IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Myös psyyketerapiaa IBS:ään?

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Empty Myös psyyketerapiaa IBS:ään? To 10 Loka 2013, 12:09

viisvitonen

Täällähän usein tullut esille miten keskushermosto onkin usein osallisena IBSään (esim stressiin vatsalaukku/suolistokin reakoi) tosin virallisestihan syytä mistä IBS johtuu/syntyy ei tiedetä mutta ilmeisesti olisi ravitsemusterapian (joka on se johtava hoitokeino) lisäksi hyvä saada myös psykoterapiaa muutaman kerran edestä jolloin ihmisen kokonaisuus (hyvinvointi/pahoinvointi) tulisi huomioiduksi kun peruslekurilla käyntihän vaan tutkii "pinnallisesti"
on jo sairaus vakavaakin (tähystys, labra)?

Onko joillakin jo kokemusta että IBS olisi helpottunut psykoterapiallakin?
(Enkä tarkoita että psykiatri antaa jonkun mielialalääkkeen tyyliin "kokeile tätä ja tätä pilleri jospa auttaisi ibs:äänkin..)

2Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Empty Vs: Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Ma 13 Tammi 2014, 09:55

pete2

On kokemusta. Juuri kirjoitin tuonne toiseen ketjuun, että kun IBS todettiin hermoilin paljon että maha menee sekaisin. Ja kävi ilmi, että vatsa menee sekaisin jos pelkään sen menevän sekaisin. Vuosien aikana olen oppinut rauhoittumaan ja huomannut että jos hermoilen niin vatsa menee sekaisin. Olen siis käynyt terapiassa masennuksen takia.

3Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Empty Vs: Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Ma 13 Tammi 2014, 10:50

Sanna

Sanna
Admin

Minulla on pete sinun kanssasi samanlainen kokemus. Kun lopetin hermoilun erilaisten rentoutumiskeinojen avulla niin vatsakaan ei reistaa enää niin paljoa. Mutta edelleen jos hermostun, jännityn tai pelästyn jotain niin maha on automaattisesti sekaisin. Itse kävin yhden kerran terapiassa keskustelemassa tästä vaivasta, ja koin senkin käynnin jo todella tehokkaaksi. En valitettavasti pitempiaikaiseen terapiaan päässyt, kun vakuutus ei kattanut noita käyntejä ilman lääkärin lähetettä ko. terapiaan.

Toki maha menee edelleen sekaisin jos syö monta päivää todella huonosti, mutta aivan eri tavalla kuin silloin kun hermostuu. Hermostuessa vatsa vetää parissa sekunnissa itsensä ihan ripulille ja vessassa saa juosta viisikin kertaa putkeen. Ruuasta tuleva vaikutus on enemmänkin turvotusta, ilmavaivaa, ummetusta jne. Harvoin ripulia. Ruuasta tuleviin oireisiin liittyy itsellä ainakin suolistokipuja, kuumotusta, särkyä ja polttavaa tunnetta. Hermostuessa tällaisia ei niinkään ole.

Terapia ihan keskustelemalla tai sitten fyysisillä harjoituksilla kuten hengitystekniikat, hieronta, saunominen, lenkkeily jne. ovat auttaneet itsellä ainakin saavuttamaan rauhallisuus ja poistamaan ylitse menevät jännitystilat. Nykyään ei siis jännitä perus työmatkat tai kaupassa käynnit eikä sosiaaliset tilanteet.

https://ibs-foorumi.palstani.com

4Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Empty Vs: Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Ma 13 Tammi 2014, 12:10

Esa

Esa
Admin

Hyvä on kuitenkin muistaa, että IBS ei ole psyykkinen vaiva. Se on (ilmeisesti) neurologinen vaiva. Psyykkiset tekijät vaikuttavat oireiluun, mutta se ei johdu niistä. Siitä on apua, että oppii rentoutumaan ja käsittelemään jännitystä paremmin, mutta normaaliksi meitä ei saa. Neurologiset muutokset aiheuttavat sen, että reagoimme stressin liian voimakkaasti.

5Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Empty Vs: Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Ma 13 Tammi 2014, 12:53

Sanna

Sanna
Admin

Niin siis eihän kyse tosiaan ole pelkästään mistään ajattelusta. Kehossa pitää olla toiminnallisestikin jotain pielessä jos se reagoi jännitykseen ja hermostuneisuuteen niin voimakkaasti. Rauhoittuminen auttaa oireisiin, mutta ei itse tunteet ole niitä joista oireet johtuvat, vaikka keho niihin reagoikin voimakkaasti.

Jos kyse olisi pelkästä ajatuksen aiheuttamasta olotilasta niin oireryhmä olisi aika helppo hoitaa, eikä ruokavaliomuutoksilla saataisi mitään tuloksia aikaan. Kuitenkin kun olotila on kohentunut oikealla ruokavaliolla ja rauhallisella elämäntyylillä voidaan olettaa että kyseessä on jokin fyysinen "vika", joka alkaa oirehtia mm. stressin vuoksi?

6Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Empty Vs: Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Ma 13 Tammi 2014, 17:30

viisvitonen

Ihminenhän psykofyysinen kokonaisuus eli stressihän vaikuttaa "kaikkiin sairauksiin" pahentavasti :-)

Itse ainakin olen perinyt äidiltäni "herkät aistit, hermot sekä "huonon" suoliston" joten kasaan helposti "ongelmia" joita alan "stressaantumiseen" asti ratkomaan :-) ja stressaantuneena tulee syötyä (on tullut syötyä jo vuosikymmeniä) mitä sattuu... :-(

Alla eräs IBS-määritelmä:

Suuri osa ärtyvän suolen oireyhtymäpotilaista yhdistää ruuan vatsaoireisiin.

Oireiden taustalta voi löytyä seuraavia fysiologisia muutoksia:

Tavallista herkempi vatsan alueen kipuaistimus (alhainen kipukynnys)
Lisääntynyt kaasun tuotto paksusuolessa ja mahdollisesti ohutsuolessa
Häiriöitä suoliston mikrobitasapainossa
Matala-asteinen tulehdus suolessa, joka ei aiheuta verenvuotoa tai suolivauriota
Suoliston voimakas ja kivulias supistelu tai suolen toiminnan laiskistuminen

Edellä kuvattujen oireiden syntymekanismia ei tunneta. "

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/artyvan-suolen-oireyhtyman-ruokavaliohoito/

7Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Empty Vs: Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Ti 14 Tammi 2014, 07:14

Sanna

Sanna
Admin

Olen tuossa miettinyt tuota kun ei IBS:ään ole löytynyt mitään selittävää tekijää että jos kyse kuitenkin on psyykkisestä vaivasta, jota ei vain kukaan ole vielä tutkinut tämän oireryhmän yhteydessä? Tuntuu että ruokavaliojuttuja tutkitaan, mutta ihmisen psyykkisiä "ongelmia" ei oteta huomioon sairauksien hoidossa tarpeeksi. Tiedä sitten..

8Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Empty Vs: Myös psyyketerapiaa IBS:ään? Ti 14 Tammi 2014, 10:00

Esa

Esa
Admin

Kyllähän se varmaankin mahdollista on, että puhtaasti psyykkisistä syistä vatsa oireilee tavalla joka katsotaan IBS:ksi. Silloin pitäisi kyllä havaita ihmisestä muutakin, ahdistuneisuushäiriö vaikkapa. Ja pitkään jatkuessaan ne neurologiset muutokset kuitenkin kehittynevät, jolloin psyykkisten syiden korjaaminen ei enää korjaa IBS:ää. Mut vatsa on justiin opettanut olemaan stressaantumatta, koska stressi vie toimintakyvyn. Mutta en minä millään mielentilalla sitä oireettomaksi saa.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa