IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

tonnikala, purkissa ja öljyssä tai vedessä?

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

viisvitonen



Eilen illalla söin purkillisen öljyssä ollutta purkki säilyketonnikalaa
ja tänään ip:llä alkoi kovat kivut oik kylkikaaren alapuolella (nouseva paksusuolen mutka) joten oliko syynä tonnikala vai se öljy jossa tonnikala oli?

Muuten atriointini eilen oli mielestäni "normi" ibs ruokaa...

Kokemuksia tonnikalan syömisestä?

viisvitonen




Logiikkani heittelee eli jotain pielessä kun tein uusinta testin jossa söin eilen eli ed iltana VEDESSÄ ollutta tonnikalaa 150 gr ja odotin että seuravalle päivälle eli tänään taas tulisi kipuja ip:llä mutta ei tullutkaan?!

Siis joko tonnikala OK ibs-ruokaa kunhan se on vain vedessä ollutta, eikä öljyssä
tai
laskelmani onkin pielessä että noin max 12 h "triggeriruoka" saavuttaisi paksusuolen ja sitten muutaman tunnin sisällä nousisi "nousevaan mutkaan" eli oik kylkikaaren alle aiheuttaa (mun keississä) tuskaisaa kipua kuten eilen?

Hyvä näin ja onko jolloin parempia selityksiä?

Esa

Esa
Admin

Jos koko purkillisen öljymäärän vetää yhdellä kertaa niin onhan se jo melkoinen määrä rasvaa ja voi hyvinkin aiheuttaa vatsaoireita.



Viimeinen muokkaaja, Esa pvm Su 16 Helmi 2014, 19:57, muokattu 1 kertaa

Jukka



Niin kannattaa vielä huomioida, että ne öljyt, joita noissa säilykkeissä käytetään ei välttämättä ole niitä kaikkein terveellisimpiä. Parempi kai syödä niitä veteen säilöttyjä.

Esa

Esa
Admin

Auringonkukkaöljyähän ne ovat vissiin kaikki.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Auringonkukkaöljyähän ne ovat vissiin kaikki.

Joo niin oli mutta yritin siivilän läpi loruttaa öljyt pois ja söin vain tonnikalat, jotka tietenkin oli vielä pikkasen öljyisiä.

Esa

Esa
Admin

Sehän kyllä vähentää aika hyvin. Kyllä minäkin käytän tonnikalaa öljyssä, mutta en paljaaltaan. Leivällä ja salaatissa lähinnä.

Sanna

Sanna
Admin

Itse olen kanssa aina syönyt niitä öljyssä olevia tonnikaloja. En muista että olisi koskaan siitä tullut vatsakipuja. Siihen aikaan kun kävin ravintovalmennuksessa ja homeopaatilla niin siellä sanoivat että purkkiruuat ovat muutenkin epäterveellisiä. Muistaakseni viittasivat siihen tölkkisäilöntään. Parempihan se toki on aina syödä ruoka freessinä eikä säilöttynä, mutta en itse näe mitään syytä karttaa tonnikalaa, kunhan sitä ei purkkikaupalla päivittäin vedä. Razz

https://ibs-foorumi.palstani.com

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Itse olen kanssa aina syönyt niitä öljyssä olevia tonnikaloja. En muista että olisi koskaan siitä tullut vatsakipuja. Siihen aikaan kun kävin ravintovalmennuksessa ja homeopaatilla niin siellä sanoivat että purkkiruuat ovat muutenkin epäterveellisiä. Muistaakseni viittasivat siihen tölkkisäilöntään. Parempihan se toki on aina syödä ruoka freessinä eikä säilöttynä, mutta en itse näe mitään syytä karttaa tonnikalaa, kunhan sitä ei purkkikaupalla päivittäin vedä. Razz

Joo mulla pukkaa olemaan kokeiluissa tapana syödä vähän liikaa kerralla (että saisin oireet esille paremmin?) eli tuskin on rasvan syy koska kaiketi terveellistä auringonkukkaöljyä, jonka siemeniä tulee muutekin syötyä, mut liika on siis liikaa...

Pitäs kai tullin tai THL:n varoitella isostikin jos purkeista tihkuis myrkkyjä liikaa esim alumiiniä?

Esa

Esa
Admin

Vähänkin mainittavampi määrä rasvaista on mahalle rajua riippumatta rasvan laadusta. Kannattaa syödä muuta sen kanssa. Sama koskee muutakin. Kannattaa aina syödä monipuolisia aterioita ja välipaloja, ei vain yhtä lajia pelkästään.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Vähänkin mainittavampi määrä rasvaista on mahalle rajua riippumatta rasvan laadusta. Kannattaa syödä muuta sen kanssa. Sama koskee muutakin. Kannattaa aina syödä monipuolisia aterioita ja välipaloja, ei vain yhtä lajia pelkästään.

Noinkin mutta toisaalta kuulee ohjeen että "yhdellä aterialla yhden laista" niin ei entsyymit mene sekaisin tms?

esim. proteiini ja hiilari ei sovi yhteen
hedelmiä välipaloiksi erikseen, ei pääruuan kanssa
jne

ps. taas kysymys: mitä tarkoitat "mahalla", vatsalaukkua vai suolistoa vai molempia? :-)

Esa

Esa
Admin

viisvitonen kirjoitti:Noinkin mutta toisaalta kuulee ohjeen että "yhdellä aterialla yhden laista" niin ei entsyymit mene sekaisin tms?

esim. proteiini ja hiilari ei sovi yhteen
hedelmiä välipaloiksi erikseen, ei pääruuan kanssa
jne

ps. taas kysymys: mitä tarkoitat "mahalla", vatsalaukkua vai suolistoa vai molempia? :-)

Nämä "yhdellä aterialla yhdenlaista" kuulkuvat siihen laajaan ravitsemustiedon luokkaan, jota kutsutaan nimellä "hömppä" :-)

Mahalla tarkoitan koko mahaa, tarkemmin jotain yksittäistä kohtaa erittelemättä.

Tipu



Minun kohdallani tonnikala öljyssä ei sovi vatsalle ollenkaan edes ihan pienenä määränä syötynä. Kun IBS alkoi, en pystynyt käyttämään enää mitään rypsi, rapsi, auringonkukka yms öljyjä. Ei vaan sula vatsassa. Vain oliiviöljyt käyvät. Jos syön jotakin noista ei sopimattomista öljyistä, normaali IBS oireiden lisäksi myös kauhea rasvan maku maistuu suussa koko päivän. En sitten osaa sanoa olenko jotenkin extra herkkä vatsainen jos muille sopii kohtuu määrinä käytettynä. Huomasin jossain vaiheessa että ruuansulatusentsyymien avulla pystyn kyllä syömään "huonoja" öljyjä melko normaalisti, mutta entsyymeissäkin on eroja. Joidenkin kanssa ei tule IBS oireita, mutta Se ällö rasvanmaku maistuu silti suussa. Nogasin ruuansulatusentsyymit toimivat minulla. Nykyään käytän vain oliiviöljyjä ja niistäkin niitä vähän kalliimpia ja parempia.

Esa

Esa
Admin

Suurin merkitys on kokemukseni mukaan sillä, kuinka suuri osa ruuasta on rasvaa. Jos on yltiörasvaista, se käy vatsan päälle rasvan laadusta riippumatta.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Suurin merkitys on kokemukseni mukaan sillä, kuinka suuri osa ruuasta on rasvaa. Jos on yltiörasvaista, se käy vatsan päälle rasvan laadusta riippumatta.

Siis rasva "sulaa" vatsalaukussa hitaasti (raskas olo) mutta "irritoi" eli ärsyttää IBS-suolen seinämiä määrällä ja huonolla käsitellyllä laadulla?

Toi vaalea tonnikala vedessä mulle sopii hyvin, mutta pitäähän rasvaakin syödä ettei vaan protskua.

Esa

Esa
Admin

En tiedä millä mekanismilla rasvainen ruoka aiheuttaa vatsavaivoja, olen vain huomannut näin käyvän. Parhaiten vatsani kestää kalan rasvaa.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa