IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Mitä jauhoja käytätte?

+3
nunnu85
Esa
RENTUKKA
7 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Mitä jauhoja käytätte? Empty Mitä jauhoja käytätte? To 16 Tammi 2014, 09:50

RENTUKKA

RENTUKKA

Itse olen diagnoosin saatuani siirtynyt noudattamaan gluteenitonta ruokavalioa. Ruuan valmistuksessa ja leipomisessa olen käyttänyt erilaisia gluteenittomia jauhoja ja nehän ovat tunnetusti kalliimpia kuin tavalliset jauhot.

En ole oikein ajantasalla enkä ole ajanpuutteen takia perehtynyt IBS:n saloihin perinpohjin. Joten haluaisinkin vinkkejä teiltä muilta, mitä jauhoja käytätte ruuan valmistuksessa sekä leipomisessa, entä minkälaista leipää syötte. Itse ostan vain 100% kauraleipää, se sopii vatsalleni.
Ja jos joskus hairahdun syömään jotain vehnäjauhoista tehtyä pullaa, piirakkaa, kakkua ym, niin jo menee vatsa sekaisin.

Keliakiaa minulla ei ole, se on tutkittu kokeilla ja tähystyksellä.

Entä juomapuoli viihteellä, mitä teidän vatsa kestää?? Siiderit ja lonkerot ei ainakaan ole vatsaystävällisiä  Laughing

2Mitä jauhoja käytätte? Empty Vs: Mitä jauhoja käytätte? To 16 Tammi 2014, 11:23

Esa

Esa
Admin

Käytän enimmäkseen Provenan kaurajauhoja ja sekoituksia. Flour mix with oats käy yleensä hyvin niihin missä käytettäisiin vehnäjauhoa. Wholegrain oat flour on paremman makuista ja sitä käytän kun mahdollista. Vehnäjauhoa mulla kuluu nykyään 3 rkl vuodessa; perunalaatikon imellytykseen.
http://www.provena.fi/

Vatsa ja muukaan kroppa ei kestä viihteellisiä juomia yhtään. En ole niitä enää vuosiin yrittänyt juoda.

3Mitä jauhoja käytätte? Empty Vs: Mitä jauhoja käytätte? To 30 Tammi 2014, 10:13

nunnu85



Mulla ei taas maha sano mitään vaikka juon, ikinä baarissa ei tule mahakipuja, ilmeisesti se rentouttaa niin ei ajattele mahaansa! Smile

4Mitä jauhoja käytätte? Empty Vs: Mitä jauhoja käytätte? Ke 05 Helmi 2014, 07:18

paikkis83

paikkis83

Minä myös gluteenittomalla ja pakko ollakin. Ei kestä minun vatsa oikeestaan ollenkaan muuta kuin kauraa!
Kastikkeet suurustan maizenalla ja leivonnassa käytän kaura lesettä, kaurahiutaleita, perunajauhoja ja gluteenittomia jauhoseoksia. Kalliimpiahan ne on, mutta mielummin maksan kun kärsin  Very Happy 
Enkä ole kovin suurta maku eroa huomannut gluteenittomissa, siihen kyllä tottuu nopeesti vaikka alussa tuntuukin ihan mahdottomalle!
Kaupan pakaste altaasta ostan moilasen aamiais sämpylöitä, sunnuntain ja vuohelan kaura-porkkana sämpylöitä, sit joku perunarieska ja paahtoleivät hyviä !! Jossain olen maistanut myös riisipiirakoita ja hyviä nekin  I love you 

5Mitä jauhoja käytätte? Empty Vs: Mitä jauhoja käytätte? La 05 Heinä 2014, 15:45

Ire



Hei nyt ei varmaan mene ihan oikeaan osoitteeseen kysymys, mutten viitsinyt uutta aihettakaan aloittaa. Mutta mietin tätä, kun gluteenittomassa leivonnassa usein neuvotaan lisäämään psylliumia sitkon lisäämiseksi ja eikös Vi-Siblin ole psylliumia? Voiko Vi-Sibliniä siis käyttää leivonnassa? Very Happy itse lisäsin sitä sämpylätaikinaan viime viikolla ja hyviä niistä tuli, mietin vain että onko se ihan siihen tarkoitettu.

6Mitä jauhoja käytätte? Empty Vs: Mitä jauhoja käytätte? Su 13 Heinä 2014, 11:42

Jukka



Onhan niitä ihan leivontaan tarkotettuja kuitujakin myynnissä mutta voi kai visibliniäkin kokeilla, jollei se makeutusaineen maku tule liikaa esille, ja hyvin sun sämpyläskin muuten onnistu, että aina kannattaa kokeilla.

7Mitä jauhoja käytätte? Empty Vs: Mitä jauhoja käytätte? Su 13 Heinä 2014, 15:18

Ire



Ostin joo kaupasta psylliumia nyt, mutta sämpylöitä tehdessä ei ollut Smile

8Mitä jauhoja käytätte? Empty Vs: Mitä jauhoja käytätte? Su 14 Syys 2014, 07:47

Tillikki



Gluteenittomia jauhoja leivontaan, sekä perunajauhoa kastikkeen suurustamiseen.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa