IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Onnistuneita olotilan kohennuksia ravitsemuksella jne?

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

viisvitonen

Heips Sanna!

Eikös sun Sanna ois nyt hyvä ekana purkaa tarkemmin miten olet viime viikkoina tms itseäsi hoitanut (ravinto, lepo, lääkitys, liikunta, muu) kun olet pääsyt moisiin huipppuolotilaan (="normi") :-)

"Nykyään tuntuu että menee jo miltein kaikki safka läpi ilman mitään mutinoita. Maha kestää mm. maitoa (ihan perusmaitoa laktoosin kera), juustoja, kermajäätelöitä, suklaata, aika pitkälle jopa vehnää, ruista, perunaa, miltein kaikki mausteita paitsi tomaattia ja chiliä. Sokerit eivät myöskään aiheuta mitään ilmavaivoja enää ja hedelmiäkin olen nyt pystynyt syömään ihan normisti. Aamuisinkin on jo kahvit menny alas eikä maha ole sanonut mitään. Tätä on jatkunut jo monta viikkoa ja tuntuu että olo vaan paranee kokoajan. Smile Olen käynyt jo muutamaan kerran miehen kanssa ulkona syömässäkin, mitä en ole tehnyt vuosiin. Oluttakin tuli kokeiltua ja maha kesti senkin ilman mitään oireita. "

Kaikkihan me tiedämme blogisikin mukaan kuinka vaikeaa sulla oli vielä joku kuukausi sitten...

Sanna

Sanna
Admin

Niin, jännintä tässä on ollut se, että en itseasiassa ole enää hoitanut oireitani millään valmisteilla tai edes ruokavaliolla. Lopetin maitohappobakteerien käytön sekä ruuansulattajaentsyymien käytön monta kuukautta sitten ja pyrin syömään taas normaalimmin. Valmistetasolla ei voi olla kyse mistään muusta kuin testaamastani balanssiöljystä, koska mitään muita valmisteita en ole käyttänyt.

Suurimmat muutokset ovat kai tulleet henkiselle tasolle ja toki elämäntapoihin ruokavalion ulkopuolella. Jätin muutama kuukausi sitten taakseni taas yhden erittäin raskaan ihmissuhteen ja jo sen aiheuttama höllennys mielialassa on ollut aivan tajuton. Kaiken lisäksi olen saanut ympärilleni iloisia ja positiviisia ihmisiä, jotka ymmärtävät minua ja elämä on alkanu olemaan todella helppoa ja rentoa. Tässä mm. ollut suurena vaikutteena uusi parisuhteeni, jossa ei ole mitään ongelmia minkään kanssa ja olen saanut häneltä suuresti innoitusta kaikkeen. Mieli on kirkastunut ja se tajuton jännitys, stressaaminen ja pelkotilat ovat kadonneet. Tuki on siis erittäin tärkeä asia ja sitä olen nyt todellakin saanut!

Lisäksi kai olotilaan on vaikuttanut muutto tänne maalle. Tulee ulkoiltua päivittäin ja puuhasteltua kaikkea. On helpompi hengittää ja olla. Saunominen on myös tullut viikottaiseksi rutiiniksi täällä, tiedä sitten jos siitäkin jotain rentouttavaa hyötyä ollut. Samoin tuo vessakammo on poistunut mielestäni miltein täysin tuon ulkohuussin myötä. Jotenkin sitä suhtautuu vessatoimintoihin nykyään ihan normaalisti ja olen huomannut että oireeni eivät olleet niinkään fyysisiä vaan sain ne aiheutettua itselleni täysin psyykkisillä oireilla.

Syön nykyään siis melko normaalisti. En karta oikeastaan mitään muuta enää kuin gluteenia, lisäaineita ja makeutusaineita jne. Juon joka aamu ison kupin kahvia ja saatan kyytipojaksi napsia gluteenittomia leivoksia ja keksejä, suklaata syön myös aika usein. Kahviini lorauttelen punaista luomumaitoa, ihan normia, ei mitään laktoositonta. Syön luomu kermajäätelö laktoosin kera ja kokkailuissa käytän kermaa, ihan perus kermaa. Hedelmiäkin olen alkanut syömään ihan normisti, ainut mitä vielä vähän kartan on omena ja päärynä.

Imodiumia toki otan vielä joinakin aamuina kun tulee jokin sellainen olo että jos kuitenkin nyt tule joku jännitys tai muu. Eli vähän turhanpäiten napsin edelleen, kun en ole täysin eroon päässyt. Niiden käyttö on tosin vähentynyt paljon ja toivonkin että jossain vaiheessa pääsisin niistä eroon kokonaan. Impat ovat varmaan ne viimeiset, jotka saan karsittua, niihin kun on muodostunut tosi iso riippuvuus, joka ei ole kovin tervettä.

Epäilen myös suuresti edellisessä asunnossani olleen pahanlaatuisia sisäilmaongelmia, koska oireeni pahenivat siellä asuessa suuresti. Yhdessä vaiheessa todettiin myös että olen altistunut suurelle määrälle homeita ja säteilyä, joiden uskon täysin tulleen entisestä kodistani. Oireet helpottivat parin viikon sisällä muutosta ihan järkyttävästi. Olen nykyään niin vainoharhainen että en edes suostu enää käyttämään edes langatonta nettiä vaan vaihdoin nettini langalliseen, oli säteilyllä sitten vaikutusta tai ei, en ota riskejä enää tuomalla sitä kotiini tarkoituksella.

Olen tullut siihen tulokseen että itselläni oma IBS johtuu aivan täysin henkisistä ongelmista. Kun sain mieleni rennoksi niin oireetkin katosivat. Smile

Mutta näillä menen nykyään:

-balanssiöljy
-ulkoilu (raitis hengitysilma)
-sauna (ja muut maaseudun edut)
-imodium tarvittaessa
-rennot ihmissuhteet
-läheisten tuki
-säitelyn minimointi
-lisäaineiden, makeutusaineiden ja muiden ei luonnollisten aineiden karttaminen ruokavaliossa.

https://ibs-foorumi.palstani.com

viisvitonen

Aivan upeeta Sanna!

Jos sallit/jaksat vastailla niin kuitenkin vielä tinkaisin jotain lääketieteellistä tai ravitsemuksellista "muutosta, selitystä" joilla vaikutusta olosi kohentumiseen ja siten vinkiksi meille muille
eli esim. mitä "hoitoja" olet saanut viimeisten kuukausien aikana?

- liukeneva kuitu esim. vi siblin tai joku muu suolistoa hoitava esim kaura?
- uudet öljyt/rasvat? onko todettu aiemmin että sun elimistössä olisi rasvojen puutetta?
- onko D tai omegaa?
- kivennäisaineita esim ca, mg ?
- liikunta?
- refluksilääkitys esim ppi?
- IBS/D -lääkityksestä en osaa kysyä kun itselläni IBS/C
-librax?
- mitä lääkärisi (joka siis diag sulle ibs/D:n) on sanonut syiksi vahvaan toipumiseesi?

Sanna

Sanna
Admin

En ole käyttänyt mitään valmisteita, en myöskään Vi-sibliniä ja oikeastaan kaurankin käyttöä olen vähentänyt rajusti koska huomasin vähemmän kuidun olevan parempi. Miltein enemmän kai ollut karppausruokavaliolla kuin millään FODMAP:lla tai muulla. Mutta en karppaa siis mitenkän ajatuksella.

Mistään lääketieteellisistä faktoista en osaa sanoa mitään, koska en ole missään tutkimuksissa tai hoidoissa käynyt varmaan viimeiseen vuoteen. Joten en osaa vastata mihinkään kysymiisi kysymyksiin. Olo on vain parempi, mutta mitään tutkittua vahvistusta siitä, mikä sen on aiheuttanut en osaa sanoa.

En ole koskaan syödessäni miettinyt vitaamiineja tai esim miten paljon mitäkin on ollut missäkin. En ole käyttänyt koskaan lisäravinteita. Mielestäni menee jo liian hifistelyksi moinen eikä ole oma kiinnostunut yltänyt niin pitkälle ravitsemuksellisissa asioissa. Mutta itse olen sitä mieltä että ruuasta saa kaiken tarvitsemansa, eikä mitään vitamiininappeja tarvita. Mutta tämä on täysin oma mielipiteeni enkä sen takia niitä ole koskaan halunnut edes käyttää. En ole D:täkään koskaan syönyt purkista säännöllisesti, joskus muutaman yrittänyt ottaa mutta ne unohtuu aina.

Refluksia minulla ei ole ollut, eikä närästystä. Joskus tosi harvoin voi vähän jotain hapokasta oloa olla ja olen tainut joskus yhden rennien ottaa. Mutta en säännöllisest myöskään niitä käytä.

Liikuntaa en harrasta mitenkään säännöllisesti. Liikunta on itselläni ollut lähinnä hyötyliikuntaa mitä tulee töissä ja kotihommissa. En edes joogaa enää nykyään.

En ole puhunut lääkärin kanssa "toipumisestani" koska minulla ei ole omaa lääkäriä ollut edes tässä mukana. En ole lääkärissä käynyt pariin vuoteen enää, muutoin kuin hakemassa saikkulapun jos sellainen on jostain syystä ollut tarpeen. Olen siis kokemuksieni kanssa ollut aivan yksin eikä tässä ole mitään tutkimuksia tai lääkäreitä tarvittu. Smile

Olen koko tämän ajan oikeastaan itse havainnoinut omaa hyvinvointiani ilman mitään tutkimuksia. Tehnyt niin kuin on tuntunut hyvältä ja syönyt niin kuin itsestä on tuntunut hyvältä.

Esa

Esa
Admin

Hienoa Sanna. Kyllä henkisillä tekijöillä, etenkin stressillä, on aivan ilmeisesti suuri osuus IBS:n kehittymisessä. Hienoa kuulla, että sinulla oireilu on helpottanut noin paljon ilmapiirin vaihdoksen myötä. Uskoisin että olet oikeassa, varmastikin juuri henkisen hyvinvoinnin paraneminen on sinulla poikinut tämän hienon parannuksen myös fyysisellä puolella.

Sisäilmaongelmat voivat aiheuttaa monenlaista oireilua. Yleensä kuitenkin asiaan liittyy nuhaa, poskiontelovaivoja, astmaa yms. mikä on suoraa seurausta homeärsytyksestä. Vatsavaivat voivat sitten kyllä seurata sekundäärisenä.

Minulla fodmap-rajoitteinen ruokavalio on parantanut vointia huomattavasti, mutta en minä vanha patu enää oireettomaksi toivu. Tämä on oireiden hallintaa. Sanovat, että eläkevuosina saattaa vointi vielä parantua, kun kiireen taso laskee nykyisestäkin. Sitä odotellessa.

viisvitonen

Näin sivusta seuranneena tulee Sanna mulle kyllä väkisin mieleen tää Zinzinon balanssiöljyn syömisesi josta jo pitempään olet huomioinut/kommentoinut olotilasi kohentuneen ja ymmärtääkseni ibs:stä ei kovin lyhyessä ajassa "toivuta" mutta kuukausissa jo kyllä suoliston lievä tulehdus voisi mielestäni rauhoittua?!

On kait se toi balanssi-öljy itsekin kokeiltava....

Sanna

Sanna
Admin

Niin piti sanoa vielä tuosta home/sisäilmaongelmista että kärsin edellisessä asunnossani jatkuvasta poskiontelotulehduksesta ja nokka oli kokoajan tukossa, paikkoja särki jne. Oli myös todella nuutunut olo ja jotenkin tukkoinen fiilis. Voihan se home käsittääkseni vaikuttaa pitempään altistettuna myös vatsan toimintaan? Mistä tietää. Smile

Niin, enkä tosiaan itse osaa sanoa tarkkaan että mikä yksittäinen asia tässä on vaikuttanut, mutta jotenkin vaan tuntuu että muutama kk tuon balanssiöljyn jälkeen alkoi tapahtua. Toki se voi olla myös sattumaa, joten en halua nyt liikoja hehkutella. Mutta aion silti jatkaa balanssiöljyn ottamista jatkossakin. Smile

Suurin muutos tässä tosiaan on tapahtunut henkisellä tasolla. Olin vielä muutama kuukausi sitten todella herkkä hermostumaan, ahdistumaan ja jännittymään ties mistäkin asioista. Nykyään ei oikein mikään arkinen asia saa minua mitenkään pelästymään. Stressinsieto on siis lisääntynyt? Toki tässä myös se kotoa tuleva tuki ja se että on saavuttanut rauhan elämässään tekee paljon. Nyt kun on vapaa-aika täynnä kivaa tekemistä ja hääräämistä niin ei ole oikein saumaa yksin märehtiä kaikkia asioita mitä huomenna tapahtuu tai mitä ensiviikolla tapahtuu. Voisi miltein sanoa että kun aloin elää niin oireet katosivat. Very Happy

Jaahas, aamumaitokahvi vedetty napaan korvapuustin kera niin voisi siirtyä pihasaunalle aamupesulle. Smile Hirveä pullahiiri musta taas on tullutkin kun taas sietää vähän maistella. Pitää koputella puuta etten herkuttele itseäni taas takaisin huonoon jamaan. Very Happy

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Niin piti sanoa vielä tuosta home/sisäilmaongelmista että kärsin edellisessä asunnossani jatkuvasta poskiontelotulehduksesta ja nokka oli kokoajan tukossa, paikkoja särki jne. Oli myös todella nuutunut olo ja jotenkin tukkoinen fiilis. Voihan se home käsittääkseni vaikuttaa pitempään altistettuna myös vatsan toimintaan? Mistä tietää. Smile
Kävitkö näissäkään vaivoissas lääkärillä ja jos niin mikä oli tulos? Vai ihanko mutuna noin koit ja oliko muita asunnossa kärsijöitä kuin sinä?

Sanna kirjoitti:
Niin, enkä tosiaan itse osaa sanoa tarkkaan että mikä yksittäinen asia tässä on vaikuttanut, mutta jotenkin vaan tuntuu että muutama kk tuon balanssiöljyn jälkeen alkoi tapahtua.
Niin ja nyt pitäs saada lisää testaajia vai onko sulla jo tuttavia jotka
myös syö balanssiöljyä? Välttämättömät rasvahapot on tuiki tärkeitä suolistolle itselleenkin ja yksilöllisesti meidän elimistö sulattelee/imeyttää eri tavoin eri rasvoja eli
epäilemättä uskon hyvillä rasvoilla olevan vahva vaikutus kun pelkkää omega3 suosiii jo psykiatritkin "pään hoitoonkin" eli jäljelle jää mikä on riittävä/kattava ja itsekullekin sopiva ja balanssiöljy sun tapauksessa vahva näyte!
(vrt Aira Samulin joka syö omega3 6 9 jne jne! Wink)

Sanna kirjoitti:
Suurin muutos tässä tosiaan on tapahtunut henkisellä tasolla. Olin vielä muutama kuukausi sitten todella herkkä hermostumaan, ahdistumaan ja jännittymään ties mistäkin asioista. Nykyään ei oikein mikään arkinen asia saa minua mitenkään pelästymään. Stressinsieto on siis lisääntynyt?
Kumpi ensin muna vai kana?

Niin kukapa sairas ihminen ei olisi stressaantunut eli asiaa voi katsoa myös niin  päin eli että terve "balanssissa" oleva ihminen (eritoten nuori) kestää kyllä hämmätyttävästi stressiä mutta kun sairastuu "balanssi" häviää eli elimistö käyttää resurssit hoitoonsa niin ihmiseltä häviä veto, tulee stressaantuneeksi, säikyksi jne jne

Yritän sanoa että olet Sanna löytänyt elämääsi jotain todella avainasiaa terveyyteesi eli tsekkaile tarkkaan viime kuukausien tapahtumia syömisiä ja itselleni tulee mieleen suurin ravitsemusmuutos juuri toi sun balanssiöljy?

Uskallatko lopettaa balanssiöljynkäytön esim kuukaudeksi niin mitä tapahtuisi? Mites paljon sitä söitkään alkuun (milloin aloitit?) ja millainen annos nykyään?

Siis ymmärrän kyllä hyvän parin suhteen ja muunkin elämän tasapainotusvaikutuksen mutta ei ibs-sairaus ihan vain henkisillä asioilla parane siksihän meille tuputetaan ibs-tiukkaa ruokavaliota ja yksi niistä on hyvät rasvat joilla suolisto kestäisi jopa toipuisi!?

Esa

Esa
Admin

Olisin taipuvainen uskomaan, että nuorella ihmisellä IBS-oireilu voi vielä kokonaan loppuakin ihan vaan sillä, että stressi loppuu. Vuosien mittaan sitten hermoston toiminnan häiriö kroonistuu, eikä enää palaudu. Näin se minusta on itsellänikin mennyt. Sannankin on toki syytä muistaa, että herkkyys vatsaongelmille ei häviä mihinkään ja on siksi syytä miettiä tarkkaan valintoja, jotka johtavat stressin pitkäaikaiseen lisääntymiseen.

En usko, että ravoissa on avain. Ei ole teoreettista perustaa sellaiselle, eikä muutenkaan mikään yksittäinen ravintoaineryhmä ole avain näihin ongelmiin, vaan kyse on aina kokonaisuudesta. Se, kuinka paljon ja millaista rasvaa syö ja missä yhteydessä on toki yksi vaikuttavista tekijöistä ja etenkin kovien eläinrasvojen haitallinen vaikutus on helppo todeta. Kalaöljykapselien sijaan syön itse kyllä mieluummin kalaa, mutta samoja öljyjähän sitä kapseleistakin saa.

viisvitonen

Esa kirjoitti:Olisin taipuvainen uskomaan, että nuorella ihmisellä IBS-oireilu voi vielä kokonaan loppuakin ihan vaan sillä, että stressi loppuu. Vuosien mittaan sitten hermoston toiminnan häiriö kroonistuu, eikä enää palaudu.  
Niin nuori ihminen kestää ja toipuu vaikka mistä joten stressiä ei voi kaikesta syyttää kun se stressi on ihmisen normi luonnollinen olotila ja välillä tarpeellinen sellainen. Pitää muistaa se (IBS) suoliston tulehdustila ärsytys vaikka lieväkin ja suolistosairaushan voi olla geeneistä periytyvää (ibs syntysyytähän ei tiedetä!) ja kuten tiedämme ruokavaliolla voidaan geenejä sytyttää ja sammuttaa ts. parantaa oli sitten stressiä tai ei.

Ajan takaa että syy olotilan noin rajuun kohentumiseen muutamassa kuukaudessa olisi hyvä saada selville eikä jäädä epäluuloon että olikohan stressi, ruokavalio, home tms epämääräinen mutu-fiilis?

Itse uskon vahvasti että ruokavaliolla voi olotilaa voi kohentaa (vahvistaa) niin henkisesti kuin fyysisestikin kun antaa elimistölle oikeita avaimia esim juuri ruokavalioa liikunta lepo ihmissuhteet jne

Esa kirjoitti:
En usko, että ravoissa on avain. Ei ole teoreettista perustaa sellaiselle, eikä muutenkaan mikään yksittäinen ravintoaineryhmä ole avain näihin ongelmiin, vaan kyse on aina kokonaisuudesta.
Olemme yksilöitä ja jos just sattuu sitten olemaan puutetta (miten mitata mikä riittää kellekin missäkin elämän tilanteessa jne) tai geneettistä perimää että tarvitseekin isompaa annosta, laajemmin jne niin jos tässä sitten onnistuu kohdalleen niin tulokset voi hämmästyttää kuten nyt Sannan olotilankin aivan hämmästyttävä muutos!

Ohessa ote lainaus välttämättömän rasvahapon merkityksestä:

"..elimistön tulehdusreaktioiden vähentämisessä.... ja hermoston toimintaan....

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?
p_artikkeli=dlk00900

Toki muitakin ravitsemus yms tekijöitä on olemassa selittämässä mutta ihan vaan Sannan itsensä kertomana jo viikkojen ajan olon kohentuminen ko balanssiöljyn käytössä sai ainakin minut pohdiskelemaan mikä osuus sillä on. Ja balanssiöljyn mainoshan lupasi tuloksia muutamassa kuukaudessa ;-) ja saman tyylisiä aika nopeita toipumisia esim omega-rasvojen käytöstä on pilvin pimein osin riippuen yksilöllisestä tarpeesta...

Sanna

Sanna
Admin

Nuo "mututuntumani" tuosta sisäilmaongelmasta tuli siitä kun samassa taloyhtiössä soittelin isännöitsijälle ja hän kertoi että samaisissa tiloissa, eli tuon päädyn makuuhuoneissa on ollut ilmanlaadun kanssa ongelmia ja muutamat olivat sen mittauttaneetkin. En homeesta niin tiedä, mutta ilma ei ainakaan kiertänyt makuuhuoneessa koska oli melko tukossa koska sen ajan ikkunat olivat täysin tiiviit sisäpuolelta, joten korvausilmaa ei tullut mistään. Sen vuoksi taloyhtiö päätti noihin aikoihin että oli aika tehdä ikkunaremontti.

Maininnan homeista ja jopa säteilystä tuli homeopaatillani sellaisessa testauksessa, josta olen kertonut blogissani lisää. Toki on todella epämääräistä uskooko näihin, mutta jännä miten tuo homeasia tuli esille heti asuttuani tuossa ko asunnossa muutaman kuukauden. Tätä aihetta epäillä jonkinlaista ilman epäpuhtauttua korostui tulehtuneiden poskionteloiden myötä, jotka siis olivat tuolla asuessa jatkuvassa ärsytystilassa. Homeopaattini kehotti minua muuttamaan heti asunnosta pois jo noin vuosi sitten, mutta nyt kun muutin niin huomasin kyllä eron ilmanlaadussa heti.

Toki minullakin vatsan herkkyys on geeneissä. Suvussani on monilla erillaisia vatsaan liittyviä pienempiä ongelmia ja tiedän ettei kaikki voi kadota kohdallani varmasti koskaan. Kyllä mä edelleen sain tajuttomat ilmavaivat kun mies oli tehnyt ihanaa kolmen juuston salaattia missä oli sitten mukana vaikka mitä sotkua. Pienen nökön sitä söin mutta koko yön sitten ja vielä seuraavana päivänäki oli aika ilmava fiilis. Eli jos liikaa mässää niin kyllä siitä saa vatsan kipeäksi. Tosin sama efekti kävi miehelle, jolla ei ibs:ssää ole!

Olen itse kyseenalaistanut viime aikoina oireitani ja sitä että mikä on ibs:ssää ja mikä ei. Jos aamulla on paskahätä, se ei ole vielä mikään ibs. Tai jos muutaman kerran päivässä päästelee ilmoja niin sekään ei ole ibs. Tai jos hirveän hiilihydraattimätön päälle vatsa turpoaa, sekään ei ole mielestäni ibs. Se on ihan normia, mikä tapahtuu myös ihan terveille vatsoille. Jatkuva vatsakipu ja jatkuvat vessassa ravaaminen taas on, mutta sellaista itsellä ei ole enää ollut.

Varmaankin vielä jotenkin olen pystynyt vaikuttamaan hermoston toimintaan rentoutumalla, jolloin myös vatsan ja suoliston lihakset eivät enää käy niin aktiivisesti. Mutta kyllä huomasin esim eilen sen, kun pari yötä nukut huonosti ja stressaannut vähänkin työtahdista ja muusta niin kyllä se mahakin reagoi automaattisesti. Mutta se, että oliko se taas ibs-oire niin siitä en ole taas ihan varma. Varmasti jokaisella kroppa käy vähän puoliteholla ja tukkoisesti jos rytmi sekoittuu ja on kiire.

Tänään taas hyvin nukutun yön jälkeen on tosi hyvä fiilis. Aamukahvit vedety napaan ja tästä voisi kohta lähteä aamupesulle lämpimään saunaan. Smile

Esa

Esa
Admin

Stressi on luonnollinen asia kestäessään minuutteja tai korkeintaan tunteja. Sitten kun stressi jatkuu päiviä, viikkoja, vuosia, on kyseessä luonnollinen reaktio luonnottomiin olosuhteisiin. Ja kun sympaattinen hermosto on tässä taistele-tai-pakene-tilassa pitkään, alkaa kaikenlaista ikävää tapahtua. Itse pidän parhaana arvauksena IBS:n syystä ainakin omalla kohdallani kroonistunutta sympaattisen hermoston yliaktiivisuutta. Toki voi olla muitakin IBS:iä, sehän voi olla monta eri sairautta.

Homealtistus on noilla oireilla ihan mahdollinen tekijä, ja voi hyvinkin pahentaa vatsaoireita paljonkin, lähinnä taaskin sympaattisen hermoston välityksellä. Mulla nuhakin alkaa vatsavaivoilla.

Nämä säteilyjutut ovat melko puhdasta hömppää. Alkeisfysiikka riittää kumoamaan useimmat väitteet. Uskomus kumpuaa tietenkin siitä, että lyhytaaltoinen, ionisoiva säteily on oikeasti vaarallista. Sitäkin on kuitenkin ymäristössämme jatkuvasti, avaruuden suurienergisten hiukkasten törmääminen yläilmakehään ja maassa olevat radioaktiiviset aineet aiheuttavat sitä. Olemme kehittyneet sietämään sitä kohtuullisia määriä. WLAN:in pelkäämiseen sen sijaan ei ole perustetta sen enempää kuin valon tai lämmön pelkäämiseen - sähkömagneettista säteilyä nekin.

Se on tosiaan normaalia, että vatsa ottaa nokkiinsa monista asioista ja IBS on oikeastaan vain sitä, että se on tavallista herkempi ottamaan nokkiinsa ja huonompi palautumaan normaaliksi. Oireilun hallinta ruokavaliolla on sitä, että pidetään vaivat siedettävinä. Kun tulee vaikeampi kausi, on syytä olla syömisissään hyvin varovainen, parempina kausina voi ottaa väljemmän linjan. Yksi mikä on syytä ymmärtää, on pidemmän ajan summavaikutus. Jos syö yhden kerran jotain mahalle rankkaa, siitä voi selvitä seuraamuksitta, mutta jos sen toistaa useampina päivinä peräkkäin, saa mahansa kipeäksi. Ja toisaalta sitten vatsan toipuminen kestää kauan. Kipeytymisen jälkeen se on viikkoja tai kuukausiakin herkempi. Siksi ei voi aina vetää suoria johtopäätöksiä edellisen päivän syömisistä ja tämän päivän voinnista, vaan vaaditaan pidempää perspektiiviä.

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Nuo "mututuntumani" tuosta sisäilmaongelmasta tuli siitä kun samassa taloyhtiössä soittelin isännöitsijälle ja hän kertoi että samaisissa tiloissa, eli tuon päädyn makuuhuoneissa on ollut ilmanlaadun kanssa ongelmia ja muutamat olivat sen mittauttaneetkin. En homeesta niin tiedä, .....

.... asunnosta pois jo noin vuosi sitten, mutta nyt kun muutin niin huomasin kyllä eron ilmanlaadussa heti.
Hmm...asuit silti VUODEN ko talossa eli jos siellä olisi ollut "oikeeesti" terveydelle haitallista home- tms ilmaongelmaa niin olisit kyllä enempi ja monenlaisesti sairaampi kuten moni muukin siellä olisi koska ei home ongelma pysy yhdessä huonessa jne?!

Sanna kirjoitti:
Toki minullakin vatsan herkkyys on geeneissä. Suvussani on monilla erillaisia vatsaan liittyviä pienempiä ongelmia ja tiedän ettei kaikki voi kadota kohdallani varmasti koskaan. ....

... Jatkuva vatsakipu ja jatkuvat vessassa ravaaminen taas on, mutta sellaista itsellä ei ole enää ollut.

Varmaankin vielä jotenkin olen pystynyt vaikuttamaan hermoston toimintaan rentoutumalla, jolloin myös vatsan ja suoliston lihakset eivät enää käy niin aktiivisesti. Mutta kyllä huomasin esim eilen sen, kun pari yötä nukut huonosti ja stressaannut vähänkin työtahdista ja muusta niin kyllä se mahakin reagoi automaattisesti. Mutta se, että oliko se taas ibs-oire niin siitä en ole taas ihan varma. Varmasti jokaisella kroppa käy vähän puoliteholla ja tukkoisesti jos rytmi sekoittuu ja on kiire.
Juuri niin! Stressi-oireissa hyvääkin että itse tajuaa että "stop stop lepoa rentoutusta tilalle" !:-)

Kallistun mielipiteineni siihen että olet geeniperimän kautta saaanut herkän suoliston ja ehkä joitain ruokaherkkyyksiäkin joten ei tarviitse "kuormaan" paljoa tulla stressiä tai sopimatotonta ruokaa tai liikaa ruokaa niin johan alkaa tulla oireita olit sitten stressaantunut tai et. Toki kuka tahansa tervekin ihminen kun tarpeeksi stressaantuu (esim nukkuu huonosti, huolia jne) niin saa monenlaisia oireita muitakin kuin vain ibs.

Usko vahvasti että juuri sun suolisto "hermoille" (ehkä myös henkisesti olet herkkä?) sopivat, mielestänisuorastaan kaipaavat "rauhoittavia" terveellisä rasvoja joita juuri esim balanssiöljyssä saat ja näin saat tukea vahvuutta niin suoliston hyvinvointiin kuin myös henkiseen vahvistumiseen.

Samaa hyvää vointia vaan jatkossakin ja nykyajan ravitsemuksessa on ongelmia, puutteita, jopa haittojakin terveillekin eli siinä mielessä ibs-opit ei ole menneet hukkaan!

Sanna

Sanna
Admin

Piti vielä tuosta home-epäilystä sanoa että lähinnä olin sitä mieltä että huono sisäilma jotenkin tukkeutti esim hengitysteitä, mutta homeesta en ole itsekään ihan sata varma, sitä vain epäilin myös vähäsen. Olisin muuttanut kodista heti kyllä pois kun oireet alkoivat mutta asuin väkisin kaksi vuotta että sain myytyä. Oma kun sekin kuitenkin oli. Smile

Enkä pidä tuota säteily tai home asiaa mitenkään kovin suurena osallisena tai vaikutteena oireisiini, koska enemmän epäilen itsekin itselläni olevan vain ylistressaantunut hermosto. Vähän niin kuin esa sanoi. Smile

Kyllä huomasi heti eron kun loma loppui ja työt alkoi niin vatsan toimintakin hieman muuttui, mutta ei enää palautunut niin kipeäksi ja sekavaksi kuin aikaisemmin. Oloa on helpottanut eniten mielestäni se, etten enää pelkää tilanteita etukäteen ja en mieti enää niin paljoa että mitä sitten ja sitten. Luotto omaa kropan toimintaa kohtaan on noussut ja luotan nyt siihen että en päästä alleni ja aina pääsee vessaan jos tilanne vaatii. Toistaiseksi en ole joutunut käymään ylimääräisiä kertoja vessassa, enkä tiedä olenko koskaan oikeasti joutunutkaantai lähinnä tarvinnut käydä. Koska olen vain kuvitellut että pitää mennä, vaikka lopulta kun menee ei mitään tule ulos. Enemmänkin homma ollut aika pakkomielteistä vessa-addiktiota, josta nyt olen päässyt aika hyvin eroon.

Hassua sanoa, mutta tuo pidempi työmatka on osakseen rentouttanut. Vajaan puolen tunnin ajomatka töihin ei enää tunnu mitenkään ahdistavalta vaan tuosta ajamisesta osaa nykyään ihan nauttiakin. Jännää kun aikaisemmin panikoin ihan tajuttomuuksiin asti sitä 7 minuutin ajoa töihin! Työmatkalla olen vielä saattanut poiketa kaupassa tai postissa ja ties missä, eikä se ole aiheuttanut mitään tilanteita itselle. Ennen tuokin oli todella vaikeaa.

Niin ja piti vielä täsmentää tuota balanssiöljyn käyttöäni. Olen muistaakseni ottanut sitä 7,5ml joka päivä, tosin muuton ja alkuremonttien aikoina se unohtui muutamaksi viikoksi ottaa, mutta ei sen teho kuulemma parissa viikossa katoa kehosta kun ehdin sitä ennen sitä kuitenkin ottaa jo hyvän aikaa. Olen välillä tosi huono muistamaan tuollasiai päivittäisiä juttuja, joten ihan joka päivä sitä ei vaan tule otettua vaikka yrittää. Nyt oli tullut uusio verikoetestikin postista ja pari pulloa lisää. Voisi jossain vaiheessa sen verinäytteen taas lähettää niin voivat katsoa onko parannusta tullut. Smile Tosin ihmettelen suuresti miten jostain pienestä tipasta kuivaverta voidaan tutkia ihan järkyttävä määrä asioita? Mutta toisaalta nuo tulokset ei minua kamalasti kiinnosta, niinkuin ei muukaan tieteellinen fakta. Tukeudun enemmän siihen mikä tuntuu hyvälle ja mikä ei.

Nyt aamupalalle ja töihin! Heipodei.

viisvitonen

Sanna kirjoitti:
Niin ja piti vielä täsmentää tuota balanssiöljyn käyttöäni. Olen muistaakseni ottanut sitä 7,5ml joka päivä, tosin muuton ja alkuremonttien aikoina se unohtui muutamaksi viikoksi ottaa, mutta ei sen teho kuulemma parissa viikossa katoa kehosta kun ehdin sitä ennen sitä kuitenkin ottaa jo hyvän aikaa. Olen välillä tosi huono muistamaan tuollasiai päivittäisiä juttuja, joten ihan joka päivä sitä ei vaan tule otettua vaikka yrittää. Nyt oli tullut uusio verikoetestikin postista ja pari pulloa lisää. Voisi jossain vaiheessa sen verinäytteen taas lähettää niin voivat katsoa onko parannusta tullut. Smile
Joo lähetä ihmeessä eli tutki "loppuun" asti, kiiinnostaa!

Oletko jo aiemmin saanut ao nettilinkin tyylisiä näytetutkimuksen vastauksia/tuloksia?

http://jakejoogi.blogspot.fi/2013/05/kalaoljy-testi.html

"Suojaustasosi
(Rasvahappoprofiilin arvo)
71 (tavoite 95)
Suojaustasosi (rasvahappoprofiilisi arvo) kuvastaa ruokavaliosi antamaa suojaa elintapasairauksia vastaan sekä kertoo edistääkö ruokavaliosi tulehdusta vai onko se tulehdusta ehkäisevä. "

"Suojaustasosi
95 (OK)"

Sanna

Sanna
Admin

viisvitonen kirjoitti:
Sanna kirjoitti:
Niin ja piti vielä täsmentää tuota balanssiöljyn käyttöäni. Olen muistaakseni ottanut sitä 7,5ml joka päivä, tosin muuton ja alkuremonttien aikoina se unohtui muutamaksi viikoksi ottaa, mutta ei sen teho kuulemma parissa viikossa katoa kehosta kun ehdin sitä ennen sitä kuitenkin ottaa jo hyvän aikaa. Olen välillä tosi huono muistamaan tuollasiai päivittäisiä juttuja, joten ihan joka päivä sitä ei vaan tule otettua vaikka yrittää. Nyt oli tullut uusio verikoetestikin postista ja pari pulloa lisää. Voisi jossain vaiheessa sen verinäytteen taas lähettää niin voivat katsoa onko parannusta tullut. Smile
Joo lähetä ihmeessä eli tutki "loppuun" asti, kiiinnostaa!

Oletko jo aiemmin saanut ao nettilinkin tyylisiä näytetutkimuksen vastauksia/tuloksia?

http://jakejoogi.blogspot.fi/2013/05/kalaoljy-testi.html

"Suojaustasosi
71 (tavoite 95)
Suojaustasosi (rasvahappoprofiilisi arvo) kuvastaa ruokavaliosi antamaa suojaa elintapasairauksia vastaan sekä kertoo edistääkö ruokavaliosi tulehdusta vai onko se tulehdusta ehkäisevä. "

"Suojaustasosi
95 (OK)"
Nuo tulokseni löytyvät blogistani jonne ne bloggasin öljyn käytön aloitettuani. En vaan itse jaksa olla kamalan kiinnostunut ko. "tieteellisestä" taustasta. Sieltä voi lueskella niitä. Uuden verinäytteen lähetän tässä lähiakoina niin saan nykyiset tulokset. Nekin sitten blogiin ilmestyy aikanaan.

viisvitonen

Onpas täällä hiljaista eli onko kaikki parantuneet yhtaikaa Sanna sun kanssa? :-)

Sanna

Sanna
Admin

Ihmettelin itsekin samaa tuossa, että onpas ollut hiljaisen puoleista. Itsellä tässä ollut taas niin hurjasti kaikkea tekemistä että oksat pois. Remontti ja työ vie kaiken ajan mitä on ja koneella ehtii vaan piipahtamaan nopeasti. Smile

On se kyllä jännä miten olo on tosiaan muuttunut aivan täysin. Tuo puolen tunnin työmatkakaan autolla ei ole kertaakaan aiheuttanut ongelmia. Eikä edes kahdeksan aamut ole olleet ongelmaisia. Vähän jotain ilmavaivoja välillä on ollut jos liikaa on mätännyt maitotuotteita ja sokeria, mutta ei ne mahaa sekoita tai tee sitä enää koko päiväksi kipeäksi. Imodiumiakaan ei enää ole mennyt siihen tahtiin kuin ennen, mutta edelleen pientä riippuvuutta on ollut.

Mutta nyt kun ne kokoaikaiset vatsaoireet ja kivut ovat kadonneet niin tilalle on tulleet aivan jäätävän kamalat ovulaatio ja menkkakivut. Sad En ole tainut tuollaisia särkyjä ja kipuja kokenut kuin viimeksi joskus teini-iässä! Niihin on tullu vedeltyä välillä ehkä hieman liikaakin särkylääkkeitä ja imppaa kyytipojaksi. Masuhieronta on kyllä aina auttanut ja omaksi yllätyksekseni alaselän hieronta?

Jatkan saunan lämmittelyä täällä remontin keskellä kunnes pitää taas ajoissa mennä unille että jaksaa huomisen vielä rutistaa töissä. Viikonloppu onkin sitten vapaata, mutta sekin menee kai tiiviisti remontin parissa. Smile

viisvitonen

"Uuden verinäytteen lähetän tässä lähiakoina niin saan nykyiset tulokset"

Sanna, onko tuloksia jo tullut?

Ja mites on vointis pysynyt?

Sanna

Sanna
Admin

Ei ole vielä tuloksia tullut. Edelleen odotellaan. Smile

Olotila on edelleen hyvä. Jotain todella pieniä mahan väänteitä olen huomannut menkkoihin liittyen, mutta muutoin on kivuton ja ihan mukava olo.

Nyt on edessä kova haaste tuon imodiumin kanssa, mihin olen itseni valitettavasit koukuttanut aika kovasti. Tosin nykyään otan enää sen yhden per päivä, kun ennen otin sitä varmaan neljäkin päivässä pahimpina aikoina. Olen myös nyt pystynyt olemaan täysin ilmankin helpolla, mutta kiireessä ja varsinkin nyt tässä remonttistressissä niitä tulee otettua välillä ehkä vähän turhankin kanssa. Se on kai sellainen henkisen puolen koukku enemmänkin.

Mutta tosiaan vessareissut on vähentyneet ihan tajuttomasti ja voin syödä jo melko normaalisti ilman oireita. Vehnääkin olen tuossa maistellut hieman ja kokeillut tuleeko oireita eikä ainakaan pienissä määrin ole mitään haitannut. Jotkut vihannekset ja hedelmät tekee vähän ilmavaivaa, mutta ei muutoin mitään sen erikoisempaa. Ilmankiertokaan ei mahassa aiheuta enää mitään kovia kiputiloja.

Maitotuotteet menee nykyään ihan hyvin läpi, joka laktoosipitoiset. Perunaakin on tullut kokeiltua viime päivinä, eikä senkään syöminen aiheuttanut minkäänlaisia oireita. Kyllä se uskottava on, että oireet voivat myös parantua! Nyt on jo takana niin monta hyvää viikkoa, jopa kuukausia, että tuskin se tästä ihan hetkessä huononee taas. Smile

viisvitonen kirjoitti:"Uuden verinäytteen lähetän tässä lähiakoina niin saan nykyiset tulokset"

Sanna, onko tuloksia jo tullut?

Ja mites on vointis pysynyt?

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa