IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Vehnästä suolistokipuja?

2 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Vehnästä suolistokipuja? Empty Vehnästä suolistokipuja? La 07 Kesä 2014, 18:28

Sanna

Sanna
Admin

Heippa!

Olen ollut viime aikoian vähän poissaolevana, mutta piti nyt tulla tänne kirjoittamaan yksi keskustelunaloitus tutusta aiheesta, eli vehnästä.

Olen aikaisemmin kertonut että olen päässyt miltein kokonaan eroon omista IBS oireistani viimeisen vajaan vuoden aikana ja näin on edelleenkin. Mutta olen huomannut nyt ruokavalioita kokeillessani että edelleen vehnä aiheuttaa säännöllisesti syötynä IBS oireita, jopa kiputiloja.

Oireeni ovat siis parantuneet siinä määrin että kovat kiputilat ovat jääneet pois ja pystyn syömään jo melko normaalisti jännittämättä päivittäin. Vessassa käynti ei enää hallitse elämääni ja olen todellakin rentoutunut myös henkisesti. Tämän myötä olenkin kokeillut kaikkia niitä ruoka-aineita mitkä vielä reilu vuosi sitten sai mahani kuplimaan, mukaan lukien vehnän.

Itselle tosiaan tuo vehnä on todella jännä juttu. Joinakin päivinä ei tule mitään pienestä määrästä mutta olen huomannut jos syön yli 3 päivää putkeen vehnäpitoista ruokaa niin aamuisin ilmenee edelleen sellaista samanlaista kipua suolistossa kuin pahimpina ibs-aikoinani. Jokin ärsyttävä homma siinä siis on. Kauraa pystyn edelleen syömään  enkä oikeastaan koe että oireita aiheuttaa gluteeni vaan juuri vehnä.

Onko muilla ollut tällaisia kokemuksia että vehnän syönti nimenomaan toisi niitä suolistkipuja ja poisjättö lieventäisi niitä, siis puhun nyt nimenomaan suoliston pistävistä kivuista, mitä itse ainakin saan. Toki tähän liittyy usein ilmavaivoja ja löysää vatsaa, mutta nykyään itselle suurin vaiva on se inhottava jomottavan pistävä kiputila joka ilmenee aamuisin herätessä, mutta poistuu aina aamun jälkeen.

https://ibs-foorumi.palstani.com

2Vehnästä suolistokipuja? Empty Vs: Vehnästä suolistokipuja? Su 08 Kesä 2014, 15:17

Esa

Esa
Admin

On. Vehnä on mulla ihan samanlainen, että kun kokeilee niin tuntuu että maha kestää, mutta sitten muutaman päivän päästä se alkaa vaivata. Vehnässä on paljon fruktaaneja, enkä ole sulkenut pois vielä gluteeniakaan ärsyttäjistä. Spelttikokeilujen perusteella sekin tuntuisi olevan pahasta.

3Vehnästä suolistokipuja? Empty Vs: Vehnästä suolistokipuja? Pe 13 Kesä 2014, 04:37

Sanna

Sanna
Admin

Joo tuo spelttikin on kokeiltu mutta ei toimi sekään mulla. Tulee itsellä suolistoon sellanen rutistava kipu, usein aamulla, jos on syönyt vehnää juuri sen parin päivän sisään.

Jännää miten tässä on nyt itse päässyt tilanteeseen missä ihan sokerit eivät enää aiheuta vaivoja tai kipuja, ainoastaan tuo vehnä. Veikkaan kyllä että jos vetäisin ihan hulluna vehnää niin palaisin takaisin siihen pisteeseen missä miltein kaikki aiheutti oireita.

Eli rajoitetulla vehnän nauttimisella jatketaan. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa