IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Suklaa-kaurakeksit

+2
Tuoski
Whimsy
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Suklaa-kaurakeksit Empty Suklaa-kaurakeksit Ti 19 Helmi 2013, 13:47

Whimsy

Whimsy

Tämmöisiä kaurakeksejä värkkäilen aina joskus välipalaksi ja evääksi... Nämä eivät kuitenkaan välttämättä kaikille sovi etenkin jos sokeri aiheuttaa oireita.

Huom, kekseistä tulee helposti aika kovia joten paistoajan kanssa kannattaa olla tarkkana.

200 g voita tai margariinia
3 dl sokeria
1 rkl hunajaa
1 kananmuna
3 dl vaaleaa Jytte-jauhoa
3 dl kaurahiutaleita
1 tl leivinjauhetta
100 g tummaa suklaata rouhittuna

  • vaahdota sokeri ja voi
  • lisää joukkoon hunaja & kananmuna
  • yhdistä leivinjauhe jauhoon ja lisää taikinaan
  • lisää kaurahiutaleet ja rouhittu suklaa
  • muotoile taikinasta pieniä nokareita uunipellille
  • laimenna pieni määrä hunajaa vedellä ja voitele keksit
  • paista 200 C asteessa 10-15 min

2Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ke 20 Helmi 2013, 06:45

Tuoski



Kiitos, täytyy testata Smile !

3Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ke 20 Helmi 2013, 06:49

iluvatar



Voihan ton sokerin varmaan yrittää korvata jollain muulla, mä yrittäisin varmaan vähentää. Onko kukaan kokeillu steviaa? Senhän pitäisi olla aika luonnollinen makeuttaja ja kai sopia FODMAP ruokavalioon

4Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ke 20 Helmi 2013, 09:54

Whimsy

Whimsy

Tuota steviaa minäkin olen miettinyt että voiko sitä käyttää ihan samaan tapaan kuin sokeria, leivonnassa jne. ja sopisiko se ibs-ruokavalioon paremmin kuin tavallinen sokeri (makeutusaineista puhumattakaan)?

5Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ke 20 Helmi 2013, 10:15

StellaB



Stevia lienee makeampaa kuin sokeri, että varmaan reseptejä joutuu vähän muuttamaan.

6Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ma 18 Maalis 2013, 13:59

Whimsy

Whimsy

Kivan helppo kaurakeksiohje täälläkin:

http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ruoka/reseptit/kaura_marjakeksit



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

30 annosta

3 dl kaurahiutaleita
100 g voita
1 dl sokeria
2 rkl vehnäjauhoja (korvaa halutessasi gluteenittomalla jauholla, tosin tuo 2 rkl on kyllä aika pieni määrä, Whimsyn huom.Smile)
1 tl leivinjauhetta
1 tl vanilliinisokeria
1 dl kuivattuja marjoja

Sekoita sulatettuun rasvaan kaurahiutaleet. Yhdistä jauhot, leivinjauhe ja sokeri. Lisää kuivat aineet kaurahiutaleseokseen. Sekoita hyvin. Anna taikinan levätä 10 minuuttia. Kuumenna uuni 200 asteeseen.

Nostele lusikalla taikinaa leivinpaperin päälle pellille harvakseltaan, koska kaurakeksit leviävät. Paista uunin keskitasossa 5–7 minuuttia kauniin ruskeiksi. Jäähdytä ja säilytä tiiviissä rasiassa.

Vinkki! Koristele keksit suklaaraidoilla tai kasta toinen pää sulaan suklaaseen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tuossa ohjeessa vinkattiin käyttämään kuivattuja mansikoita ja mustikoita. Ne varmaan toimiikin hyvin kekseissä - ite laitoin joskus kuivattuja karpaloita kekseihin ja ne oli ihan hiton sitkeitä ja kovia, en siis suosittele käyttämään karpaloita. Very Happy

7Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ti 19 Maalis 2013, 07:11

Sanna

Sanna
Admin

Mä olen joskus tehnyt kaurakeksejä ihan vaan sekottamalla hunajaa, kaurahiutaleita ja vähän esim tattarijauhoa. Ei aina tartte iha sokeria laittaa jos hunaja käy. Mulle ei aina toi hunajala ole käynyt ja se taitaa olla yksi mikä taidettiin mainita FODMAP:ssakin oireita aiheuttavaksi, mutta nykyään menee pienissä määrin iha ok. Smile

Tuli muuten makeasta mieleen että Prismasta löytyi hirssijuomaa, joka maistui todella todella makealle, vaikka siinä sokeria ei ollut. Mietin heti, että sitähän voisi käyttää makeuttavana tekijänä esim leivonnassa?

Itselle ainakin tulee todella ällö olo nykyään jostain perus leivonnaisista mitkä ui sokerissa. On kai sen verran tuo makuaisti parantunut, että sellainen pienikin makea maistuu todella vahvasti.

Joskus tein myös muffinsseja ilman sokeria. Laitoin taikinan sekaan vaan muistaakseni hedelmäsosetta, tuolloin taisin käyttää päärynää, mutta nykyään se ei käy mutta esim banaani sopisi nyt. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

8Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ti 19 Maalis 2013, 08:43

viisvitonen




Huh olen kateellinen jotka pystyy sokerillä vielä "mässäileen" (5 x sokeria) !? :-)

3 dl sokeria => sokeria
1 rkl hunajaa => sokeria
3 dl vaaleaa Jytte-jauhoa => sokeria
3 dl kaurahiutaleita => sokeria
100 g tummaa suklaata rouhittuna => sokeria

9Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ti 19 Maalis 2013, 10:07

Sanna

Sanna
Admin

Mulle tekee ihan tuo perus pöytäsokeri, siis ruokosokeri sen vaikutuksen mahaan. Aika monessahan ruuassa on se oma luontainen sokeri olemassa, mutta harva niistä niinkään vaikuttaa mulla. Hedelmien fruktoosi tosin on pahasta ja samoin maidon laktoosi, mutta maitotuotteita en käytä lainkaan niin tuo laktoosikaan ei haittaa. Hedelmiä syön aika harvoin, mutta syön kuitenkin. Pienissä määrin ei niin pahasti vaikuta kuin ihan tuo perus sokeri mitä leivonnassa esim käytetään. Sokerin lisäksi siirappi ei sovi mun mahalle ollenkaan mutta hunaja kyllä. Sokereissakin siis on paljon eroja, mutta kyllä mullakin suurinosa niistä oireilee.

https://ibs-foorumi.palstani.com

10Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ti 19 Maalis 2013, 12:23

Whimsy

Whimsy

tootired kirjoitti:
Huh olen kateellinen jotka pystyy sokerillä vielä "mässäileen" (5 x sokeria) !? :-)

3 dl sokeria => sokeria
1 rkl hunajaa => sokeria
3 dl vaaleaa Jytte-jauhoa => sokeria
3 dl kaurahiutaleita => sokeria
100 g tummaa suklaata rouhittuna => sokeria

Hmm? Ei mulle ainakaan kaurasta eikä gluteenittomasta jauhosta tule oireita... Millaista sokeria ne sitten sisältävät ja mitä niille tapahtuu suolistossa?

Silloin kun teen noita evääksi, niin yleensä syön niitä vain sen yhden päivässä (aamulla). Yhdessä keksissä on niin pieni määrä sokeria, että ei sitä nyt oikein mässäilyksi voi sanoa. Wink

11Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ti 19 Maalis 2013, 12:34

Whimsy

Whimsy

Sanna kirjoitti:Mä olen joskus tehnyt kaurakeksejä ihan vaan sekottamalla hunajaa, kaurahiutaleita ja vähän esim tattarijauhoa. Ei aina tartte iha sokeria laittaa jos hunaja käy. Mulle ei aina toi hunajala ole käynyt ja se taitaa olla yksi mikä taidettiin mainita FODMAP:ssakin oireita aiheuttavaksi, mutta nykyään menee pienissä määrin iha ok. Smile

Tuli muuten makeasta mieleen että Prismasta löytyi hirssijuomaa, joka maistui todella todella makealle, vaikka siinä sokeria ei ollut. Mietin heti, että sitähän voisi käyttää makeuttavana tekijänä esim leivonnassa?

Itselle ainakin tulee todella ällö olo nykyään jostain perus leivonnaisista mitkä ui sokerissa. On kai sen verran tuo makuaisti parantunut, että sellainen pienikin makea maistuu todella vahvasti.

Joskus tein myös muffinsseja ilman sokeria. Laitoin taikinan sekaan vaan muistaakseni hedelmäsosetta, tuolloin taisin käyttää päärynää, mutta nykyään se ei käy mutta esim banaani sopisi nyt. Smile

Niin, en mä sitten tiedä kumpi on kahdesta pahasta pienempi, sokeri vai hunaja. Hunajassahan on paljon FODMAPeja eri nettilähteiden mukaan.

Hirssijuoma kuulostaa aikas hyvältä idealta! Mä en ole vielä keksinyt miten sokerin voisi korvata, tässä pari viikkoa sitten tein muffinsseja jotka makeutin Dan Sukkerin Stevia sugarilla.
Mulla oli maha aivan löysällä niin monta päivää, kuin niitä muffinsseja söin ja pelkäänpä että se johtui tuosta steviasta. Sad

Mä olen siis melkoinen makealla herkuttelija, ja syön joskus satunnaisesti jopa jonkun vehnäpullan tai kakkua. Satunnaisesta pienestä määrästä ei tule oireita.

En ole sitten varma, ahminko niitä stevia-muffinsseja liikaa päivän mittaan vai oliko se vain tuo stevia mikä siinä ärsytti.
Pitäisi varmaan tehdä ihmiskoe itselläni ja leipoa uusi satsi tavallisella sokerilla tai kokonaan ilman. Very Happy

12Suklaa-kaurakeksit Empty Vs: Suklaa-kaurakeksit Ti 19 Maalis 2013, 16:39

viisvitonen



Kokeilkaas pitää päiväkirjaa mitä syötte ja miten voitte? :-)

Esim puolen tunnin välein (saa olla minuutilleenkin kun kännykään voi merkata nopsaa mitä söi/miten voi jne)?

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa