IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Tätäkö tää elämä nyt sitten on?

+2
viisvitonen
piggy78
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Tätäkö tää elämä nyt sitten on? Empty Tätäkö tää elämä nyt sitten on? Pe 14 Helmi 2014, 07:54

piggy78



Olen jonkun verran kesällä kirjoitellutkin tänne. Vaivat senkus pahenee...nyt on 2 kertaa ollut ns.kohtaus jossa palelen ja lämpö kohoaa siihen 37,2 ja crp on koholla 15-23. Verikokeet muuten ok. Ylävatsa ultrattu parin kuukauden sisällä 2x ja kaikki ok. Kuulemma sakat sun muut näkysisi siinä. Nyt viimeksi tämä alkoi näin:yhtäkkiä tuli niin huono-olo, ooksettava olo että hikeä pukkas ja sitten koko yön oli todella huono vellova olotila. Mitään ei tullut vaikka olisi toivonutkin. Vatsa toimi kerran mutta ei ripulia. Kova kipu oikealla kylkikaaren alapuolella. Ja lääkäri on jo turhautunut koska on sitä mieltä, että minun pitäisi vain syödä mielialalääkettä, joka nostaa kipukynnystä. En tahdo siihen ruveta. Jos se on ainoa ns. hoitokeino niin huh. Olen kokeillut gluteenitonta, fodmappia ja kaikkea mahdollista. Mistään ei löydy mittään. Onko normia että tulehdusarvot ja lievä lämmön nousukin on ibs???Tähystykset on tehty v.2005-2006 ja nyt kun lekuri on tehnyt uusintalähetteet niihin niin 2x on palautuneet sieltä, että ei tartte tehdä kun ei ole verta ulosteessa tai muuta niin hälyttävää. Kun pahin on ohi minulla on kokoajan röyhtäilyjä,vatsa kovalla vaikka söisin/joisin mitä,huonovointisuutta,väsymystä. Kuuluvatko kaikki nämä vain tähän ibs? Voiko se olla näin rajuna että menen toimintakyvyttömäksi noin kuukauden välein??? Tuntuu niin lohduttomalta koko juttu. Kaksi lasta kotona ja mies joutuu oman työnsä kanssa joustamaan silloin kuin pahin aika iskee ja sehän iskee vaikken olisi syönyt mitään ns.kiellettyä. Elämä tuntuu menevän aika pieneksi ja kivuliaaksi.Auttakkee....

viisvitonen



piggy78 kirjoitti:Olen jonkun verran kesällä kirjoitellutkin tänne. Vaivat senkus pahenee...nyt on 2 kertaa ollut ns.kohtaus jossa palelen ja lämpö kohoaa siihen 37,2 ja crp on koholla 15-23. Verikokeet muuten ok. Ylävatsa ultrattu parin kuukauden sisällä 2x ja kaikki ok. Kuulemma sakat sun muut näkysisi siinä. Nyt viimeksi tämä alkoi näin:yhtäkkiä tuli niin huono-olo, ooksettava olo että hikeä pukkas ja sitten koko yön oli todella huono vellova olotila. Mitään ei tullut vaikka olisi toivonutkin. Vatsa toimi kerran mutta ei ripulia. Kova kipu oikealla kylkikaaren alapuolella. Ja lääkäri on jo turhautunut koska on sitä mieltä, että minun pitäisi vain syödä mielialalääkettä, joka nostaa kipukynnystä. En tahdo siihen ruveta. Jos se on ainoa ns. hoitokeino niin huh. Olen kokeillut gluteenitonta, fodmappia ja kaikkea mahdollista. Mistään ei löydy mittään. Onko normia että tulehdusarvot ja lievä lämmön nousukin on ibs???Tähystykset on tehty v.2005-2006 ja nyt kun lekuri on tehnyt uusintalähetteet niihin niin 2x on palautuneet sieltä, että ei tartte tehdä kun ei ole verta ulosteessa tai muuta niin hälyttävää. Kun pahin on ohi minulla on kokoajan röyhtäilyjä,vatsa kovalla vaikka söisin/joisin mitä,huonovointisuutta,väsymystä. Kuuluvatko kaikki nämä vain tähän ibs? Voiko se olla näin rajuna että menen toimintakyvyttömäksi noin kuukauden välein??? Tuntuu niin lohduttomalta koko juttu. Kaksi lasta kotona ja mies joutuu oman työnsä kanssa joustamaan silloin kuin pahin aika iskee ja sehän iskee vaikken olisi syönyt mitään ns.kiellettyä. Elämä tuntuu menevän aika pieneksi ja kivuliaaksi.Auttakkee....

Ensinnä tsemppiä vaan ja oirejoukossasi on samoja oireita mitä koen itselläni ibs/ummetussa olevan, esim kipua oik kylkikaaren alla mullakin paraikaa kipua.

Hyvä että lääkärit tutkii ja ulosteessa veri voi olla vain kovan ummetuksen aikaansaapa ohimenevä häiriö mutta tähystys siihenkin varmistaisi asian.

Kivut voi olla koviakin mutta jos vain ibssää niin ohimeneviä kunhan saa ruokavalios sopimaan sulle?

Alkuun yritä saada suolesi toimimaan, tyhjenemään helpommin ja konsteja siihen löytyy mm microlax, laxoperon, levolax, macrogol jne
ja sitten pitempään vaikutusta lisäämällä kuituja esim vi siblin.

Viljoista vain täyskauraa ja yön yli liota pellavansiemeniä.

Jukka



Tuo röyhtäily ja huonovointisuus voi johtua vaikka mahakatarrista, ainakin mulla noihin on auttanut antepsin-kuurit sekä happosalpaajat. On kai sappivaivat suljettu pois kun sulla on tosiaan noita kipuja oikeella kylkikaaren seudulla? Toivottavasti keksitään jotain apuja sulle. Yritä jaksaa Smile

piggy78



Oon syönyt nexium kuuria ja litalginia ja libraxiakin kokeilin.sapen seutu on epäilyssä itselläni kun suvussa on siihen liittyviä vikoja.mutta se on ultrattu ei kiviä eikä sakkaa kuulemma...sen pitäisi siinä näkyä.ovat sitä mieltä että juu...ei voi olla sappi.en ole pitkiin aikoihin voinut syödä ns.normaalisti.tuntuu että vaikka söisi kuinka terveellistä ja kevyttä ruokaa oireita senkus tulee.miksei lekurit sitten vaan sano että kyllä se voi lämpöä nostaa ja yrjötys olo tulla että koitappa vaan kestää...kyllä on epätoivoista touhua ainakin minun kohdallani.itsellä tulee vain mieleen että entäpä jos joku elin esim.sappi tai maksa tms..ei toimi kunnolla eli olisi toimintahäiriö...näkyisiköhän se jossain kokeessa????

Jukka



Varmaan sulta on noi maksa-arvotkin tutkittu, joten tuskin maksassa vikaa on. Lämpöily voi kyllä johtua juuri noista vatsakivuista, mullakin on tullut aina joskus pientä lämpöä vatsavaivoista. Voihan tässä ibsistäkin olla kyse mutta kumma vaan, jos kivut viittaa noin selkeesti sappivaivoihin eikä mitään vikaa löydy.

Sanna

Sanna
Admin

Tuosta lämmönnoususta piti kommentoida että pahimpina aikoina sokerin syönti aiheutti itselle kuumeilua/vilun tunnetta. Kerroit kuitenkin että olet FODMAP:ia kokeillut, joten en tiedä voisiko olla kyse sinulla sokereista myös. Sokeria tosin muodostuu suolessa miltein kaikista hiilihydraateista, joten pelkän pöytäsokerin välttely ei välttämättä tee muutosta olotilaan. Ruokavaliota itsekin noudatin monta kuukautta ennen kuin alkoi sen hyviä vaikutuksia ilmenemään. Päivissä tai muutamassa viikossa ei vielä selviä auttaako fodmap, joten kärsivällisyyttä tuossa tarvitaan.

Olen itse myös sitä mieltä että mielialalääkkeiden syöminen ainoastaan kipukynnyksen nostamiseksi on todella turhaa ja täysin väärä hoitokeino. Ei se kuitenkaan lopulta hoida itse sairautta vaan lievittää oireita, jos sitäkään. Itsellä oireet pahenivat Sepramin aikana, lopetuksen jälkeen olo parani.

https://ibs-foorumi.palstani.com

Esa

Esa
Admin

Kyllä mulllakin on lämmön nousua ajoittain ja CRP hieman koholla melkein aina. Kyllä tuo oireilu sopii IBS:ään, joskin on sieltä ankarimmasta päästä. Oikean kylkikaaren alla on se suolen mutka, joka mullakin eniten kipuilee. Suuntaisin katseen ruokavalioon. Löytyisikö sieltä se kovien kohtausten aiheuttaja? Laktoosi? Sienet? Punajuuri? Kaali? Sorbitoli? Vehnä? Ruis?

Mulla ruokavalioremontti on auttanut paljon. Nykyään noita kovia kohtauksia tulee vain yksi tai kaksi vuodessa, kun ennen niitä oli parin viikon välein. Mutta kun sellainen tulee, en voi muutamaan tuntiin tehdä muuta kuin maata sängyssä. Siinä sydän hakkaa ja on ensin kylmä, sitten kuuma, mahaa polttaa ja pyörryttää. Tehokkain apu on epäspesifinen beetasalpaaja (Propral), joka saa sympaattisen hermoston aisoihin.

Mikimi

Mikimi

kalprotektiini näyte kertoisi nyt (ulostusnäyte) onko tulehdusta suolistossa? Eli ei tarvitse tähystää jos ei ole tulehdusta. Minun tietojeni mukaan ei tulehdusarvojen kuulu nousta ärtyneessä suolessa. Onko sinulta tutkittu keliakia? Jos on keliakia niin gluteiiniton ruokavalio ei kai kuitenkaan hetkessä suolennukkaa paranna, mutta muista että jos olet kauan ollut gluteiinittomalla ruokavaliolla ei oikea tulos näy verikokeessa. Entä onko kilpirauhasarvot tutkittu?

piggy78 kirjoitti:Olen jonkun verran kesällä kirjoitellutkin tänne. Vaivat senkus pahenee...nyt on 2 kertaa ollut ns.kohtaus jossa palelen ja lämpö kohoaa siihen 37,2 ja crp on koholla 15-23. Verikokeet muuten ok. Ylävatsa ultrattu parin kuukauden sisällä 2x ja kaikki ok. Kuulemma sakat sun muut näkysisi siinä. Nyt viimeksi tämä alkoi näin:yhtäkkiä tuli niin huono-olo, ooksettava olo että hikeä pukkas ja sitten koko yön oli todella huono vellova olotila. Mitään ei tullut vaikka olisi toivonutkin. Vatsa toimi kerran mutta ei ripulia. Kova kipu oikealla kylkikaaren alapuolella. Ja lääkäri on jo turhautunut koska on sitä mieltä, että minun pitäisi vain syödä mielialalääkettä, joka nostaa kipukynnystä. En tahdo siihen ruveta. Jos se on ainoa ns. hoitokeino niin huh. Olen kokeillut gluteenitonta, fodmappia ja kaikkea mahdollista. Mistään ei löydy mittään. Onko normia että tulehdusarvot ja lievä lämmön nousukin on ibs???Tähystykset on tehty v.2005-2006 ja nyt kun lekuri on tehnyt uusintalähetteet niihin niin 2x on palautuneet sieltä, että ei tartte tehdä kun ei ole verta ulosteessa tai muuta niin hälyttävää. Kun pahin on ohi minulla on kokoajan röyhtäilyjä,vatsa kovalla vaikka söisin/joisin mitä,huonovointisuutta,väsymystä. Kuuluvatko kaikki nämä vain tähän ibs? Voiko se olla näin rajuna että menen toimintakyvyttömäksi noin kuukauden välein??? Tuntuu niin lohduttomalta koko juttu. Kaksi lasta kotona ja mies joutuu oman työnsä kanssa joustamaan silloin kuin pahin aika iskee ja sehän iskee vaikken olisi syönyt mitään ns.kiellettyä. Elämä tuntuu menevän aika pieneksi ja kivuliaaksi.Auttakkee....

piggy78



Ulostenäyte oli ok.samoin verikokeet.mistään ei löydy mitään poikkeavaa.normaali sieto laktoosin suhteen ja ei keliakiaa.söin suht normisti välttäen ainoastaan sokeria kun viimeisin ns.kohtaus tuli.kävin homeopaatilla joka oli sitä mieltä että miten niin ärtynyt suoli? Ja sanoi että mulla olis helikobakteeri vaikka v.2005tähystyksessä koepaloissa ei ollut helikoa.hän määräsi suolahappoa hapottomaan vatsaan...helikonhäätökuurin ja sanoi että ei sokeria mutta makeutusaineet ook.minä tyhmänä söin sitten sorbitoli...xylitoli....aspartaami makeutettuja juomia ja karkkeja.nyt kohtauksen jälkeen fodmap käytössä.katsotaan ajan kanssa...

piggy78



Ai niin ja kyllä on kilpirauhanen tutkittu..se oli ok.

Mikimi

Mikimi

hyvä että on tutkittu, mutta kalprotektiini ei ole sama kuin perus ulostusnäyte, perusnäytteestä tutkitaan juuri mm helikoa yms mutta kalprotektiinissa juurikin tulehdusta.

piggy78



Se kalproktiini on otettu ja se oli ok.Smile

Mikimi

Mikimi

piggy78 kirjoitti:Se kalproktiini on otettu ja se oli ok.Smile
no sitten hyvä juttu!

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa