tuo haavauma/verentulo. Saat sitten ainakin selvyyden siihen, ettei kyse ole vakavammasta taudista, eli tulehduksellisesta suolistosairaudesta, joka pitää hoitaa lääkkein.

Tsemppiä hirveästi. Ja mä toimin todella mielelläni vertaistukena, jos tarvitset Very Happy .

Moikka!

Kiva kun vastailit. Smile Joo, aika kurjia juttuja sattui ja sitten vielä kun maha aloitti temppuilun, niin ei kiva. Olen joskus käynyt hetken aikaa juttelemassa, mutta ehkä pitäisi ottaa asia uudelleen esille vaikka siellä lääkärissä. Tuo paniikki ja itsensä tarkkailu puskee aina välillä pintaan ja sekään ei ole hyvä juttu. Jostain syystä olen myös pelännyt kovasti sairastumista aina.

Huomenna olisi joo tarkoitus lähteä aikasin terveyskeskukseen, saa nähdä mitä siellä sanotaan. Tänäänkin on saanut ravata vessassa jonkin verran ja mulla on vielä ollut tämän viikon ajan flunssa päällä samaan aikaan.

Mun äiti on ollut joskus tähystyksessä ja häneltä löytyi divertikkeleitä ja on myös taipumusta stressivatsaan, juoksuttaa vessassa paljon. Täytyy kyllä varmasti pyytää kaikki mahdolliset kipulääkkeet ym. jos tuonne nyt sitten laitetaan. Smile

Se haavauma on onneksi ollut pitkään oireeton, paitsi nyt välillä on tuntunut kirvelyä kun on oikein saanut juosta vessassa. Käytin siihen silloin aiemmin jotain rasvaa jota määrättiin. Mutta sekin varmasti näkyisi sitten tarkemmin siinä tähystyksessä.

On tullut googlattua kaikkea mahdollista ja pelottaa kovasti, että jos onkin joku suolistosairaus. Miten elämä muuttuu ja saako sen pian kuriin ja toki kaikkia kauhutarinoita on lukenut suoliston poistoista ja muista. Ja toivois, että toi ärsyttävä vetinen ripuli vaan loppuis pian ja voisi palata normaalimpaan elämään.. Smile No, ehkä huomenna on sitten viisaampi.

4Pitkä tarinani Empty Tsemppiä täältäkin! Su 01 Helmi 2015, 15:35

nunnu85



Ei muuta kun tähystykseen jos sellaista tarjotaan! Se on pieni vaikkakin stressaava juttu, mutta niin kun aikasemmin todettiin, niin kyllä ne lääkärit on tehny sen niin monta kertaa että ei sitä tarvi ainakaa nolostella! Kunnon rauhoittavan ja kipulääkkeet kun pyytää niin kyllä se siitä! Mä olin sie ainakin niin ku kamalassa kännissä sillon Very Happy

5Pitkä tarinani Empty Vs: Pitkä tarinani Ma 02 Helmi 2015, 17:10

Esa

Esa
Admin

Jos kolonoskopia pelottaa, sen voi pyytää suonensisäisellä esilääkityksellä eli "humauksella". Siinä on paikoissa eroa, kuinka helposti antavat sen. Siinä kun on riskinsä ja pitää jäädä tarkkailuun joksikin aikaa. Mutta se tekee homman paljon helpommaksi. Pelkillä rauhoittavillakin se menee, mutta kyllä se aina välillä sattuu, kun mennään mutkasta ja pumpataan ilmaa. Siinäkin on kyllä isot yksilölliset erot, kuinka mutkainen suoli on, ja tietty se vaikuttaa paljon kuinka kipeänä se on juuri sillä hetkellä. Ei mikään hirveä operaatio kumminkaan, kyllä se aina syöpäpelon voittaa.

6Pitkä tarinani Empty Vs: Pitkä tarinani La 07 Helmi 2015, 15:34

Effy91



Päivitystä tilanteeseen.. Hyvä että tosiaan menin lääkärille, sillä nyt tällä kertaa huomattiin että kalproarvot olivatkin koholla ja samoin valkosolut. Eilen taas uudet verikokeet ja pitäis vielä uusi ulostenäyte ottaa ja varmaan sitte on tosiaankin se tähystys edessä. Lääkäri sanoi että on jotain tulehdusta suolistossa. Muuten veriarvot oli aika hyviä, onneksi. Smile Senkin huomasin, että vatsa alkoi vähän rauhoittua kun onnistuin olemaan stressaamatta pari päivää ennen tota tietoa.

Tuli vähän shokkina ja on ollutkin pari päivää aikamoista pelkoa ja stressaamista. :/ Aion kyllä varmaan pyytää jonkun humauksen, sillä mulla on kamala pelko sairaalaa kohtaan ja panikoin ja jännitän tosi paljon pieniäkin juttuja.. Jospa sitten taas päivittelen tähän kun selviää lisää, vaikka taitaakin olla vähän väärä foorumi mun tilanteessa.. : >

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa