IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

IBS divertikuliitin seurauksena (PDV-IBS)

+2
Jukka
Annimal
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

Annimal



Hei vaan kaikille. Olen uusi tulokas foorumilla, 30 v. nainen jolla vatsakivut tällä hetkellä ihan hallitsemattomissa. Jouduin viime syksynä päivystykseen kovien vatsakipujen vuoksi, josta minut lähetettiin kotiin ummetus diagnoosilla. Viikon päästä kivut olivat sietämättömät ja uudestaan sairaalaan. Tällä kertaa tietokonetomografiassa löytyi märkäpesäke paksusuolesta ja jäin yöksi antibiootti tiputukseen.

Märkäpesäke oli kehittynyt tulehtuneeseen divertikkeliin eli paksusuolessa olevaan umpipussiin. Minulla tuo tulehdus oli oikealla puolella (umpisuolen puolella) joten sitä ei osattu epäillä divertikkelin aiheuttamaksi, kun taudin kuvaan kuuluva kipu ilmenee useimmiten vasemmalla.

Antibiooteilla tulehdus meni ohi noin viikossa, mutta kipuja tuntui vielä usean kuukauden ajan. Alkuvuodesta kävin kolonoskopiassa, jossa divertikkeleitä löydettiin koko paksusuolen matkalta. Minulle jäi tuon divertikuliitti episodin jälkeen vaihtelevia suolisto oireita, jotka työterveyslääkäri päätteli ärtyväksi suoleksi. (Netistä löytyy lisätietoa Post-Diverticulitis Irritable Bowel Syndrome (PDV-IBS)) Suurimman osan ajasta vatsa on ummetuksen puolella, mutta välillä tulee jaksoja jolloin vatsa on ihan sekaisin.

Näiden vatsaongelmien myötä olen alkanut miettimään omaa vatsahistoriaani ja todennut, että stressi ja jännitys ovat minullakin oireiden suurimpia aiheuttajia. Lisäksi viimeisten 10 vuoden aikana en ole juurikaan kiinnittänyt huomiota ruokavaliooni, koska olen aina ollut normaalipainoinen. Kiireessä olen aiemmin saattanut syödä roskaruokaa vaikka koko viikon. Ilmeisesti ummetus on pahin divertikkeleiden aiheuttaja, mutta en ole koskaan aiemmin ajatellut kärsineeni ummetuksesta, vatsani toiminta on tosin aina ollut omituinen.

Tuon sairaalaan joutumisen jälkeen olen myös onnistunut hankkimaan jonkinlaisen paniikkihäiriön, eli aina kun vatsa tulee kipeäksi tulee kamala paniikki siitä että onko tämä vakavaa -> joudunko taas sairaalaan. Vatsaoireiden lisäksi myös jännityspäänsärky ja migreeni ovat pahentuneet älyttömästi kuluneen vuoden aikana.

En ole pystynyt nyt viime syksyn jälkeen käymään kunnolla töissä. Minulla on jatkuvasti joko vatsan kanssa on ongelmia tai sitten särkee päätä. Sairaslomaa tai sairaspäivärahaa en saa, vaan jouduin ilmoittautumaan työttömäksi ja tekemään töitä osa-aikaisesti pari päivää viikossa. Tällä hetkellä pärjäilen jotenkuten, mutta mietin jatkuvasti että eihän tämä elämä voi tässä olla, pakkohan tästä on "parantua" että voisin taas elää "normaalisti"... Sanomattakin selvää että aiempiin ruokailutottumuksiin en aijo palata ja liikuntaa olen pikkuhiljaa lisännyt kunnon ja olotilan mukaan.

Olen onnellinen siitä, että löysin tämän foorumin, helpottaa lukea muiden kirjoituksia ja toivottavasti tästä on apua jollekin, joka miettii vatsaoireitaan divertikkeleiden aiheuttamaksi. Vastailen mielelläni jos jollain on kysyttävää. I love you

Jukka



Hei ja tervetuloa foorumille Annimal Smile .Niin kun divervikuloosissa taitaa olla aikalailla samanlaiset oireet kuin IBSissäkin, niin pakostikin tulee mieleen onkohan monillakin IBS-vaivasilla tätä siinä taustalla. Enhän itsekään ole tähystyksessä käynyt, että varmaks en voi omalla kohdallakaan sanoa. No ajatuksia tämäkin herättää ja täytyy tämäkin selvittää, jos tilanne alkais äkkiä huonontua ja tulis tuommosia oireita.

Esa

Esa
Admin

Hei. Nämä tavallisen IBS:n ruokavalio-ohjeethan tähtäävät myös suolen tasaisen toiminnan ylläpitoon, joten varmasti niistä on hyötyä sinullekin. Tärkeää olisi myös päästä sinuiksi tilanteen kanssa, että sinulla olisi tunne asian hallinnasta, eikä paniikki pääsisi kohtuuttomaksi. Autonomisen hermoston epästabiili toiminta tekee sen, että paniikkiin johtava syöksykierre voi laueta normaalisti harmittomista ärsykkeistä. Minulla esimerkiksi se, että tulee liian kuuma, voi laukaista suolen pikatyhjennyksen ja sydämentykytyksen. Parhaiten tähän auttaa beetasalpaaja. Juttelepa lääkärisi kanssa, voisiko vaikka tarvittaessa otettava Propral olla avuksi sinulle.

Suolen toiminnan tasaamisessa avainasemassa on liukoinen kuitu. Sitä on kaurassa ja hedelmissä. Voisi olla hyväksi käyttää myös ViSiblin kuitulisää. Jos kokeilet, aloita hyvin pienellä annoksella ja kasvata hitaasti viikkojen mittaan, ettei tule ähky äkillisestä muutoksesta. Se pitää tavaran pehmeämpänä ja lisää määrää, jolloin lasti pysyy liikkeessä.

Jukka



Suosittelen kans propralia, on tosiaan nopea apu paniikkituntemuksiin ja migreenin estoonhan sitä myös määrätään, että vois olla sullekin oiva lääke. Ja kuituja vaan ruokavalioon vaikka Vi-Siblinin muodossa, saisit siitä helpotusta ummetukseen, olis tärkeää sun tilanteessa. No varmaan pääset tilanteen herraksi, kun löydät vaan itselles sopivat konstit ja tule vaan kyseleen jos jotain mielees tulee, kai me aina jotain keksitään Wink

Mikimi

Mikimi

visiblinä suosittelen minäkin. Millaiset ovat elämäntapasi juotko alkoholia? poltatko? juotko hiilihappoisia juomia? liikutko? Ärtyneessä suolessa kaikilla on vähän eri mikä saa vatsan huonoksi. Esim. itse saan vatsani helposti sekaisin jos lähden ruuan jälkeen lenkille.
Onko sinulta pois suljettu laktoosi-intoleranssi? Vatsavaivat on tosi tosi kamalia ja ne ahdistavat ja pelottavat, mutta muista että moni muu on samassa liemessä Smile

viisvitonen




"divertikkeliin eli paksusuolessa olevaan umpipussiin"

Tällaista itsekin aina epäilin mutta onneksi ei tähystyksessä löytynyt mutta tulee mieleen että voiko divertikkeli kuitenkin olla lievempänä muotona jatkuvana (ja ehkä koko ajan pahenevana) osasyynä ibs:n tuttuun suolen jumitilanteeseen eli ko paksusuolen kohta pullistuu ja pullistuu esim. fodmap-kaasuista niin ettei sen takia suolen sisältö pääse etenemään ja vaiva siis ilman märkätulehdusta?

Mistä suolen sisälle mielestäsi märkätulehdus tuli?

Hart



Kaipailisin vähän joltakulta informaatiota liittyen divertikkeleihin ylipäätään sekä tähän divertikuliittiin.

Itsellä kun tuota ummetusta on ollut ja IBS-oireet palailleet, niin kyselisin että voivatko divertikkelit paksusuolessa oireilla eli kipuilla ilman tyypillisiä tulehduksen oireita?

Lähinnä olen ymmärtänyt että todella monella divertikkelit ovat oireettomina ja vasta sitten alkaa tapahtua ikäviä kun divertikuliittiin sairastutaan. Miten asia kuitenkin on ennen divertikuliitin puhkeamista? Eli voivatko divertikkelit kipuilla ja aiheuttaa IBS-oireita ilman mitään tulehdusta?

Olisi todella avuliasta jos joku näitä omaava tai divertikuliitin läpikäynyt voisi hieman valaista minua. En ole kuin 29-vuotias, mutta ymmärtääkseni tällä taustalla voisin hyvinkin niitä omata vaikka tosi moni lähde ja taho ilmoittaakin ne vähän vanhemman väen ongelmaksi.

Onko muuten divertikkeleiden löytämiseen mitään muuta keinoa kuin tuo tähystys?

Annimal



Hart kirjoitti:Kaipailisin vähän joltakulta informaatiota liittyen divertikkeleihin ylipäätään sekä tähän divertikuliittiin.

Itsellä kun tuota ummetusta on ollut ja IBS-oireet palailleet, niin kyselisin että voivatko divertikkelit paksusuolessa oireilla eli kipuilla ilman tyypillisiä tulehduksen oireita?

Lähinnä olen ymmärtänyt että todella monella divertikkelit ovat oireettomina ja vasta sitten alkaa tapahtua ikäviä kun divertikuliittiin sairastutaan. Miten asia kuitenkin on ennen divertikuliitin puhkeamista? Eli voivatko divertikkelit kipuilla ja aiheuttaa IBS-oireita ilman mitään tulehdusta?

Olisi todella avuliasta jos joku näitä omaava tai divertikuliitin läpikäynyt voisi hieman valaista minua. En ole kuin 29-vuotias, mutta ymmärtääkseni tällä taustalla voisin hyvinkin niitä omata vaikka tosi moni lähde ja taho ilmoittaakin ne vähän vanhemman väen ongelmaksi.

Onko muuten divertikkeleiden löytämiseen mitään muuta keinoa kuin tuo tähystys?

Tämä vastaus tulee kyllä nyt todella viiveellä...Tosiaan divertikkeleitä voi olla myös nuorilla, itsellä ne todettiin siis 30 vuotiaana, mutta olivat siis olleet "oireettomina" jo varmasti vuosikausia.

Minulla oli ollut ennen tulehdusta epämääräisiä vatsaoireita jo vuosia, mutta en ollut niiden kanssa lääkäriin asti lähtenyt. Oireina oli esim. ummetusta/ stressiripulia, epämääräistä (kuukautiskivun kaltaista) jomottavaa kipua alavatsassa vaihtelevasti molemmin puolin. Lievää kuumeilua ja väsymystä. Röyhtäilyä, närästystä...Oireet siis sopivat myös IBS:iin, enkä usko että ilman tulehdusjaksoa niitä olisi voitu erottaa IBS:istä.

Epäilen että minulla divertikuliitti tulehdus "aktivoitui" usean antibioottikuurin johdosta, joita jouduin syömään viisaudenhampaiden takia.

Minulla divertikkelit näkyivät tietokonetomografiassa (varjoainekuvaus) se on ilmeisesti tähystyksen ohella ainoa keino nähdä ne. Suosittelen pyytämään lähetteen kolonoskopiaan jos paksusuolen tilanne yhtään epäilyttää, tutkimus ei ole kamala verrattuna epätietoisuuteen.

Lääkärit suhtautuvat tähän todella nuivasti johtuen siitä, että virallisten ohjeiden mukaan divertikkelit eivät aiheuta kipua ilman tulehdusta...Itse en täysin usko tähän, vaan luulen että IBS-oireet minulla johtuvat juuri niistä.

Nyt minulla on ollut jaksoja, jolloin vatsa on voinut paremmin esim. viikon ja sen jälkeen taas aloittanut kipuilun. Tulehduksia minulla ei ole ollut.

Ummetusta hoidan aamupuurolla ja visiblinillä ja vatsan toiminta on ollut suht säännöllistä. Sen olen huomannut että erityisesti rasvainen ruoka ja sokeri pahentavat minulla ummetusta. Kovaa, kramppaavaa kipua minulla esiintyy parin päivän jaksoissa muutaman kuukauden välein, tällöin koko suolisto tyhjenee ja on löysällä pari päivää. Siihen en ole saanut selvyyttä mistä nämä kohtaukset johtuvat.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa