IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Ei virallista diagnoosia IBS:stä

+2
viisvitonen
pupunen
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Ei virallista diagnoosia IBS:stä Empty Ei virallista diagnoosia IBS:stä Su 08 Joulu 2013, 17:13

pupunen

Hei! Löysin sattumalta tämän foorumin, kun vaihteeksi taas googlailin hoito-ohjeita IBS:ään.

En siis ole käynyt lääkärissä tämän vaivan takia (vaikka mielessä on käynyt, mutta on lievä lääkärikammo...), mutta itse olen itselleni ainakin jonkinasteisen IBS:n diagnosoinut. Kertokaa te myös mielipiteitänne, että viittaavatko oireeni mielestänne IBS:ään.

Ensimmäiset "kohtaukset" muistan jostain kymmenen vuoden takaa, kun olin vielä alle 15-vuotias. Yleisin oire on syömisen jälkeen silloin tällöin tuleva hirvittävä vatsakipu ja vessaan on silloin pakko päästä. Ripulia siis. Ja joskus tällaisen kohtauksen jälkeen ollaankin sitten pahimmillaan viikko ummetuksella. Ripulikohtauksen saa usein aikaan esim. joku pannulla paistettu rasvainen ruoka tai jos syö isomman lämpimän aterian tyhjään vatsaan. Olenkin kovasti yrittänyt pitää syömisvälini säännöllisinä, ettei vatsa pääsisi koskaan kiljuvan tyhjäksi. Käristettyjä ruokia myös luonnollisesti pyrin välttelemään.

Pahinta tässä on se, että minulla ei kuitenkaan ole näiden vuosien aikana muodostunut mitään selkeää kuvaa, että mistä ruoka-aineista kohtaukset erityisesti johtuvat. Tämä ei kuitenkaan ole aivan jokapäiväinen vaiva, vaikka sellaisiakin kausia on, että tuntuu ettei mikään imeydy. Vatsani on jatkuvasti aavistuksen turvoksissa, mutta ei kivuliaalla tavalla. Ilmavaivoja on joskus enemmän, joskus vähemmän. Pitäisi varmaan oikeasti alkaa listaamaan jokaisen päivän syömiset ja katsoa, että löytyykö jotain yhteistä niiltä päiviltä, jolloin ripulikohtauksen on saanut. Leipää ja maitotuotteita syön joka päivä, enkä usko niiden olevan ratkaiseva avain tähän. Kohtauksia tulee keskimäärin ehkä noin parin viikon välein.

2Ei virallista diagnoosia IBS:stä Empty Vs: Ei virallista diagnoosia IBS:stä Su 08 Joulu 2013, 18:14

viisvitonen

Mulla siis enempi tää ibs/c eli ummetus mutta joskus myös löysiä "kausia".

Luulen että mun alkuoireina oli ilman kertyminen (liikaa viljaa vehnää tms) suolistoon turvotus ja kurina ja sitten kun oikein pahasti niin tuli kivulias ilmatulppa suolistoon ja siinä sitten kärvistellä (mm armeija aikaan) kunnes ilmakupla poistui pieruttamalla ja helpotti.

Noihin löysiin ripulivaiheisiin en osaa sanoa syytä, niitä vain aika ajoin tulee ja ehkä niin että saattaa olla em tulppa esteenää päiviä jolloin mitään ei tule ja sitten kun tulppa irtoo niin tuleekin ulostusta moneen kertaan päivän aikana esim 4 kertaa ja seassa ripuliakin?

Tsemppiä vaan ruokapäiväkirjan pitoon - sieltä löytyy apua, syy!

3Ei virallista diagnoosia IBS:stä Empty Vs: Ei virallista diagnoosia IBS:stä Su 08 Joulu 2013, 21:47

Jukka

Sepäs tässä ibsissä onkin joskus niin turhauttavaa, että juuri kun luulee tilanteen olevan hallinnassa niin taas jostain syystä tulee huonompi jakso. Toisinaan voi syödä mitä vaan ja sitten välillä ei osaa edes jälkikäteen päätellä, mistä mikäkin vaiva johtui mutta toki niitä itselle parhaiten sopivia ruoka-aineita kannattaa aina etsiä.

4Ei virallista diagnoosia IBS:stä Empty Vs: Ei virallista diagnoosia IBS:stä Ma 09 Joulu 2013, 14:34

Mikimi

Mikimi

pupuselle suosittelen lääkärissä käyntiä, itselläni ainakin helpotti kun lääkäri sanoi missä vika on:) Nykyään ei tarvitse mennä tähystykseenkään jos oireet ovat selvät, ja kalprotektiini (ihan vaan ulostusnäyte) sulkee pois tulehdukselliset suolistosairaudet ja toki keliakia ja laktoosi-intoleranssikin kannattaa käydä myös tarksitamassa, verikokeilla selviää muistaakseni laktoosikin nykyään, eli pelko pois vaan Smile

Lääkäri voi myös kirjoittaa reseptillä visiblin kuitua joka auttaa joillekin, ja myös imodiumia saa reseptillä isomman satsin halvemmalla.

5Ei virallista diagnoosia IBS:stä Empty Vs: Ei virallista diagnoosia IBS:stä Ma 09 Joulu 2013, 19:11

Esa

Esa
Admin

Niin, ei sitä diagnoosia voi tehdä netissä oman kokemuksen pohjalta. Kyllä siinä tarvitaan lääkäri ja yleensä vähän kokeitakin, että saadaan tulehdukselliset suolistosairaudet yms. suljettua pois. Rohkeasti vaan lääkäriin kertomaan kaikki oireilut.

6Ei virallista diagnoosia IBS:stä Empty Vs: Ei virallista diagnoosia IBS:stä Ti 10 Joulu 2013, 07:51

Sanna

Sanna
Admin

Mikimi kirjoitti:pupuselle suosittelen lääkärissä käyntiä, itselläni ainakin helpotti kun lääkäri sanoi missä vika on:) Nykyään ei tarvitse mennä tähystykseenkään jos oireet ovat selvät, ja kalprotektiini (ihan vaan ulostusnäyte) sulkee pois tulehdukselliset suolistosairaudet ja toki keliakia ja laktoosi-intoleranssikin kannattaa käydä myös tarksitamassa, verikokeilla selviää muistaakseni laktoosikin nykyään, eli pelko pois vaan Smile

Lääkäri voi myös kirjoittaa reseptillä visiblin kuitua joka auttaa joillekin, ja myös imodiumia saa reseptillä isomman satsin halvemmalla.

Tosiaan tähystykseen ei todellakaan laiteta ensimmäisenä, eikä se edes ole tarpeellista jos lääkäri diagnosoi oireiden perusteella vaivan ärtyneeksi suoleksi. Itselleni ei esim tähystystä edes liiemmin ehdotettu, sanottiin vain että jos nyt välttämättä haluan asian varmistaa niin voi siihenkin mennä.

Lopulta halusin itse mennä peräsuolen kautta tehtävään tähystykseen ihan vain sen vuoksi että saisin jonkin selvyyden ja varmuuden itselleni, kun tuntui että lääkärien mututuntumalta heitetyt diagnoosit eivät perustuneet tuolloin oikeastaan mihinkään oikeaan koetulokseen. Eikä ärtyneeseen suoleen tosin olekaan mitään yhtä testiä, jolla sen saisi tutkittua, mutta tärkeintä onkin rajata kaikki "vakavammat" vaivat ulkopuolelle. Smile Itse sain mielenrauhan kun sain tietää että suolistossani ei ole yhtikäs mitään vikaa.

https://ibs-foorumi.palstani.com

7Ei virallista diagnoosia IBS:stä Empty Vs: Ei virallista diagnoosia IBS:stä Ti 10 Joulu 2013, 13:03

Esa

Esa
Admin

Eikä sitä paksusuolen tähystystäkään tarvitse kauheasti pelätä. Ihan "luomuna" se on kivuliasta sillä tavalla kuin suoli kipuilee venytyksessä, mutta monessa paikassa saa halutessaan suoneen annettavan esilääkityksen, joka tekee homman melko huomaamattomaksi. Silloin tosin pitää jäädä tarkkailtavaksi vähäksi aikaa, eikä saa itse ajaa kotiin. Mutta se ei ole ensimmäinen asia, eikä välttämätön IBS-diagnoosia varten.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa