IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

kananmunat ibs-ruokavaliossa

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1kananmunat ibs-ruokavaliossa Empty kananmunat ibs-ruokavaliossa Ti 14 Tammi 2014, 06:37

viisvitonen



Tuli syötyä vkonloppuja muutamia keitettyjä kananmunia ja nyt on perästä kuulunut eli koviakin kipuja kaasuja pieruja jne

Söin siis kokonaisina joten syökö joku vain valkuiasen ibs-syistä?

...

Alla ibs-ruokavalio esim johon myös kananmuna kuuluu joten moniko pystyy noudattaa ao. esimerkkiä?

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/5194/1_sll352012-2377pl-1.pdf

2kananmunat ibs-ruokavaliossa Empty Vs: kananmunat ibs-ruokavaliossa Ti 14 Tammi 2014, 10:12

Esa

Esa
Admin

Kananmunien ongelma on runsas proteiinin määrä ja lisäksi rikkiyhdisteet, eli mukana haju. Niitä ei kannata syödä monta kerrallaan. Yhdestä harvemmin tulee mulle ainakaan mitään havaittavaa.

3kananmunat ibs-ruokavaliossa Empty Vs: kananmunat ibs-ruokavaliossa Ti 14 Tammi 2014, 10:27

viisvitonen



Ruokapäiväkirjani mukaan taisi mennä näin kananmunien syönti:
to 1 kpl
pe 2 kpl
la 1 kpl

..eli ei järin montaa per päivä, joten täytynee mun kokeilla jatkossa ilman keltuaista?

4kananmunat ibs-ruokavaliossa Empty Vs: kananmunat ibs-ruokavaliossa Ti 14 Tammi 2014, 18:23

eveliina



Katsoin linkkisi. Mitä nuo salkopavut ovat? Eikö ne ole papuja, jotka varmasti turvottavat ja saavat suolen "laulamaan"? Mun mielest yleensäkin ruokavaliosuosituksissa käsketään syödä hirveästi leipää, kuten tässäkin. Mun suoleni ei tykkää jos syön paljon leipää samana päivänä. Ei vaikka se olisi kuinka 100%kauraleipää tai gluteiinitonta. Oletan että saan liikaa kuituja ja suoli toimii sitten monta kertaa päivässä. (Ripulia ei ole)

Kananmunasta mulla ei ole tietoa. Saatan syödä salaatin kera yhden keitetyn munan ja viime aikoina olen hoksannut että herkullisia munakkaita voi tehdä. En ole kiinnittänyt huomiota että tulisi mitään erityistä oiretta. Saattaahan se olla että kananmuna aiheuttaa vähän "hiipiviä vaaroja "

5kananmunat ibs-ruokavaliossa Empty Vs: kananmunat ibs-ruokavaliossa Ti 14 Tammi 2014, 19:21

Esa

Esa
Admin

Salkopavut eli vihreät pavut on ihan ok. Samoin mungpavut. Herneitäkin kestää vähän syödä. Muut pavut on turhan rankkoja.

6kananmunat ibs-ruokavaliossa Empty Vs: kananmunat ibs-ruokavaliossa Ti 14 Tammi 2014, 22:08

Jukka



Itse syön ainakin yhden kananmunan päivässä, eikä niistä ole koskaan mitään vaivoja tullut. Pavutkin käy pieninä määrinä vaikka ilmavaivoja niistä helposti tuleekin, varsinkin jos niitä ei ole keitetty tarpeeksi kauan.

7kananmunat ibs-ruokavaliossa Empty Vs: kananmunat ibs-ruokavaliossa Ke 15 Tammi 2014, 11:32

Esa

Esa
Admin

Joo ja etenkin huolellinen liottaminen on tärkeää mungpavuissakin.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa