IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Yrtit IBS:n lievityksessä?

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Yrtit IBS:n lievityksessä? Empty Yrtit IBS:n lievityksessä? Pe 16 Elo 2013, 07:43

Sanna

Sanna
Admin

Olen viime aikoina selvitellyt ja ihmetellyt myös yrttikasvien mahdollisia vaikutuksia IBS:ään sekä ihan yleisesti terveyteen. Onko joku perehtynyt asiaan koskaan sattumoisin tai kuullut hyviä/huonoja kokemuksia? Itsellä olisi nyt mahdollisuus kokeilla tällaistakin vaihtoehtoa. Smile

Lähinnä tarkoitan nyt ihan itse Suomen luonnosta kerättyjä yrttikasveja, joita voidaan käyttää niin ulkoisesti kuin sisäisestikin parantamaan ja lievittämään sairauksia ja oireita. Eli kyse ei ole nyt mistään luontaistuotekauppojen "yrtti"tuotteista vaan ihan aidosta tavarasta. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

2Yrtit IBS:n lievityksessä? Empty Vs: Yrtit IBS:n lievityksessä? Pe 16 Elo 2013, 11:09

Esa

Esa
Admin

Enpä oikein jaksa uskoa. Tähän kun ei niinkään auta se mitä syö, vaan se mitä ei syö. Yrttikokeiluissa kumminkin varoittaisin parista asiasta:

- Ei pidä liikaa luottaa kansanperinteeseen. Joillain perinteisillä rohtoyrteillä on vakavia terveyshaittoja. Näistä ei ole vaan ennen vanhaan tiedetty eikä osattu yhdistää niitä yrtteihin. Esim pietaryrtti on tällainen.

- Joissain yrteissä on vaihtelevia määriä oikeasti vaikuttavia lääkeaineita, ja näiden yhteisvaikutukset lääkityksen kanssa on huomioitava. Esimerkiksi mäkikuismalla on haitallisia yhteisvaikutuksia monien lääkkeiden kanssa.

- Ongelma yrteissä on, että aineiden määrästä ei ole mitään tietoa, koska pitoisuudet vaihtelevat moninkertaisesti kasviyksilön ja kasvuolosuhteiden mukaan. Siksi turvamarginaalit on pidettävä suurina, moninkertaisesti suurempina kuin lääkkeillä.

Mutta muuten kyllä tuoreyrtit tuovat mukavaa piristystä ruokavalioon, eivätkä enimmäkseen ole vatsalle rankkoja kohtuudella käytettynä.

3Yrtit IBS:n lievityksessä? Empty Vs: Yrtit IBS:n lievityksessä? Su 18 Elo 2013, 19:43

viisvitonen




Mitäs yrtillä tarkoitetaan?

Wikistä: "...Kaikkien kasvien vaikuttavat aineet eivät ole hyödyksi ihmisille..."

Jos oikein ymmärrän niin johonkin vaivaan jostakin kasvista (=yrtistä) on varmaankin apua mutta entäs kukas vastaa/tietää sitten mitä ne kasvin muut ainesosat vaikuttaa ihmisen kehossa kun niitä ei ole eristetty?

Muistaakseni haavan päälle joku piharatamo`nlehti "yrtti" toimii ihan oikeesti, mutta syömään en alkaisi koko kasvia? :-)

4Yrtit IBS:n lievityksessä? Empty Vs: Yrtit IBS:n lievityksessä? To 22 Elo 2013, 18:32

Sanna

Sanna
Admin

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että yrttien omapäinen syöminen ihan noin vain ei ole ihan sitä turvallisinta menoa. Mutta lähinnä nyt ei ollut tarkoitus alkaa mättäämään naamaan vaan kaikkea vihreää mikä eteen sattuu, vaan oikeasti selvittää voisiko yrteissä piillä jotain sellaista, mikä olisi hyödyllistä ruuansulatukselle ja suoliston paranemiselle.

En kyllä ole yhtään samaa mieltä siitä, että ibsiin vaikuttaisi ainoastaan se mitä _ei_ syö. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että ruoka on yhtälailla lääkettä...

https://ibs-foorumi.palstani.com

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa