IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Lisäravinteet?

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Lisäravinteet? Empty Lisäravinteet? Su 11 Elo 2013, 10:08

viisvitonen



Syöttekö mitä lisäravinteita, esim IBS/D -tyyppiin netistä löytyy usein sinkki-suositusta?

Itselläni talvella D3 ja ajoittain kuureja omega3 (jossa a d e) sekä merilevä ja seleeniä ajoittain, kuten myös magnesiumia.

2Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Ke 14 Elo 2013, 10:35

pete2



IBS/D eli ripuli-IBS? Itse syön nyt jatkuvasti D-vitamiinia 50 µg/vrk. Mitattu taso 129 nmol/l eli hyvä. Magnesiumia syön lähinnä kun käyn salilla ja sinkkiä kuureina/flunssassa. Lisäksi syön C-vitamiinia 500 mg/vrk ja flunssassa 1000 mg. Flunssaa ei tosin ole ollut varmaan kahteen vuoteen (kop kop).

3Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Pe 16 Elo 2013, 06:20

Esa

Esa
Admin

D-vitamiini syksystä kevääseen ja happolääkityksen (ppi) takia B-vitamiinilisää.

4Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Pe 30 Elo 2013, 06:55

pete2



Esa, tarvitseeko ppi-lääkityksessä B-vitamiinilisää? Siis näiden apteekin somac yms. happopumppuun vaikuttavien lääkkeiden kanssa? Minulle ei ole lääkäri tai kukaan maininnut asiasta.

5Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Pe 30 Elo 2013, 07:54

viisvitonen



pete2 kirjoitti:Esa, tarvitseeko ppi-lääkityksessä B-vitamiinilisää? Siis näiden apteekin somac yms. happopumppuun vaikuttavien lääkkeiden kanssa? Minulle ei ole lääkäri tai kukaan maininnut asiasta.
Niin ne lääkärit.. Wink

Mun ymmärtääkseni B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee kun ppi-heikentää vatsan happamuutta (pH 4:een) joten lisä B (B12) tarvitaan ja yleensä B vitaa kannattaa syödä moni B -vitamiineina?

Itse syön aika ajoin Befoli moni B-vitamiinikuurin.

ps. taisi olla myös mineraalien osalta samaa heikkenemistä?

6Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Pe 30 Elo 2013, 10:08

pete2



Ahaa, selvä homma. Ostin hiljattain B-monivitamiinitabletteja, kun esim. ruisleipää en voi syödä kovin usein. Miten tuo B12 puutos illmenee?

7Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Pe 30 Elo 2013, 11:32

viisvitonen



pete2 kirjoitti:Ahaa, selvä homma. Ostin hiljattain B-monivitamiinitabletteja, kun esim. ruisleipää en voi syödä kovin usein. Miten tuo B12 puutos illmenee?
Tuollaisen löysin:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00788

Omia kokemuksia (luuloja) hermosto, jaksaminen, ääreishermoston puutumisia tms?

8Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Pe 30 Elo 2013, 19:14

Esa

Esa
Admin

Joo, justiin B12:n saaminen irti ruuasta heikkenee happamuuden vähetessä. Otan varoiksi B-vitamiineja sisältävän pillerin pari kertaa viikossa.

9Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Pe 30 Elo 2013, 20:42

viisvitonen



Esa kirjoitti:Joo, justiin B12:n saaminen irti ruuasta heikkenee happamuuden vähetessä. Otan varoiksi B-vitamiineja sisältävän pillerin pari kertaa viikossa.
Minkälaisia, luomuja ilman fodmappeja? Itse siis syön Befoli Btä

10Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? La 31 Elo 2013, 06:31

viisvitonen




Mites tarkka pitää olla ravintolisien suhteen ettei niissäkin olisi fodmappeja tms aineita jotka ei sovi IBSään? Tuoteselosteissa harvoin on kerrottu mistä aineista ravintolisät on tuotettu.

Onko jokin luomu tai luonnolllinen tae että olisi parempi lisäravintopilleri kuin "kemiallinen keinotekoinen" esim nää monivita-pillerit?

Tilaatteko iherbistä vai mistä?

11Lisäravinteet? Empty Vs: Lisäravinteet? Su 01 Syys 2013, 18:55

Esa

Esa
Admin

Luomu tai luonnollinen ei ole sen parempi tai huonompi kuin keinotekoinen. Vitamiinipillereissä lääketehtaiden tuotteet ovat sikäli parempia, että niiden vitamiinimäärät vastaavat aika tarkkaan ilmoitettua. Kaikessa on syytä katsoa mitä sisältää. Esim sorbitolia on monissa D-vitamiinipillereissä, mutta makeuttamattomiakin löytyy.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa