IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Vertaistuke kaipailen!

+2
Jukka
Ansku
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Vertaistuke kaipailen! Empty Vertaistuke kaipailen! Ti 28 Loka 2014, 22:59

Ansku



Löysin tämän sivuston ihan vasta, kirjauduin juuri sisään. Olen 20 vuotias nuori nainen ja minulla on aika paha ärtyvän suolen oireyhtymä. Tosi helpottavaa lukea muiden kokemuksia ja saada vertaistukea täältä! Olen niin monesti ollut epätoivon partaalla vatsani kanssa... Elämä on ajoittain tosi vaikeaa, lähipiiri kyllä ainakin yrittää ymmärtää vaivoja , m utta en tunne ketään jolla olisi tällaista. Hyviä kausia on kyllä aika ajoin, ja silloin nautin elämästä niin paljon kuin voin. Pelko on kuitenkin kokoajan takaraivossa. En uskalla aina lähteä kyläilemään tms. ja olen kokoajan varpaillani mahan takia. Kun paha kausi tulee, kärsin "mahakohtauksista" hirveästi. Ne alkavat ihan yhtäkkiä, ensin tuntuu pientä vatsan kiristelyä. Vasen puoli vatsasta on todella kipeä, sitten on pakko mennä vessaan. Monesti olen meinannut pyörtyä kipuun ja pahoinvointiin. Suolisto tyhjenee yleensä melko lailla kokonaan. Vessassa joutuu viettämään silloin jopa tunteja. Olo on heikko, väsynyt ja kylmä. Tällaisen ripulikohtauksen jälkeen yleensä ylävatsa tulee todella kipeäksi. Hirveä paha olo tulee, ja tuntuu että oksennan justiinsa. Tätä kestää jonku aikaa, sitten alkaa röyhtäyttää. Oksennus nousee kurkkuun joka röyhtäyksellä ja rinnassa kiehuu. Tätä kestää joskus vähän aikaa, joskus jopa tunteja. Tällainen elämä on hyvin uuvuttavaa, joten kaipaan muitakin joilla on samoja kokemuksia! Ruokavaliosta olen karsinut kaikki vilja- ja maitotuotteet ja pyrin välttämään mausteisia ruokia. Joskus tuntuu, että olen ihan yksin vaivani kanssa, vaikka minulla on rakastavia ihmisiä ympärillä. Ei muut voi ymmärtää sitä tuskaa jos ei ole kokenut. Kun tämä alkoi (reilu vuosi sitten) olin hädissäni, koska oireet olivat niin rajuja etten lopulta voinut syödä mitään. Sad Olen myös ripuloinut lattialle ja housuun, en vain pysty pidättämään kun en pääse vessaan ja olen niin kipeä että taju lähtee.

2Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! La 01 Marras 2014, 20:06

Jukka



En tiedä mahtaako yhtään lohduttaa mutta ihan samanlaisia vaivoja mulla oli tuossa iässä. Kuinka nopeasti muuten toivut tuommosen pahan päivän jälkeen taas normaalikuntoon? mulla ainakin oli aika heikko, hiukan kuumeinenkin olo pari kolme päivää ennenkuin kivut sitten vähitellen hävisivät. Ja monesti mullekin jäi mysteeriksi, mistä nämä kohtaukset millonkin johtu, sit rupes jo miettimään olisko tämä jotain vakavampaakin? No mut ainakin mulla pahat kohtaukset on iän myötä lieventyneet, mun vatsavaivani ovatkin nyt enempi satunnainen riesa, eikä enää yhtä lamauttava ja masentava juttu mitä parikymppisenä. Vaikee kyllä kenellekään mitään neuvoja antaa, nämä vaivat on kuitenki niin yksilökohtasia, mut uskon että sunkin vaivat alkaa helpottaan ja toivottavasti löydät täältä tukeakin, ja aina voit tulla kysymään jos jotain mielees tulee:)

3Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! Ma 03 Marras 2014, 16:38

Ansku



Jukka kirjoitti:En tiedä mahtaako yhtään lohduttaa mutta ihan samanlaisia vaivoja mulla oli tuossa iässä. Kuinka nopeasti muuten toivut tuommosen pahan päivän jälkeen taas normaalikuntoon? mulla ainakin oli aika heikko, hiukan kuumeinenkin olo pari kolme päivää ennenkuin kivut sitten vähitellen hävisivät. Ja monesti mullekin jäi mysteeriksi, mistä nämä kohtaukset millonkin johtu, sit rupes jo miettimään olisko tämä jotain vakavampaakin? No mut ainakin mulla pahat kohtaukset on iän myötä lieventyneet, mun vatsavaivani ovatkin nyt enempi satunnainen riesa, eikä enää yhtä lamauttava ja masentava juttu mitä parikymppisenä. Vaikee kyllä kenellekään mitään neuvoja antaa, nämä vaivat on kuitenki niin yksilökohtasia, mut uskon että sunkin vaivat alkaa helpottaan ja toivottavasti löydät täältä tukeakin, ja aina voit tulla kysymään jos jotain mielees tulee:)
Kiitos Jukka vastauksestasi. Smile On todella helpottavaa kuulla että muillakin on ollut tämmöistä.. Olo on kyllä kohtauksen jälkeen parikin päivää heikko, mahaa kiristää ja huono olo eikä ruokahalua ole. Väsyttää hirveästi ja on kuumeinen olo jne.. Sitä on vain sitten pakko oppia elämään tämän vaivan kans, ja kuuntelemaan omaa kehoa. Yritän välttää kaikkea mikä ärsyttää vatsaa. Olen huomannut että erityisesti karkit ja mausteiset ruuat laukaisevat kivun! Ne siiis karsittiin pois ruokavaliosta. Kauan aikaa olin yksin vaivan kanssa mutta lopulta nettiä selailemalla löysin tämän foorumin. Iloinen olen tästä!

4Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! To 06 Marras 2014, 19:29

Mikimi

Mikimi

itselläni kanssa vatsa tulee kipeeksi yllättäen ja nykyään kun menen töihin otan joka aamu imodiumin (lääkäri on antanut luvan) se on helpottanut paljon. Kun otan imodiumin tiedän että suolistoni liikkuu hitaammin (mutta ei siis pysäytä suolistoani kokonaan) ja uskallan sillon syödä ja juoda mitä vaan. Uskon että itselläni ei vatsa kipuihin ole mikään yksittäinen ruoka vaan stressi, ahdistus, pelko ja toki tiedän että jotkut maito/kerma tuotteet ei tee hyvää vatsalleni, mutta silläkin on paljon tekoa sen kanssa onko minulla kuukautiset vai ei. Kannattaa sinunkin tutkia onko kuukautisillasi jotain tekemistä vatsavaivojen kanssa, on ihan tutkittu asia että ibs potilailla kuukautiset vaikuttaa paljon. Sinulla on myös ilmeisesti myös jonkinlaisia refluksia vaivoja, kannattaa lääkäriltä kysyä miten niitä kannattaisi hoitaa ja myös sopisiko sinun käyttä imodiumia? Syötkö visibliniä? (reseptillä halvempaa). Kannattaa myös muistaa että kova liikunta juuri ruokailun jälkeen saattaa tehdä vatsan kipeäksi, itselläni kesti kauan ennenkun sen tajusin.

5Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! Pe 14 Marras 2014, 17:34

Ansku



Mikimi kirjoitti:itselläni kanssa vatsa tulee kipeeksi yllättäen ja nykyään kun menen töihin otan joka aamu imodiumin (lääkäri on antanut luvan) se on helpottanut paljon. Kun otan imodiumin tiedän että suolistoni liikkuu hitaammin (mutta ei siis pysäytä suolistoani kokonaan) ja uskallan sillon syödä ja juoda mitä vaan. Uskon että itselläni ei vatsa kipuihin ole mikään yksittäinen ruoka vaan stressi, ahdistus, pelko ja toki tiedän että jotkut maito/kerma tuotteet ei tee hyvää vatsalleni, mutta silläkin on paljon tekoa sen kanssa onko minulla kuukautiset vai ei. Kannattaa sinunkin tutkia onko kuukautisillasi jotain tekemistä vatsavaivojen kanssa, on ihan tutkittu asia että ibs potilailla kuukautiset vaikuttaa paljon. Sinulla on myös ilmeisesti myös jonkinlaisia refluksia vaivoja, kannattaa lääkäriltä kysyä miten niitä kannattaisi hoitaa ja myös sopisiko sinun käyttä imodiumia? Syötkö visibliniä? (reseptillä halvempaa). Kannattaa myös muistaa että kova liikunta juuri ruokailun jälkeen saattaa tehdä vatsan kipeäksi, itselläni kesti kauan ennenkun sen tajusin.

Minua kiinnostaisi tuo imodium, lääkärille hankala vaan saada aikaseksi mennä, sain diagnoosin puhelimen välityksellä ja erittäin vähän tietoa sain tästä vaivasta..Tällä hetkellä en uskalla syödä mitään maito- ja viljatuotteita. Voisin pikkuhiljaa ruveta kokeilemaan mitä vatsa sietää pieniä määriä ja mitä ei! Olen huomannut että kuukautisten aikaan ja ennen niitä vatsani on kipeämpi ja sekaisin. Visiblinistä olen kuullut mutta en ole kokeillut. Siskoni juo sitä säännöllisesti, hän kuulema ei voi pärjätä ilman sitä. Ärtyvää suolta hänellä on myös. En liiku yleensä syönnin jälkeen, olen sen huomannut että vatsa menee erittäin kipeäksi.

6Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! Su 16 Marras 2014, 09:21

Mikimi

Mikimi

visiblin on kuitua jota voi sekoittaa juomaan tai esim jugurttiin, itse jos juon sen vatsa ei tykkää, mutta syön jugurtin kanssa. Apteekissa maksaa noin 14e (ainakin ennen), mutta reseptillä puolet halvempaa. Itselläni jos vatsa on monta päivää löysällä teen visblinistä, kaurahiutaleista ja jugurtista tököttiäRazz ja syön sitä ja juon vettä, auttaa, muuten syön noin yhden mitallisen aamuisin.

Imodium on ripulilääke, reseptivapaa, sitä on olemassa myös imodium plussaa jossa on mukana samaa ainetta kuin cuplattomassa, eli se auttaa myös jos on ilmavaivoja ripulin kanssa. Cuplatonta syötetään myös vauvoille se siis pilkkoo ilmakuplat suolessa pienemmäksi. Mutta imodium siis auttaa ripuliin, kysy apteekista lisää, mutta se siis hidastaa suolen liikkumista, koska ainakin minulla suoli saattaa yhtäkkiä alkaa liikkumaan ilman syytä nopeasti ja tulee ripulia. Imodiumia otan siis yhden aamulla, niitä on myös sellaisia suussa sulavia, jotka vaikuttavat nopeammin. Mutta esim. jos menen juhliin niin otan aina imodiumin että uskallan syödä sielä. Toki joskus saattaa vatsa tulla siitä kovalle, mutta sitten vaan vettä ja liikuntaa. Apteekista kannattaa kysyä lisää ja kannattaa kertoa farmaseutille että kärsit ärtyneestä suolesta.

7Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! Ma 17 Marras 2014, 14:21

Jukka



Visibliniä mitallisen määkin aamulla aina otan ja laitan lisäksi vielä linum plussaa mitallisen, jukurttiin kun sekottaa niin aika möykky siitä tuleekin mut siks täytyy jotain samanaikasesti vielä juodakin, ainakin lasillinen. Ja ainakin itte olen sitä oranssia visibliniä aina käyttäny kun se sininen sisältää sorbitolia. Puolen kilon paketti taisi olla joku 17 euroo kun viimeks ostin, mut kokeile ensin miten vaikuttaa ennenkun siihen reseptiä haet.

8Vertaistuke kaipailen! Empty Heippa! Pe 05 Joulu 2014, 15:32

Ansku



Täällä mä taas Smile Yllätys kyllä, vatsa on mennyt parempaan suuntaan! Aivan mahtavaa . Smile Kipuja on jonkun verran , mutta ääripäät on lieventyneet. Joitakin öitä olen joutunut valvomaan kivun ja ilmavaivojen vuoksi, mutta ne ovat selkeästi johtuneet jostain ruoka-aineesta. Oon nyt muuttanut ruokavaliota FODMAP tyyppiseksi. Omenat olen vähentänyt ihan minimiin, sekä prosessoidut ja rasvaiset ruuat.. Soijatuotteet ovat todella pahaksi vatsalleni sekä sokerit ja lisäaineet, sekä keinotekoiset makeutusaineet. Olen alkanut käyttämään Silica tonic- nimistä piivalmistetta, joka tekee suolistoon suojaavan kalvon. Lisäksi oon syöny maitohappobakteereja. Vatsani on voinut todella hyvin! Olen uskaltanut lähteä jo reissuun ja töihin olen selvinnyt joka päivä. Ihana fiilis. Ja jos vatsa menee sekaisin, tiedän kyllä heti miksi se on sekaisin. Jos syö liikaa kerrallaan ja liian usein, on ihan varmaa että vatsa tulee kipeäksi. Aion aloittaa myös Regulat-nimisen entsyymivalmisteen käyttämistä. Erään homeopaatin mukaan ärtyvän suolen oireyhtymässä auttaa edellä mainittujen juominen sekä erilaiset bakteerit. Näillä siis mennään , tällä hetkellä hyvin luistaa! Very Happy

9Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! Pe 12 Joulu 2014, 13:39

Esa

Esa
Admin

Hauska kuulla. Minunkin kokemukseni on, että päivittäinen Idoform-maitohappobakteerikapseli on vähentänyt vatsavaivoja. Ruokavalio on kuitenkin se ykkösasia. Se kestää aikansa, että oppii sopivan tasapainon. Hyvä on myös muistaa, että vaihtelu kuuluu taudinkuvaan, lyhyemmissä ja pidemmissä jaksoissa. Jotkin päivät ovat huonompia kuin toiset, ja myös pitemmissä, kuukausien jaksoissa, välillä menee paremmin ja välillä huonommin. Hyvällä ruokavaliolla huonot päivät eivät vaan ole läheskään niin huonoja.

10Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! Ma 22 Joulu 2014, 14:45

Ansku



Esa kirjoitti:Hauska kuulla. Minunkin kokemukseni on, että päivittäinen Idoform-maitohappobakteerikapseli on vähentänyt vatsavaivoja. Ruokavalio on kuitenkin se ykkösasia. Se kestää aikansa, että oppii sopivan tasapainon. Hyvä on myös muistaa, että vaihtelu kuuluu taudinkuvaan, lyhyemmissä ja pidemmissä jaksoissa. Jotkin päivät ovat huonompia kuin toiset, ja myös pitemmissä, kuukausien jaksoissa, välillä menee paremmin ja välillä huonommin. Hyvällä ruokavaliolla huonot päivät eivät vaan ole läheskään niin huonoja.

Niinhän se on , että vaikka oireet helpottais, ärtyvä suoli on ja pysyy. Elämä on aina vähän mahan ehdoilla menemistä, mutta kunhan oppii sen, että nauttii niistä paremmista ajoista ja kovimpia oireita tosiaan helpottaa ruokavalio yms... Itsellä ainakaan ei ole enää tullut niin rajuja mahakohtauksia, vaan ne ovat selkeästi lieventyneet. Ei enään kestä niin kauaa ja palautuminen on helpompaa. Smile

11Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! To 05 Maalis 2015, 07:32

April70



Suosittelen kokeilemaan psylliumkuitua vatsaoireisiin. Minulla oli ennen samoja oireita kuin sinulla mutta sen jälkeen kun aloitin käyttämään psylliumkuitua, oireet ovat loppuneet lähes kokonaan. Uloste on kiinteää eikää ripulia enää tule. Laitan psylliumkuitua joka aamu puuron sekaan 1 tl - 2tl ja ripulia minulle ei enää sen jälkeen ole ollut. Elämä on muuttunut kuidun käytön jälkeen, ei ole enää tarvinnut istua vessassa ripuloimassa monta tuntia päivässä ja voin taas liikkua ihmisten ilmoilla ilman että tarvitsee jatkuvasti murehtia siitä missä lähin vessa on jo hätä yllättää.

12Vertaistuke kaipailen! Empty Vs: Vertaistuke kaipailen! Pe 24 Heinä 2015, 09:38

Tipu



Ansku, jos vielä luet tätä ketjua niin huomasin että mainitsit ylempänä viestissäsi piivalmisteen nimeltä Silica Tonic, se kuuluu samaan sarjaan kuin Hubner Silicea suolisto ja vatsageeli. Toimii samalla tavoin. Laitoinkin joku aika sitten aloituksen lääkehoito topicin alle että onko kukaan käyttänyt tuota Hubner Silicae geeliä. Tuo Silica tonic on periaatteessa samaa ainetta mutta hiukan eri muodossa.

Käytätkö siis edelleen sitä ja auttaako se ärtyneen suolen syndroomaan? Meille suositeltiin tuota Hubner Silicae geeliä lapselle lääkärin vihjeenä vaikka onkin luontaistuote.

Itselläni on aina pelko noiden luontaistuotteiden kanssa että minulla on melkoinen kynnys kokeilla sellaisia.

Silti nyt kun esim tuota suositeltiin lapsellekin sekä olen netistä myös löytänyt että sitä käytetään ihan yleisesti lapsillekin suolisto sekä refluksi ongelmissa, niin luulisin että ei ole vaarallisesta tuotteesta kyse pidemmälläkään aika välillä.

Olisi mukava kuulla lisää kokemuksiasi Silica Tonicista. Ja voit vastata halutessasi suoraan sinne lääkehoito topikinkin alle jossa otsikkona on "Onko kukaan käyttänyt Hubner Silicae vatsa ja suolistogeeliä" . Tuleepi silloin ainakin saman sarjan tuotteiden alle vastaus ja voisi olla muillekkin hyödyksi. Täältä kun löysin sattumalta viestisi keskeltä tuon Silica Tonicin. Kiinnostaisi kovin kuinka on vaikuttanut oireisiisi ja että käytätkö sitä edelleen vai onko se sellainen tuote että kun sitä käyttää jonkin aikaa, sen voi lopettaa ja silti suolisto pysyy paremmassa kunnossa? Vai kuinka se toimii..?

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa