IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Jouluruuat

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Jouluruuat Empty Jouluruuat Ti 24 Joulu 2013, 08:31

Esa

Esa
Admin

Miten olette ratkaiseet juolusyömiset, oletteko keksineet jotain muuta sopimattomien tilalle vai syöttekö vain perinteisistä jouluruuista niitä mitkä käyvät?

Minä toteutan tuota jälkimmäistä. Rosollia kaipaan, mutta en ole yrittänyt korvata sitä millään. Onneksi laatikoissa ei ole mitään haitallista. Joulutorttujakin voisi periaatteessa tehdä, laktoositonta ja gluteenitonta torttutaikinaa on olemassa ja kyllä sen pienen hillosilmän kestää vaikka olisi luumuakin, mutta en ole lähtenyt niitä tekemään. Tein sen sijaan kaurajauhosta maustekakun.

2Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat Ti 24 Joulu 2013, 11:02

viisvitonen

Kinkkua sekä kalkkuna"kinkkua" laatikoita porkkana yms riisipuuroa marjakiisseliä (tietty pakastemarjoha mustikka, vadelma jne) ja yrtän kerätä rohkeutta edes muutamalla joulutortulle jossa siis luumua! :-)

Kasvikset mulla jääneet keittoporkkanaan, perunaan, bataattiin
joten vinkkejä otetaan vastaan kun raakoja kasviksia enkä hedelmiäkään ole syönyt?

Gökiä ehkä maistan vain vähän ja siihen tilkka vodkaa pohjalle eli muutoin juomana vesi, mehut maito ehkä kotikaljaa? Sauna olut myös.

3Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat To 26 Joulu 2013, 10:08

Sanna

Sanna
Admin

Eka joulu moneen vuoteen kun uskalsi kohtuu normisti maistella jouluruokia. Laatikoista en saanut muuta kuin pienen närästyksen syömisen jälkeen. Tuli maisteltua mm. perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, kinkkua, rosollia, juustoja, glögiä, silliä, pipareita (gluteenittomia), joulutorttuja, luumukiisseliä ja kermaa... Vähän oli turvonnut olo, mutta ei ilmavaivoja eikä vatsan löysäilyä tai tajutonta ummetusta.

Joulumatkoja varten otin yhden tai kaksi imodiumia aamulla niin vältyin suuremmilta ylläreiltä. Ihana joulu! Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

4Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat To 26 Joulu 2013, 10:27

viisvitonen

Palataanpa arkeen: kovaa turvotus/ilma-kipua oikean kylkikaaren alapuolella ja syynä jouluiset ruuat: vehnä ja fodmapit: joulutorttu, luumua, täytesuklaata jne "luvattomia, tarpeettomia" eli pysykää erossa viljoista ja fodmapeista, pärjää ilman niitäkin! ;-)

Suoli toiminut hyvin koko ajan eli ei ummetusvaivaa vaan juuri ärtyneen suolen kaasutusaineiden kivusta esim nouseva paksusuolen mutkassa.

Eikä närästyksiään tms ylävatsaoireita.

ps. ai niin menin jouluherkutteluhuumassa myös pari drinkkiä jeegermaisteria joka tunnettu yrteistä  (yli 20?) yms ....shit .. :-(

5Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat To 26 Joulu 2013, 14:13

Sanna

Sanna
Admin

Itse jätin suklaat, tortut ja luumut vähille tänä jouluna. Tasan yhden joulutortun söin luumuhillolla ja luumukiisseliä mitä äiti oli tehnyt niin otin sitä niin, ettei ollut montaa luumua sinänsä kokonaisena mukana vaan enemmänkin sitä kiisseliä. Täytesuklaat tosiaan ovat aikamoista mössöä ja aiheuttavat itsellekin semmoista polttavaa kipua suolistossa edelleen. Tuntuu peräsuolessa ihan palavalta jos niitä paljon herkuttelee. Aika vähällä kivulla tästä näillä näkymin selvittiin. Smile Glögistä tai viinistäkään ei mitään ole tullut.

https://ibs-foorumi.palstani.com

6Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat To 26 Joulu 2013, 15:21

Esa

Esa
Admin

Pahimmathan ovat rosolli (punajuuren inuliini, kylmän perunan resistentti tärkkelys) ja joulutortut (vehnän fruktaanit, luumun sorbitoli). Mutta ne pous jättäen on maha kestänyt varsin hyvin, vaikka kuidun vähyydestä ja proteiinin runsaudesta kärsiikin. Pipareitakin tein tattarista, mistä tulee minusta muutenkin vehnää parempia.

7Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat Pe 27 Joulu 2013, 12:51

eveliina

Minä söin porkkana- ja perunalaatikkoa joka päivä noin reilun ruokalusikallisen kumpaakin. Kinkkua ja lohta söin reilusti. Rosollia maistoin todella vähän (olisi se niin herkkua). Lisäksi vihersalaatti. Aattona otin lasin punaviiniä ja reilusti suklaata ja joulutortunkin söin. Ilman oireita en selvinnyt mutta yllättävän helpolla pääsin. Mutta olipa mukavaa syödä kerrankin muuta kuin kanaa ja riisiä Smile

8Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat Ke 01 Tammi 2014, 12:54

viisvitonen

viisvitonen kirjoitti:Palataanpa arkeen: kovaa turvotus/ilma-kipua oikean kylkikaaren alapuolella ja syynä jouluiset ruuat: vehnä ja fodmapit: joulutorttu, luumua, täytesuklaata jne "luvattomia, tarpeettomia" eli pysykää erossa viljoista ja fodmapeista, pärjää ilman niitäkin! ;-)

Suoli toiminut hyvin koko ajan eli ei ummetusvaivaa vaan juuri ärtyneen suolen kaasutusaineiden kivusta esim nouseva paksusuolen mutkassa.

Eikä närästyksiään tms ylävatsaoireita.

ps. ai niin menin jouluherkutteluhuumassa myös pari drinkkiä jeegermaisteria joka tunnettu yrteistä  (yli 20?) yms ....shit .. :-(

Meni vajaa viikko ennenkuin em joulumoskat tuli ulos ja helpotti mut tietty p-suolen ärsytys saattoi pahentua eli jälkijomotusta ehkä?

9Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat Ke 01 Tammi 2014, 18:39

Mikimi

Mikimi

itse olen jo useamman vuoden tehnyt niin että ennen jouluruokia otan imodiumin, sitten voin syödä ihan kaikkea suklaasta-kinkkuun (ja paljon) ilman mitään ongelmia, ja myöskään ei ole joulun jälkeenkään ongelmia ollut vaikka herkkuja olen syönyt. Imodium ei koveta pahasti vatsaani vaan silloin tiedän että silloin vatsaani ei ala sattumaan ja se toimii normaalisti. Sen ottaminen tuo sellaisen turvallisuuden tunteen.

10Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat Ke 01 Tammi 2014, 20:30

viisvitonen

Mikimi kirjoitti:itse olen jo useamman vuoden tehnyt niin että ennen jouluruokia otan  imodiumin, sitten voin syödä ihan kaikkea suklaasta-kinkkuun (ja paljon) ilman mitään ongelmia, ja myöskään ei ole joulun jälkeenkään ongelmia ollut  vaikka herkkuja olen syönyt. Imodium ei koveta pahasti vatsaani vaan silloin tiedän että silloin vatsaani ei ala sattumaan ja se toimii normaalisti. Sen ottaminen tuo sellaisen turvallisuuden tunteen.

Ahaa, toimiiko imodium myös ibs/d eli ummetuspuolellekin?

Muistaakseni sain vuosi sitten libraxia ja se ainakin suorastaan liimasi suolen kovaan ummetukseen.. :-(

Itse kuvittelen että mun suoleni toimisi paremmin jos
-sinne tuli kosteutta enemmän (esim macrogol)
-ei olisi ilmakuplia tukkimassa massasn etenemistä (minifom?)

Kuituahan saan kaiketi vi siblinistä tarpeeksi 2 annosta vrk

11Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat Ke 01 Tammi 2014, 20:51

Esa

Esa
Admin

Kyllä imodium on nimenomaan ripulin hillitsemiseen. Ei varmasti tee ainakaan tilannetta paremmaksi ummetuksessa. Libraxia olen itsekin aiemmin käyttänyt ja se kyllä aiheuttaa ummetusta. En käytä enää.

Kyllä kuitupitoisia elintarvikkeita kannattaa suosia, vaikka Visibliniä käyttääkin. Ennemmin täysjyväriisiä kuin valkoista. Makrogoli on varmasti tehokas apu jos se sopii. Itse koin sen liian rajuksi. Riittävä juominen on tärkeää. Dimetikonista oli ehkä hiukkasen apua kaasukupliin, mutta en ole enää käyttänyt. Nykyään ruokavalio pitää kaasutuksen enimmäkseen siedettävänä.

12Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat To 02 Tammi 2014, 13:33

viisvitonen

Luulen että mulla kaasutusta/kipuja laktoosin lisäksi saa aikaan nää murot eritoten joissa mallasiirappia (ohra vehnä) kun todella niiden sokerimäärät ovat huikeat (70-80 %) ?! Tietenkin jouluaikaan sokerista vähän joka ruuissa riisipuuro jne jne...

13Jouluruuat Empty Vs: Jouluruuat Pe 03 Tammi 2014, 10:31

Mikimi

Mikimi

viisvitonen kirjoitti:
Mikimi kirjoitti:itse olen jo useamman vuoden tehnyt niin että ennen jouluruokia otan  imodiumin, sitten voin syödä ihan kaikkea suklaasta-kinkkuun (ja paljon) ilman mitään ongelmia, ja myöskään ei ole joulun jälkeenkään ongelmia ollut  vaikka herkkuja olen syönyt. Imodium ei koveta pahasti vatsaani vaan silloin tiedän että silloin vatsaani ei ala sattumaan ja se toimii normaalisti. Sen ottaminen tuo sellaisen turvallisuuden tunteen.

Ahaa, toimiiko imodium myös ibs/d eli ummetuspuolellekin?

Muistaakseni sain vuosi sitten libraxia ja se ainakin suorastaan liimasi suolen kovaan ummetukseen.. :-(

Itse kuvittelen että mun suoleni toimisi paremmin jos
-sinne tuli kosteutta enemmän (esim macrogol)
-ei olisi ilmakuplia tukkimassa massasn etenemistä (minifom?)

Kuituahan saan kaiketi vi siblinistä tarpeeksi 2 annosta vrk

itselläni ei siis ole ummetuksesta ikinä haittaa vaan ripulista ja ilmavaivoista ja siihen auttaa imodiumplus. Ummetusta jos on niin älähän imodiumia ota, kuitua, vettä ja liikuntaa silloin. Visiblin kuitu auttaa minulla myös ripuliin kun imee nestettä itseensä, mutta ei toimi kuten imodium.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa