IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ma 27 Tammi 2014, 20:06

Mikimi

Mikimi

Tänään oli mielenkiintonen juttu studio 55:ssa, varmaan Katsomosta voi jakson katsoakin, mutta siis taas suoliston ja aivojen yhteyksistä.
http://www.studio55.fi/terveys

2Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ti 28 Tammi 2014, 13:40

viisvitonen

Mikimi kirjoitti:Tänään oli mielenkiintonen juttu studio 55:ssa,  varmaan Katsomosta voi jakson katsoakin, mutta siis taas suoliston ja aivojen yhteyksistä.
http://www.studio55.fi/terveys

joo hyvä juttu ja asiaa SOKERISTA !

"Liiallinen sokerinkäyttö vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaamme, eli insuliinin määrään elimistössämme. Heinosen mielestä hormonitoiminnan ollessa sekaisin kannattaisi aina ensimmäisenä miettiä sokeriaineenvaihduntaa.

– Jo tämä meidän ruokavaliomme saa aikaiseksi sen, että sokeriaineenvaihduntamme on yleensä häiriintynyt. Jos se korjataan, saadaan yleensä aivan mahtavia tuloksia terveydelle."

... vaikka (liian) perusterve ihminen yrittäää puhua sairaiden puolesta ilman omia kokemuksia arveluttaa...?

Mitä tuloksia? Mikä sokeritaso? Millä keinoin? Lääkäreidenkö? Missä tieteellinen näyttö? Missä THL? Eikä THL/ex-Pekka Puska pitäisi olla samoilla linjoilla? Miksi PH ei opasta lääketiedettä/THLää jne
jää aina paljon kysymyksiä ilman vastauksia kun puhutaan liian yleisellä tasolla...

3Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ke 29 Tammi 2014, 09:29

Sanna

Sanna
Admin

Kyllä Paula musta ihan asiaa puhuu. Itsellä on ainakin takana erittäin vahva kokemusta hormoonitasapainon heittelyistä, joka lopulta tasaantui oikealla ruokavaliolla. Nykyään ei mitään ongelmia enää ole.

Ongelma tuntuu olevan enemmän tässä kohtaa siinä, että tällaisille asioille ei tunnu liikenevän tutkimusrahoja, koska mitä lääketehtaat siitä enää kostuisivat jos kaikki sairaudet voitaisiin hoitaa pelkällä ruokavaliolla? Mitä ruuantuottajat siitä kostuisivat jos kaikkien pitäisi alkaa tekemään puhdasta ja luomua safkaa ilman halpoja ruokaan tungettavia aineita? Jos oikeasti järjestettäisiin kattava tutkimus asiasta ja tulos olisi että ruokavaliolla voidaan hoitaa sairauksia niin se olisi aikamoinen pommi. Tuntuu että näitä asioita pyritään juuri sen vuoksi pitämään vain muutaman "kajahtaneen" lääkärin horinoina ja voidaan aina vedota ettei ole muka lääketieteellistä taustaa, juuri siksi ettei asiaa tutkita.

Ja onhan noita tutkimuksia, joiden tuloksia muokkaillaan aikaamme sopivaksi. Jätetään tuloksista osia kertomatta, jotta homma voisi jatkua sellaisena kun se nyt on. Jos multa kysytään niin lopun ajat on edessä selkeästi tällä menolla. Surullista katsoa sivusta, mutta olen itse ainakin kiitollinen siitä että olen itse päättänyt mitä suuhuni laitan ja miten sairauteni hoidan. On toki jokaisen oma asia mihin asioihin suhtautuu kriittisesti, minulla se tuntuu nykyään olevan lääke"tiede" ja "tutkimukset". Maalaisjärki pelastaa usein.

Paula Heinoella on asiaa, samoin Antti Heikkilällä. Tuntuu että heidät vaan sitkeästi halutaan leimata näihin kajahtaneihin, joiden horinat eivät perustu mihinkään. Kapinoitsijoiksi väittävät. Olen kuitenkin itsekin kokenut heidän oppinsa auttavan olotilaan ja oireisiin. Oikea kokemus on kuitenkin vahvempi merkki oikeallisuudesta kuin mikään lääketieteellinen sabotoitu tutkimus. Että pistää vihaksi! Very Happy

https://ibs-foorumi.palstani.com

4Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ke 29 Tammi 2014, 09:45

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Kyllä Paula musta ihan asiaa puhuu. Itsellä on ainakin takana erittäin vahva kokemusta hormoonitasapainon heittelyistä, joka lopulta tasaantui oikealla ruokavaliolla. Nykyään ei mitään ongelmia enää ole.

Ongelma tuntuu olevan enemmän tässä kohtaa siinä, että tällaisille asioille ei tunnu liikenevän tutkimusrahoja, koska mitä lääketehtaat siitä enää kostuisivat jos kaikki sairaudet voitaisiin hoitaa pelkällä ruokavaliolla? Mitä ruuantuottajat siitä kostuisivat jos kaikkien pitäisi alkaa tekemään puhdasta ja luomua safkaa ilman halpoja ruokaan tungettavia aineita? Jos oikeasti järjestettäisiin kattava tutkimus asiasta ja tulos olisi että ruokavaliolla voidaan hoitaa sairauksia niin se olisi aikamoinen pommi. Tuntuu että näitä asioita pyritään juuri sen vuoksi pitämään vain muutaman "kajahtaneen" lääkärin horinoina ja voidaan aina vedota ettei ole muka lääketieteellistä taustaa, juuri siksi ettei asiaa tutkita.

Ja onhan noita tutkimuksia, joiden tuloksia muokkaillaan aikaamme sopivaksi. Jätetään tuloksista osia kertomatta, jotta homma voisi jatkua sellaisena kun se nyt on. Jos multa kysytään niin lopun ajat on edessä selkeästi tällä menolla. Surullista katsoa sivusta, mutta olen itse ainakin kiitollinen siitä että olen itse päättänyt mitä suuhuni laitan ja miten sairauteni hoidan. On toki jokaisen oma asia mihin asioihin suhtautuu kriittisesti, minulla se tuntuu nykyään olevan lääke"tiede" ja "tutkimukset". Maalaisjärki pelastaa usein.

Paula Heinoella on asiaa, samoin Antti Heikkilällä. Tuntuu että heidät vaan sitkeästi halutaan leimata näihin kajahtaneihin, joiden horinat eivät perustu mihinkään. Kapinoitsijoiksi väittävät. Olen kuitenkin itsekin kokenut heidän oppinsa auttavan olotilaan ja oireisiin. Oikea kokemus on kuitenkin vahvempi merkki oikeallisuudesta kuin mikään lääketieteellinen sabotoitu tutkimus. Että pistää vihaksi! Very Happy

Jokos sä Sanna itse tiedät mihin paranemisesi lopulta perustuu tai perustui? Sekin olisi kiva tietää "tieteellinen todiste" meille kaikille ibs-tautisille :-)

Sanna kirjoitat: " lopulta tasaantui oikealla ruokavaliolla"

mitä tarkoitat?
Kävitkö Heinosen vastaanotolla ja sait yksilöllisen ravinto-ohjeen?

Paula Heinonen oli pyydetty joko MOT- tai Maarit Tastulan ohjelmaan vaan ei "uskaltanut" mutta studio55:ssa oli helppo puhua kun ei ollut "opponettiä"?!

Hienoa tietenkin että joku puhuu vaihteeksi terveyden hoidosta mutta haiskahtaa kun viittaa vaikka mihin sairauksiin mutta hoitona puhuu liian yleisellä tasolla ja "yksityiskohdat" voi ainoastaan paljastua selvitä kun käy Heinosen kalliissa hoidossa monta kertaa (jos sittenkään)...money talks.

5Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ke 29 Tammi 2014, 16:34

Sanna

Sanna
Admin

Mulla siis kaikki oma ruokavalio-ohjaus mitä olen saanut on perustunut homeopaatilla saamiini ohjeisiin, jossa tämän homeopaatin vaimo ohjasi minua ravintoasioissa. En nyt muista oliko hänen tittelinsä ravintoterapeutti vai ravitsemusterapeutti mutta kuitenkin. Kaikki perustui siellä siihen mittaukseen, jossa minulta mitattiin jaloista, käsistä ja päästä arvoja tietokoneen avulla sähköisesti.

Ensimmäisellä käyntikerralla ja ensimmäisessä mittauksessa minulla havaittiin hormooniepätasapaino, verensokerien heittelyä, väsymystä, kuivumista ja huonojen bakteerien ja hiivojen kasvua. Sain tähän ruokavalio-ohjeen, joka on esillä edelleen blogissani. Tuolloin oli juuri ohjeena vähentää valkoisia jauhoja (heinonen mainitsi tuossa jutussa myös nämä), sokeria (pahin oli juuri heinosenkin mainitsema valkoinen sokeri, siis se normi sokeri mitä aamulla kahvikuppiinkin ihmiset sirottelee)

Hormoonitasapaino ei tosiaan siis ollut mikään homeopaatin päähänpisto vaan minulla oli tuohon aikaan epäsäännölliset ja kivuliaat kuukautiset, aika tiuhaa karvankasvua, hurjia mielialaheittelyitä jne. Koko kroppa siis ihan päin jotain. Muistan tuolloin että siellä sanottiin että jos jatkan syömistä niin kuin olen tehnyt niin kohta alkaa partakin kasvaa. Very Happy

Noudatin tuota saamaani ruokavaliota ehkä vähän liiankin tiukasti miltein kokonaisen vuoden. Jo muutamassa kuukaudessa huomasin ensin mielialan parantuneen ja lopulta tuo tilanne on nyt johtanut siihen että kaikki hormooniongelmat ja muut ovat kadonneet. Lopulta myös ibs-oireet loppuivat.

Lopulta oma laktoosi-intoleranssinkin katosi. Käytän edelleen kauraa ja joitain gluteenittomia jauhoja.

Ja niin, ei tähän taida olla edes mitään tieteellistä tutkimusta mikä todistaisi homman menneen juuri näin. Minä vain tiedän sen että tuo auttoi, se riittää minulle. Selkeästi kuljin oikean reitin, koska olen saanut oireeni katoamaan? Siitä ei kai tarvitse väitellä.

Ja edelleen mitään ruokavalioon viittaavia tutkimuksia ei ole taidettu edes tehdä tarkemmin, että mikä ruokavalio parantaa minkäkin sairauden. Omasta kokemuksesta vain tiedän että tuo auttoi itsellä. Muuta todistetta minulla ei valitettavasti ole sinulle jakaa. Ei tieteellistä tutkimusta eikä verikoetuloksia. Ei kaikki ole tässä maailmassa aina kiinni arvoista ja grammoista. Voisitte kokella vaihteeksi rentoutua ja olla miettimättä liian pikkutarkasti. Wink

6Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ke 29 Tammi 2014, 16:44

Sanna

Sanna
Admin

Niin ja piti vielä mainita siitäkin että en yhtään ihmettele että Heinonen tai jopa Heikkilä eivät suostu joihinkin tiettyihin keskustelutilaisuuksiin, koska heidät leimataan useissa piireissä huuhaan kannattajiksi, joiden jutuilla ei olisi mitään perää. Ainoa syy miksi heidät haluttaisiin vastakkainasetteluun on se, että heidän sanomansa voitaisiin väittelemällä kumota ja uskotella ihmisille, että heidän asiansa on täyttä huuhaata, uskomustiedettä tai jotain vielä taianomaisempaa.

Ravinnolla parantamisesta ei tosiaan ole kattavaa tutkimusta tehty, joten sen ohella ei voida vedota tuloksiin, joka tekee asiasta väittelemisen erittäin vaikeaksi. Ihmisille kun ei nykyään mikään muu tunnu riittävän kuin lääketieteellinen tutkimus, joka on mielestäni vielä enemmän huuhaata kuin maalaisjärki. Tutkimuksen tekijäistä olisi aina hyvä tietää ketä tutkimuksen on kustantanut, miksi se on tehty ja mielestäni kaikki tulokset pitäisi olla nähtävillä, eikä vain se päätelmä joka on tehty lopulta. Tuloksista kun muokataan sellaisia, että ne edistävät myyntiä tai kehitystä. Aina tulos ei ole siis hyvästä tai oikeasti totta.

7Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ke 29 Tammi 2014, 17:20

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Niin ja piti vielä mainita siitäkin että en yhtään ihmettele että Heinonen tai jopa Heikkilä eivät suostu joihinkin tiettyihin keskustelutilaisuuksiin, koska heidät leimataan useissa piireissä huuhaan kannattajiksi, joiden jutuilla ei olisi mitään perää. Ainoa syy miksi heidät haluttaisiin vastakkainasetteluun on se, että heidän sanomansa voitaisiin väittelemällä kumota ja uskotella ihmisille, että heidän asiansa on täyttä huuhaata, uskomustiedettä tai jotain vielä taianomaisempaa.

Ravinnolla parantamisesta ei tosiaan ole kattavaa tutkimusta tehty, joten sen ohella ei voida vedota tuloksiin, joka tekee asiasta väittelemisen erittäin vaikeaksi. Ihmisille kun ei nykyään mikään muu tunnu riittävän kuin lääketieteellinen tutkimus, joka on mielestäni vielä enemmän huuhaata kuin maalaisjärki. Tutkimuksen tekijäistä olisi aina hyvä tietää ketä tutkimuksen on kustantanut, miksi se on tehty ja mielestäni kaikki tulokset pitäisi olla nähtävillä, eikä vain se päätelmä joka on tehty lopulta. Tuloksista kun muokataan sellaisia, että ne edistävät myyntiä tai kehitystä. Aina tulos ei ole siis hyvästä tai oikeasti totta.

Haluaisin olla samaa mieltä ja myönnän "ei savua ilman tulta" mutta kun faktat puuttuu niin pitää olla vastuuta, ottaa vastuuta sanomisisistaan, ettei vedetä kansaa nenästä ja em tahoillahan ei ole vastuuta "sanomisistaan" kun taas esim thl pystyy ruokailu-/ravitsemussuosituksensa perustelemaan ja ei pelkästään omiin "bisnes"tutkimuksiin vaan jopa esim pohjoimaisin yhteisin asiantuntijalausuntoihin. Thllä on siis vastuu.

Jos taas ibsään joku tulee heittää yleistä läppää miten monet muutkin "asiat", sairaudet paranee tosta vaan ilman konkretiaa, faktaa, niin ollaan heikoilla jäillä ja varsinkin kun ibs on "roskadiagnoosi" eli sille ei osata sanoa virallista selitystäkään mistä johtuu niin olisi harmi jos tälläkin foorumilla liikuttaisiin vain yleisellä "money talk" tms mutu-aatoksilla terveyden kustannuksella.

Ravitsemushoito ei minusta enää ole lapsenkengissä eli maailmalta pitäs löytyä vaikka miten paljon tutkimuksia, perusteluja ja esim. Tolonen,Laatikainen edes yrittävät linkata väitteilleen (esim D, omega3, fodmap, mhb jne) tutkimustuloksia, viitteitä, ja näin jokainen saa edes jotakin pohjaa mihin suuntaan itseään hoitaa, mihin uskoo jne

Em videossa kehuttiin suoliston bakteerien "kunnostamisesta ja varmasti meistä kaikki olemme yrittäneet MHB yms konstein mutta ei suuremmin tuloksia, kuten ei tiedekkään pysty lupaan, niin miten joku "bisnesravitsemusnasiantuntija" lupaa kuun taivaalta ilman faktaa, menetelmiä ja ilman vastuuta kuin myös ilman että tulee hänen vastaanotolleen yksilölliseen "rahastus"hoitoon ;-)

8Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ke 29 Tammi 2014, 17:58

Sanna

Sanna
Admin

Olet viisvitonen siinä ihan oikeassa ettei ibs:n hoitoja voi mitenkään yleistää eikä vetää mitään johtopäätöksiä mistään ilman perusteita. Omalle itselleni riittää oma kokemus perustelemaan asian, mutta ymmärrän toki ettei yhden ihmisen kokemus, ole sama toisille. Varsinkin kun on tullut moneen kertaan jo ilmi, että varsinkin ibs:n kanssa jokaisen suolisto reagoi omalla tavallaan, joten mitään yleispätevää hoito-ohjetta ei voida antaa. Kuitenkin on todennäköistä sekin, että jos yhdellä on homma toiminut tietyllä tavalla, se voi auttaa myös jotain toista?

Totuus on aina hyvä saada selvitettyä asioista, olen siitä samaa mieltä. Ja myös se, että jonkun pitää ottaa myös vastuu. Ajan saatossa on kuitenkin hoitokeinot ja tavat muuttuneet, kun aikaisempi hoito johon omana aikanaan uskottiin täysin todistetaankin haitalliseksi myöhemmin. Lääketieteellinen tutkimus tuskin koskaan on täysin valmis, varsinkaan ravitsemuksen puolella, joten on myös oletettavaa että tulokset voivat muuttua ajan saatossa? Kokeilemalla mielestäni saa ainakin selville mikä itselle sopii ja mikä ei. Jos se toimii, se on hyvästä?

9Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ke 29 Tammi 2014, 18:09

viisvitonen

Sanna kirjoitti: Kuitenkin on todennäköistä sekin, että jos yhdellä on homma toiminut tietyllä tavalla, se voi auttaa myös jotain toista?

Niin, eikös em videolla "asiantuntija" toisaalta väittää/vetoaa siihen että "suolisto pitää olla kunnossa kun se voi vaikuttaa näin ja näin" (tänhän me kaikki jo tiedetään) ja tämä toimii kaikilla (tääkin tiedetään) näin mutta sitten kun haluttaisiin saada asiantuntijalta syvällisempi vastaus että miten niin sitten jääkin vastaus saamatta (kun on niin "yksilöllistä") ja pitäs mennä/aloittaa vastaanotollakäynti -sarja ja tällaiset risoo...

Mutta se edes yleistason vihjaus sokeri/kortisoli yms hormonihäiriö oli minusta hyvä infonakin.

10Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Empty Vs: Vatsasta ja aivoista Studio 55:ssa Ma 03 Helmi 2014, 07:14

Esa

Esa
Admin

Eipä nyt sentään lääkkeitä voi ruokavaliolla korvata, silloin kun ruokavaliossa ei ole vikaa. Mutta ei myöskään pitäisi korvata monipuolista ruokavaliota ja etenkään riittävää liikuntaa lääkkeillä. Tämä on se ongelma mikä nykyajan liian kiireistä ja liian niukoilla resursseilla toimivaa terveydenhuoltoa vaivaa. Monissa tapauksissa verenpainelääkkeitä, kolesterolilääkkeitä ja verensokerilääkkeitä parempi vaihtoehto olisi terveempi ruokavalio ja liikunnan runsas lisääminen. Mutta koska lääkäri tietää, ettei pelkkä asiasta sanominen saa potilasta muuttamaan tapojaan, eikä hänellä ole käytössä mitään keinoja pitkäaikaiseen ohjaukseen ja motivointiin, hän määrää edes lääkkeitä ettei potilas nyt heti kuole sentään.

Uskomukset lääketehtaista menevät paljolti salaliittoteorioiden puolelle. Lääkkeet ovat iso bisnes, ja minustakin lääkekehitys pitäisi saada pois markkinatalouden piiristä, mutta eivät lääketehtaat sentään pyri estämään ihmisiä elämästä terveesti myyntiä lisätäkseen.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa