IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Kolonoskopia

+2
Sanna
Kaisa
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Kolonoskopia Empty Kolonoskopia Su 06 Huhti 2014, 14:23

Kaisa



Omituista, miten joillakin tähystys ei ole tuntunut juuri miltään ja joillakin se on ollut todella kivulias. Itse kuuluin valitettavasti tuohon viimeiseen ryhmään, voisin verrata kokemusta synnytyskipuihin ( siis kaksi lasta on alakautta ponnistettu maailmaan vajaat parikymmentä vuotta sitten). Hoitaja kyllä hieroi ja paineli mahaa minkä ehti, mutta ei minulle kyllä mitään kivunlievitystä tarjottu, en kai ollut tarpeeksi kivuliaan näköinen vaikka kyyneleet valui silmistä ja uikutin kivusta. Mitenkäs teillä, kuuluitteko onnellisesti ensimmäiseen ryhmään, joille tutkimus oli melkeinpä täysin kivuton?

2Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia To 10 Huhti 2014, 06:14

Sanna

Sanna
Admin

Itse pyysin jo aikaa varatessa että saan rauhoittavan esilääkityksen ja vaadin että minulle annetaan lisää kipulääkettä itse toimenpiteessä jos se niin vaatii. Se ensimmäinen suolenmutka oli itsellekin todella epämieluisa ja olin jo miltein lopettaa homman kesken, kunnes kokeiltiin vielä antaa lisää kipulääkettä. Sitten onnistui homma ja kun ekasta mutkasta päästiin niin loppu ei tuntunut enää miltään. Olin myös saanut aika voimakkaan rauhoittavan alkuun niin ei itselle ainakaan ko. toimenpiteestä jäänyt mitenkään kamalaa muistikuva, mutta ei se ihan kivutonkaan ollut.

On pöyristyttävää miten potilaille ei tarjota kipulääkityksiä yleisesti. Oliko niistä edes puhetta? Olitko pyytänyt saada lääkettä? Toki edesauttaa aina jos vaatii itselleen kivunlievitystä, eikä oleta että lääkäri osaa antaa sitä oikealla hetkellä. Itse tiesin että olen todella arka ja kipuherkkä niin pyysin ja vaadin niitä etukäteen saada. Ilman lääkkeitä homma olisi ollut aika helvettiä.

https://ibs-foorumi.palstani.com

3Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia To 10 Huhti 2014, 17:47

Kaisa



Jonkin verran googlasin kolonoskopiaa, mutta kohdalleni ei osunut yhtään sellaista kohtaa, jossa olisi mainittu kipulääkitystä.
En ole edes mitenkään kipuherkkä, hammaslääkärissäkin hammaskiven poistot ja paikkaukset otan ilman mitään puudutteita.
Ja mielestäni menin toimenpiteeseen hyvin reippaasti (ainakaan ei tarvinnu jännittää, että maha menee sekaisin, kun putkessa ei ole mitään Laughing ), lääkärikäynteihin olen muutenkin hyvin tottunut. Joten tuo kamala kipu tuli ihan täytenä yllätyksenä. En tuossa tilassa tajunnut pyytää kipulääkettä, yritin vain koettaa kestää.
No, tähystyksessä ei löytynyt mitään eikä koepaloissa, joten toivottavasti se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta sitä toimenpidettä. Yksi hyöty siitä tutkimuksesta oli: pääsi illalla lenkille koiran kanssa niin , ettei tarvinnut pelätä masun menevän sekaisin. Mies on joutunut hoitamaan koiran lenkittämisen, kun en oikein halua lähteä puolta kilometriä kauemmaksi, ettei vessa ole liian kaukana hädän tullen.

4Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia La 12 Huhti 2014, 18:43

Esa

Esa
Admin

Paikoissa on eroa, miten helposti sen esilääkityksen saa. Sitä ei kaikissa paikoissa isommin tyrkytetä, koska siihen liittyy riskejä ja pitää jäädä seurantaan toimenpiteen jälkeen. Mutta kyllä se paljon auttaa. Mulle on tähystys tehty kahteen kertaan, eka kunnon suonensisäisellä esilääkityksellä ja toinen pelkällä pamilla. Ero oli todella suuri. Jälkimmäinen oli varsin kivulias, eka meni mukavassa sumussa melkein huomaamatta. Jos tulee tarpeen tehdä tuo vielä, niin vaadi se esilääkitys aiempaan kokemukseen perustuen. Eiköhän se järjesty.

5Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia To 24 Huhti 2014, 16:08

viisvitonen




Joo nykyään on tarjolla vaikka mitä "kivunlievitystä" enkä usko olevan vaikutusta ko tutkimukseen eli tiukasti pyytää vaan.

Itselleni tehty 2 x ja yllättäen en juurikaan tuntenut mitään.

6Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia Ma 19 Toukokuu 2014, 16:41

Tipu



Olisikohan tuohon kipuiluun tai kivuttomuuteen, syynä se kuinka mutkaisen suoliston sattuu omaamaan tai jos siellä sattuu olemaan aavistuksen verran matalan tason tulehdusta päällä juuri sillä hetkellä. Tai sitten ihan vain sen hetkinen suoliston tila muuten. Jos sattuu olemaan juuri ärtynyt tai "kiukustunut" jostain mitä on syönyt, on sattunut nukkumaan huonosti tutkimus viikolla, on ollut stressaantunut jostakin jne.

Minulla tutkimus oli lähes kivuton. Epämiellyttäväksi koin sen ja kyllä se eka suolen mutka varsinkin inhottavalta tuntui, mutta en hirveitä kipuja tuntenut. En ottanut mitään lääkitystä vaikka tarjottiin. Onneksi siis ei sattunut! Nyt kun täältä foorumista lukee kuinka jotkut ovat kipuilleet, niin taisin tällä kertaa päästä kuin koira veräjästä!

7Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia To 22 Toukokuu 2014, 07:40

Esa

Esa
Admin

Kyllä, juuri noin. Henkilökohtaiset erot ovat suuria, mutta myös suolen tila vaikuttaa paljon. Mulla on pahimmillaan rööri niin kipeä, että kyljelleen kääntyminenkin on tuskallista. Kauhea kuvitellakaan luomutähystystä siinä tilassa.

8Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia Ti 10 Kesä 2014, 20:57

Ire



Onko kolonoskopia kovinkin yleinen toimenpide jos lähtee hakemaan diagnoosia ärtyvästä suolesta? Itselle oli gastrokopia jo niin helvettiä kun kävin entisen työpaikan piikkiin ottamassa, että jäi sitten vähän siihen asian vieminen eteenpäin, elämäni hirveimpiä kokemuksia, kolonoskopiaan en voi kuvitella ikinä pystyväni.

9Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia Ke 11 Kesä 2014, 08:59

Esa

Esa
Admin

Kyllä suoli on syytä tähystää, jos on vähänkin aihetta epäillä jotain vakavaa suolistosairautta. Se ei ole kovin rankka toimenpide, kun vaatii esilääkityksen. Joillekin se on helppo ilmankin. Minun mielestäni gastroskopia oli paljon pahempi. Takapuolessa ei ole oksennusrefleksiä.

10Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia Ke 11 Kesä 2014, 17:44

Ire



No mites ulostusrefleksi? Very Happy voin kuvitella, että menisi sekaisin juuri ennen tuollaista, gastrokopiapäivänä suoli oli ihan hirveässä kunnossa vaikka oli paastoa.

11Kolonoskopia Empty Vs: Kolonoskopia Ke 11 Kesä 2014, 19:19

Esa

Esa
Admin

Tyhjennyksen jälkeen suoli on itse asiassa varsin rauhallinen. Ei se tyhjänä jaksa riehua.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Similar topics

-

» Kolonoskopia

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa