IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

IBS ja lentäminen/matkustelu

+3
viisvitonen
Sanna
meggiee
7 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1IBS ja lentäminen/matkustelu Empty IBS ja lentäminen/matkustelu La 24 Elo 2013, 22:05

meggiee

Ajattelin nyt luoda tästäkin keskustelun, kun IBS varmasti monella tai ehkäpä kaikilla rajoittaa/hankaloittaa matkustelua ja lentokoneella lentämistä.

Kerron tähän alkajaisiksi viimeisimmän kokemukseni lentämiseen liittyen IBS:stä kärsien.
Noin viikko sitten palasin ulkomailta takaisin Suomeen, ja lentokentällä täytyi viettää koko yö poikakaverini kanssa. Siitähän se fyysinen helvetti loppujen lopuksi syntyi, vaikka aluksi kaikki näytti menevän ihan ok... Ennen lentokentälle saapumista olin pitkällä bussimatkalla syönyt ja napostellut vaikka mitä (täytetty patonki, vähän sipsejä...) ja heti lentokentällä join iiison mukillisen lattea. Yleensä matkustaessa elimistöni menee ummetustilaan, jota kestää niin kauan kunnes olen taas normaalioloissa kotona tai jossain muualla jossa on normaalit vessa- ja syömisrutiinit.
Tuon ison latten jälkeen kuitenkin tuli vessaan kiire. Ajattelin että hyvä näin, ettei tarvi ilmavaivoista ja ummetuksesta kärsiä.

Olimme kuitenkin hereillä lentokentällä sen 10 tuntia ja koko yön päädyin syömään kaikkea "kohtalokasta", kuten keksejä ja hampurilaisen ja ennen lentokoneeseen menoa vielä ison täytetyn patongin.

Turvotus ja kamala olo alkoi hiipiä jo kauan ennen lentokoneeseen menoa, ja täytyi rampata vessassa kuitenkaan saamatta mitään ulos...
Aloitin tämän keskustelun lähinnä siksi, että lentäminenhän lisää turvotusta,ja meillä IBS-ihmisillä se vaikuttaa vielä pahemmin. Lennon aikana alkoi mahakipu ja turvotus vaan paheni. Ilmaa kertyi vatsaan niin paljon, että täytyy ihmetellä miten normaalikokoisen ihmisen sisään edes mahtuu niin paljon ilmaa ja kaasua. LEnnon jälkeen oli aivan järkyttävä mahakipu ja näytin siltä,kuin oikeasti olisin raskaana. Vessassa käynti ei auttanut yhtään (vei vaan paljon aikaa...), koska mitään ei tullut ulos,ei edes ilmaa.

Lennon jälkeinen aivan hirveä olotila keski koko loppupäivän kotiin pääsyyn asti, aivan järkyttävästi ilmaa ja kipua. Kotimatkalla pysähdyttiin vielä syömässä, ja puoliväkisin oli "pakko" syödä hyvää ruokaa ja juoda kunnon kahvia, kun en ollut pitkään aikaan ollut Suomessa...

Rakastan matkustelua, mutta IBS:n kanssa se näyttää käyvän todella hankalaksi. Nyt kun oireeni ovat pahentuneet, ja tuon viimeisen lentokone-episodin jälkeen (joka oli paljon pahempi kuin yleensä lentomatkoilla) täytyy oikein miettiä, että tuleeko siitä matkustelusta tulevaisuudessa mitään.
Tuo lentokentillä pyöriminen, uusissa paikoissa kiertely, epäsäännölliset ja erilaiset ruokailut ja vessojen puute vaikeuttaa kaikkea kyllä todella paljon.

Mites teidän kokemukset lentämisestä ja muusta?

2IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Vs: IBS ja lentäminen/matkustelu Su 25 Elo 2013, 03:07

Sanna

Sanna
Admin

Itse olen käynyt joskus parikymppisenä yksin Norjassa silloisen miesystäväni luona lentäen. Tuolloin IBS-oireeni eivät olleet tosin mitenkään kovia enkä muista että matka olisi mitenkään pahemmin vatsaani vaikuttanut. Itse tosin jännitin matkaa niin paljon että lopulta päätin vetäistä pienet hiprakat ennen koneeseen astumista, jotta rentoutuisi. Very Happy Tuolloin minua taisi vaivata vain jatkuva pissahätä, juomisesta ja jännityksestä.

Nykyään kun taas vertaa tuota kokemusta ihan perus bussi/junamatkusteluun niin kamalempaa se tänäpäivänä on. Saan aika usein ihan kamalan ripulin jos pitää lähteä vähän pidemmälle reissulle. Esim pari vuotta sitten kävin tukholman risteilyllä ja en päässyt kuin bussilla helsinkiin asti kun kamala ripuli iski ja kesti koko laivamatkan ja kotiipaluumatkan. Eipä siinä kamalasti tullut mitään tehtyä koko risteilyllä. Sen jälkeen en ole lähtenyt omaa kaupunkia pidemmälle. Very Happy

https://ibs-foorumi.palstani.com

3IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Vs: IBS ja lentäminen/matkustelu Su 25 Elo 2013, 18:42

viisvitonen

Toi suolen jumittuminen ja kaasutuksen keräys ties mistä syistä on tuttua ja ihan vasta piti istuman 900 km h-autossa ja tietty iski turvotus karseesti niin ei muu auttanut kuin muutaman kerran pysäyttää ties poskeen ja mennä käveleen tienposkeen toviks ja sain siten onneksi enimmät kaasut pois että pystyi loppumatkan pikkasen paremmin rentoutuun.

4IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Vs: IBS ja lentäminen/matkustelu Ti 14 Tammi 2014, 18:50

eveliina

Tuo lentäminen on muuttunut aika kamalaksi ibs:n myötä. Turvotus on ihan kamalaa. Vessassa on ihan turha juosta koska ei se ilma juuri silloin ulos tule. En voisi kuvitellakaan että suostuisin 10 tunnin lennoille tai vastaaville.

Onko kellään vinkkejä lentomatkoille..?

5IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Vs: IBS ja lentäminen/matkustelu Ke 26 Helmi 2014, 10:34

K@tja

K@tja

eveliina kirjoitti:Tuo lentäminen on muuttunut aika kamalaksi ibs:n myötä. Turvotus on ihan kamalaa. Vessassa on ihan turha juosta koska ei se ilma juuri silloin ulos tule. En voisi kuvitellakaan että  suostuisin 10 tunnin lennoille tai vastaaville.

Onko kellään vinkkejä lentomatkoille..?

Itse oon nyt matkustanut 6 kertaa lentokoneella. Se miten itse selviydyn on:
viikkoa ennen lentämistä katso mitä ja miten syöt/juot.
Itellä tarkoittaa:
Ei, kahvia,,teetä,alkoholia,viljaa ja sokerit vähemmälle.
Syön, kanaa, kalaa, riisiä, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja.
Koita pitää ruokaajat säännöllisinä.
Yks tärkein on liikunta, lisää sitä niin paljon kun pystyt, mulla se tarkoittaa 1h päivässä.

Noin 5h Ennen terminaaliin lähtemistä syö hedelmäsmoothie (sulaa paremmin kun kokonaiset) ja kananmunia. Tämän jälkeen ei mitään, ennenkun lentokoneessa.
Lentokoneessa ruuan jälkeen ilmaa tulee ihan niin maan helvetisti =) mutta mun tapauksessa ei haittaa, koska kukaan ei kuule ja ne ei haise.  Razz 

Takaisin  kotiin tullessa tälläsia ongelmia ei ole, koska aina kun matkustan tulee etelässä käveltyä 5-10km päivässä mikä takaa et vatsa toimii paremmin, vaikka ruuan jälkee ilmaa kehittääkin.
Mainitsen vielä sen, että etelässä syön sämpylää ja tulee sitä juotua hieman viiniäkin =) ja siltikin vatsa tuntuu toimivan paremmin etelässä (vaik syön gaggaa) kun kotona (rajoitettu ruokavalio)

Toi ilmajuttu ei haittaa kun ajottaa syömiset 5-4 h ennen lähtemistä niin ne ilmat mitä se ruoka suolistossa tekee on jo ehtiny haihtua savuna ilmaan , eikä ite matkustaminen oo enää niin vaikeeta. What a Face

Vaikeita tossa matkustelussa on ehkä se, ettei voi syödä mitä haluaa ja milloin haluaa. Mut itellä tää järjestely toimii ja ei haittaa vaikka hieman joutuu nälkää näkemäänkin. Mut oishan se hienoa jos joskus sais vatsan toimimaan ilman näitä vippaskonstejakin.

Tsemppiä kaikille jotka vielä mietitte matkustamista. Ei se helppoa ole, muttei ihan mahdotontakaan.

6IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Ulkomailla ei ongelmia! La 23 Elo 2014, 10:47

miau

miau

Minulla on taas päinvastaiset kokemukset lentämisestä/matkustelusta. Ulkomailla olen terve ja syön kaikkea kiellettyä ilman ongelmia ja suolisto toimii normaalisti. Pientä turvotusta voi toki esiintyä, mutta ei haitaksi asti enkä kontrolloi syömistä ollenkaan vaan ennemminkin mässäilen vehnää yms. kaikissa muodoissa. Lentomatkoilla en ole huomannut eroavaisuutta tavanomaiseen. Luulenpa, että itselläni matkalle lähteminen on niin miellyttävä ja rentouttava kokemus, että vatsan ongelmat unohtuvat. Yleensä kivut alkavat sitten kotimatkalla tai kotiin tullessa. Uskoisin, että omalla kohdallani nuo kotimaiset viljatuotteet ovat haitallisempia ja sen takia ostan ulkomaista pastaa jne. nykyisin. Ehkä ulkomailla kehoni menee sellaiseen tilaan, jossa sen pitäisi olla aina!  Smile 

7IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Vs: IBS ja lentäminen/matkustelu Ma 25 Elo 2014, 16:12

Mikimi

Mikimi

miau kirjoitti:Minulla on taas päinvastaiset kokemukset lentämisestä/matkustelusta. Ulkomailla olen terve ja syön kaikkea kiellettyä ilman ongelmia ja suolisto toimii normaalisti. Pientä turvotusta voi toki esiintyä, mutta ei haitaksi asti enkä kontrolloi syömistä ollenkaan vaan ennemminkin mässäilen vehnää yms. kaikissa muodoissa. Lentomatkoilla en ole huomannut eroavaisuutta tavanomaiseen. Luulenpa, että itselläni matkalle lähteminen on niin miellyttävä ja rentouttava kokemus, että vatsan ongelmat unohtuvat. Yleensä kivut alkavat sitten kotimatkalla tai kotiin tullessa. Uskoisin, että omalla kohdallani nuo kotimaiset viljatuotteet ovat haitallisempia ja sen takia ostan ulkomaista pastaa jne. nykyisin. Ehkä ulkomailla kehoni menee sellaiseen tilaan, jossa sen pitäisi olla aina!  Smile 

hei pakko kommentoida: käytätkö suomessa maitotuotteita? Joillekin ei käy edes hylatuotteet suomessa, mutta ulkomailla voi käyttää kaikkia. Sinua yrittäisin olla vaikka vaan pari päivää ilman mitään maitotuotteita täällä suomessa ja katsoisin auttaako se sinun vatsaasi, kun suomessa maito käsitellään niin että monelle se ei sovi. Tuli vaan mieleen olet ulkomailla et suomessa käsiteltyä maitoa varmaan juo (voisiko oireet selittyä sillä). Toisille maito käy ja toisille ei, ainoastaan ns. raakamaito käy kun sitä ei ole käsitelty.

8IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Vs: IBS ja lentäminen/matkustelu Ke 27 Elo 2014, 08:33

K@tja

K@tja

Mikimi kirjoitti:
miau kirjoitti:Ulkomailla olen terve ja syön kaikkea kiellettyä ilman ongelmia ja suolisto toimii normaalisti.  Luulenpa, että itselläni matkalle lähteminen on niin miellyttävä ja rentouttava kokemus, että vatsan ongelmat unohtuvat. Yleensä kivut alkavat sitten kotimatkalla tai kotiin tullessa. Uskoisin, että omalla kohdallani nuo kotimaiset viljatuotteet ovat haitallisempia ja sen takia ostan ulkomaista pastaa jne. nykyisin. Ehkä ulkomailla kehoni menee sellaiseen tilaan, jossa sen pitäisi olla aina!  Smile 

Voi olla, että asiaan vaikuttaa mieliala. Itse ainakin saan vatsan sekasin pelkästään tressaamalla. Toinen asia voi olla se valo. Luin jostain mielenkiintosen artikkelin, miten valo vaikuttaa suolen toimintaan. Etelässähän sitä on riittämiin ja tuo D vitamiinikin minkä saa auringosta tuskin on haitaksi suolistolle.

9IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Maitotuotteet Su 31 Elo 2014, 06:49

miau

miau

Kyllä itseasiassa olen vähentänyt maitotuotteiden käyttöä ja vatsani voi paljon paremmin. Maitoa sellaisenaan en osta kuin kerran kuukaudessa ja jugurtteja/rahkoja syön melko vähän. Välillä maustamatonta jugurttia myslin ja marjojen kanssa esim. sunnuntaisin herkkuaamupalana ja rahkaa välillä välipalana töissä. Maitotuotteiden vähentäminen on auttanut huomattavasti elämään suolen kanssa. Smile Pienet annokset eivät vaikuta radikaalisti tilanteeseen.

10IBS ja lentäminen/matkustelu Empty Sushi! Su 31 Elo 2014, 06:52

miau

miau

Unohdin äskeisestä, että olen myös huomannut optimaaliseksi ruokavalioksi sushin. Seuraava isompi matka onkin suunnitteilla Japaniin, jossa uskoisin olevani oireeton, koska kaikki negatiivinen ruoka-aines jäisi pois..

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa