IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

E-pillerien lopettaminen ratkaisu suolistovaivoihin?!

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

meggiee



En oikein tiennyt, minkä otsikon tähän laittaa, mutta jokatapauksessa olen nyt niin "innoissani" että pakko tulla tänne julistamaan tätä voitonriemua  Very Happy oikeastaan mietin otsikkona ensin "onko e-pillereillä todettu olevan yhteyttä IBS:ään", sillä tähän haluaisin vastauksen.

No anyway, olen nyt about 1,5 vuoden pillerien syömisen jälkeen jättänyt e-pillerit pois (lähinnä niiden hintavuuden takia), ja yllättäen huomannut suolistoni ja mahani käyttäytymisessä huiman muutoksen parempaan! Olen siis kärsinyt IBS:stä jo monta vuotta, mutta sain nimen tälle ongelmalle vasta vähän yli vuosi sitten, jolloin se myös paheni. Koko tämän ajan söin e-pillereitä, ja suolistovaivat vain pahenivat ja vähän kaikesta on tullut oireita jatkuvasti.

Tässä nyt ehkä hieman yli kuukauden oltuani ilman pillereitä suolistoni on kuin "uudesti syntynyt". Ei tosin normaali, mutta omassa mittakaavassani oireet ovat lieventyneet ja uskallan jopa syödä ruoka-aineita, joita olen jättänyt pois viimeisen 1,5 vuoden aikana! Tuntuu, ettei viljastakaan enää tule niin paljon ongelmia ja turvotusta jne. Onhan mulla oireita ollut jo ennenkin kuin aloitin pillerien syömisen, aina turvotusta ja hallitsemattomia ilmavaivoja ja muutenkin ilmaa vatsassa. IBS:äksi tämän tunnistin kuitenkin vasta kun alkoi oikeasti tulla pahoja oireita ja erinäiset ruoka-aineet alkoivat aiheuttaa vaivoja.

Voiko tosiaan olla niin, että e-pillerit olivatkin tähän se suurin syy? Yaz-merkkisiä pillereitä siis otin. En uskalla vielä riemuita liikaa, mutta olen niin happy jos tämä on muuttanut suolistoni toiminnan vähän normaalimmaksi  Cool 

susanna_q



Voi hyvinkin olla! Olen itse pohtinut hiivan liikakasvua viime aikoina. Aihetta käsittelevillä sivuilla puhutaan myös hormoonien (esim. e-pillerien) käytön aiheuttamasta hiivan liikakasvusta. Olen pitänyt taukoa sokerista ja muista hiivaa ruokkivista ruoka-aineista 2,5 kk. Kun nyt pari pv. sitten söin jotain, jossa oli sokeria tai jauhoja, niin vatsani turposi ja tuli kauheat mahakivut. (Hiivan sanotaan turvottavan vatsan kuin pullataikinan...) Liekö sitten oireidesi takana juuri e-pillerit tai hiiva, niin en tiedä.

http://www.violetlight.fi/Ravinto%20ja%20terveys/hiivasyndrooma.htm

meggiee



Tuosta hiivasta en tiedä, en ole perehtynyt asiaan. Yhdistän kyllä 95 prosenttisen varmasti oireideni helpottamisen e-pillereiden pois jättämiseen, kiinnostaisi vain tietää että onko tästä jotain tutkimustuloksia tms.
Ettei vain menisi liian helpoksi tämä touhu, niin onhan tässä huonotkin puolensa... Nyt suoli toimii liiankin vaisusti, eikä uloste meinaa tulla ulos yhtään niin helposti kuin ennen tuli. Edelleenkin vessareissut kestää älyttömän kauan, koska tavara ei meinaa tulla pihalle. Ripulista ei enää tietoakaan edes niiden ruokien jälkeen, joista ennen meni maha välittömästi sekaisin! Tosin kaikkia en ole vielä kokeillut.
No, aika näyttää mihin suuntaan tämä menee.

Esa

Esa
Admin

En muista nähneeni mainintaa missään IBS:ää käsittelevässä jutussa, mutta kyllähän noilla hormonitasapainon muutoksilla voi monenlaisia vaikutuksia olla.

On ihan tavallista, että maha menee kovalle lakattuaan olemasta löysällä. Jos tilanne jatkuu tasaisena, se luultavasti asettuu pian. Hyvä apu on ViSiblin säännöllisesti käytettynä. Akuuttia ummetusta voi tarvittaessa hoitaa laksatiiveillakin, mutta niitä kannattaa käyttää vasta pakon edessä.

Hiivasivuilla viitataan vähän mihin vaan yhteyksiin. Niitä ei kannata ottaa hirveän vakavasti. Niillä ei useinkaan ole tieteellistä pohjaa.

Sanna

Sanna
Admin

Hormoonit vaikuttaa naisilla todella paljon myös vatsan toimintaan, joten ei ole väärin sanottu että myös e-pillerit niin voisivat tehdä. Tällöin kyse ei mielestäni taida olla kuitenkaan IBS:stä vaan hormoonien ja hormooniehkäisyn vaikutuksista vatsan toimintaan. Luonnollisesti jos hormoonitasapaino on sekaisin voi se vaikeuttaa ibs oireita.

Itsellä helpotti ripuli kun lopetin hormooniehkäisyn. Nykyään en käytä mitään hormonaalista ehkäisyä ja olo on ollut hyvä. Tiedä sitten. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

Mikimi

Mikimi

itse en ikinä ole pillereitä syönyt ja silti kärsinyt ibs:stä, mutta uskon kyllä että joillakin se pillereiden lopettaminen voi auttaa.

meggiee



Itse asiassa taisin iloita liian aikaisin, sillä olen tässä viikkojen kuluessa huomannut että kyllä ne IBS-oireet vieläkin jyllää aika samalla tavalla kuin pillerien syömisenkin aikaan, mutta ehkä kuitenkin suurimmat "äkilliset" ongelmat ovat helpottaneet. Tilalle on kylläkin tullut lisää ilmavaivoja, että ei sekään nyt kovin hyvä juttu ole  Sad  ja useiden ruoka-aineiden toleranssi on lisääntynyt, eli enää ei ole äkillistä ripulia esim. avokadon tai katkarapujen syömisen jälkeen. Joskus taas vatsassa alkaa kiertää ja ulos tulee vain paljon ilmaa vessassa käydessä, ja se on mielestäni yhtä inhottavaa kuin ripulikin, jos olen muiden ihmisten seurassa.

Oletteko te muut huomanneet eri ruoka-aineiden yhdistelmillä olevan vaikutusta suoliston toimintaan ja oireisiin? Olen asiasta kyllä lukenutkin, ja luulen siinä olevan perää, että esim. joidenkin viljatuotteiden ja kasvisten tai tiettyjen lihojen ja kasvisten tai muiden hiilarien syöminen samaan aikaan voi lisätä oireita. En nyt keksi äkkiseltään mitään "radikaaleja" yhdistelmiä, mutta tiedätte ehkä mitä tarkoitan.

Esa

Esa
Admin

Sillä ei ole yleensä merkitystä, mitä syö minkäkin kanssa. Tällaisia uskomuksia on paljonkin, mutta ne kuuluvat ravitsemushömpän laajaan joukkoon. Joitain pieniä vaikutuksia on sillä lailla, että jotkin aineet haittaavat joidenkin muiden aineiden imeytymistä, mutta ei sellaisten asioiden huomioimisesta paljonkaan ole hyötyä. Saamme kuitenkin kaikkea tarpeeksi.

Sen sijaan sillä on paljon väliä kaasunmuodostuksen kannalta mitä syö ylipäätään. Ne on juuri ne fodmapit, jotka kaasua tekevät. Niiden määrää säätelemällä voi pitää homman siedettävänä. Ripuli ja ilmavaivat tulevat siis samoista ruuista hyvin pitkälle ja se riippuu vain suolen senhetkisestä kunnosta, miten se niistä oireilee.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa