IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Millainen työpaikka?

+2
miau
hamaha
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Millainen työpaikka? Empty Millainen työpaikka? Ti 16 Huhti 2013, 18:34

hamaha



Missä te muut IBS-ihmiset olette töissä? Kuinka avoimesti olette kertoneet sairaudestanne? Miten siihen on suhtauduttu?

2Millainen työpaikka? Empty Vs: Millainen työpaikka? Ti 16 Huhti 2013, 18:43

hamaha



Itse olen tähän mennessä elämääni etsinyt aina ensisijaisesti koulutustani vastaavaa työtä ja toivonut siinä pärjääväni. Aina olen pärjännyt, vaikka epämukavia tilanteita on tullut eteen.

Tällä hetkellä teen toimistotyötä ja asiakastyötä siten, että menen usein asiakkaiden kotiin. Yhteisiä palavereita on viikottain. Välillä tuntuu siltä, että onko tämän pakko olla näin hankalaa. Esimerkiksi silloin, kun jouduin poistumaan asiakkaan kotona vessaan kaksi kertaa (!!) kesken asian. Onneksi ihmiset ovat ymmärtäväisiä, mutta tulee välillä sellainen olo, että pitäisikö tätä jotenkin selittää.

Itse olen puhunut tästä parille kollegalle juurta jaksaen ja yrittänyt ottaa puheeksi ohimennen muiden työkavereiden kanssa. Sos.puolen ihmiset ovat ymmärtäväisiä, mutta silti tuntuu välillä, ettei ne vaan voi ymmärtää...

Ajan kanssa uskon, että helpottaa ainakin näiden palaveritilanteiden osalta. Ja kai se stressi noista kotikäynneistäkin helpottaa. Olen siis tosiaan tämän vuoden puolella aloittanut uudessa työssä, että stressaavaa aikaa eletään siinä mielessä.

3Millainen työpaikka? Empty Vs: Millainen työpaikka? Ti 16 Huhti 2013, 19:36

miau

miau

Minä työskentelen tiiviissä työporukassa konttorissa ja olen huonoina päivinä ilmoittanut työkavereille, että "tänään saatan käydä paljon vessassa.." jne. En ole kokenut sitä niinkään ongelmaksi. Itselläni onneksi vaivat ajoittuvat pääsääntöisesti ilta-aikaan.

Toisaalta nyt kun vatsa on alkanut oireilemaan rajummin ja olen joutunut kiristämään ruokavaliota tiukemmaksi niin en voi osallistua työpaikan virkitystilaisuuksiin enkä voi syödä työpaikalla tarjolla olevia ruokia. Kyllähän se herättää ihmisissä ihmettelyä..

Ja ihmisillä on usein ensimmäisenä mielessä ärtyvästä suolesta, että onko se sama kuin keliakia. Sitten kun oireet ovat epäsäännöllisiä ja välillä voin syödä vähän jotain kiellettyä jne. niin ihmiset eivät ota asiaa niin tosissaan. Itse olen vähän kyllästynyt selittelemään ja aion jatkossa pysyä omassa ruokavaliossa ja joustan sitten kotosalla turvallisissa tiloissa.. Ilman ihmetteleviä silmiä ja korvia... "Nyt se voikin syödä suklaata" jne...

Toivoisin, että näistä vatsangelmista puhuttaisiin mediassa enemmän ja lääkärit osaisivat antaa hoito-ohjeita paremmin. Muille ihmisille on todella raskasta selitellä omaa tilannettaan uudestaan ja uudestaan...

4Millainen työpaikka? Empty Vs: Millainen työpaikka? Ke 17 Huhti 2013, 06:39

Sanna

Sanna
Admin

Mä olen tällä hetkellä tavaratalossa myymälän puolella myyjänä. Työhön kuuluu tuotteiden esillepanoa, hyllytystä, asiakaspalvelua, myyntiä, siivoomista ja kaikkea mitä nyt tavaratalossa tehdään. Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän työhön, koska osastolta pääsee poistumaan veskiin ihan minä hetkenä tahansa itse haluaakin.

Itse olen kaikilla samalla osastolla työskenteleville työkavereille vaivastani kertonut aika avoimesti ja he tietävät mitä tarkoitna jos aamulla tulen töihin ja sanon että tänään on vähän huono olo. Eivät ole koskaan sanoneet pahaa sanaa ja ovat olleet todella huomioonottavaisia ja ymmärtäväisiä. Pahoina päivinä varmistelevat ennen omia taukojaan, että pärjään sen 15-30min yksin asiakkaiden kanssa jne. Myös esimiehet ovat olleet asian kanssa todella ymmärtäväisiä eikä noista kahdesta sairaslomapäivästä mitä olen joutunut ottamaan ole nuristu mitään.

Töissä monet ihmettelee mun ruokia taukotilassa ja olen heillekin ihan avoimesti kertonut että mulla on vähän ruokien kanssa vaivaa kun maha alkaa sattumaan. Tietysti se herättää mielenkiintoa joissakin, mutta en itse ole ottanut kyselyjä mitenkään negatiivisesti. On sekin tärkeää jakaa tietämättömille tietoa tästä sairaudesta, jotta tietous voisi pikkuhiljaa kasvaa näistäkin vaivoista. En tosin ole ainoa työpaikallani kellä maha reistaa ja tulee usein varsinkin ruuan jälkeen kipeäksi.

https://ibs-foorumi.palstani.com

5Millainen työpaikka? Empty Vs: Millainen työpaikka? To 18 Huhti 2013, 18:59

Mikimi

Mikimi

itse olen toimistossa töissä, välillä menee montakin viikkoa hyvin, mutta joskus jos on esim. edellisenä iltana tai yöllä ollut vasta ollut huonona niin en oikein uskalla lähteä kotoa aamulla töihin ajamaan. Jos vatsaani alkaisi ajaessa oikein kunnolla kouristelemaan niin en usko että pystyisin ajamaan "turvallisesti" ja hirvittäisi ajatus että joutuisin vaan pysähtymään linja-autopysäkille kun siellä ei mitään vessaa ole:D. Harmittaa toki aina ilmottaa että en uskalla töihin nyt tulla, mutta ei ole pomo mitään sanonut vaikka välillä olen parikin päivää kuussa kotona. Välillä toki jos on mahdollista niin teen töitä kotona sillä kykenen kyllä silloin töitä tekemään, ongelmani onkin ehkä se että en uskalla lähteä kotoa silloin minnekään kauas ajelemaan, jos työpaikkani olisi kävelymatkan päässä niin asia olisi eri.
Ja välillä taas jos on ollut edellisenä iltana huono olo niin haen töitä kotiin, mutta en taas uskalla jäädä töihin syömään sillä en halua että vatsaani alkaa sattumaan siellä, mutta aina vähän riippuu millainen olo on että uskallanko/jaksanko liikkua. Usein tulee todella väsy sen jälkeen kun vatsa on ollut sekaisin. Ja itselläni nämä vaiva usein johtuu siitä että stressaan kai jotenkin sitä töihin lähtemistä ja erityisesti sinne jäämistä juuri sen takia koska pelkään että vatsani tulee siellä kipeäksi.

6Millainen työpaikka? Empty Moi Ma 03 Kesä 2013, 08:32

nunnu85



Mä olen pienessä konditoria kahvilassa töissä yksin ja vieläpä yhden vessan kanssa jossa käy vielä asiakkaatkin, että kyllä joskus on ollut vähän tukalia oloja, jotkut kun ovat sielä vessassa kampaamassa vielä tukkansa ja kaikkee muutakin! Mulla ei ole työkavereina kuin pomo ja yksi aivan ihana työkaveri jolle olen kertonut koko ihanan mahavaivani ja pomonikin kyllä tietää mistä on kyse. Kaikkein kamalimpia mulla on noi aamut ku maha on usein sillon sekasin ja on vielä yli puolen tunnin ajomatka, eikä ainuttakaan huoltsikkaa tms välillä, joskus on kyllä joutunut käymään jossain levärillä metsikössä Very Happy

7Millainen työpaikka? Empty Vs: Millainen työpaikka? To 18 Heinä 2013, 12:14

salha



Mulla on siisti toimistotyö neljän työkaverin kanssa, kahdella vessalla Very Happy  Kaikille oon kertonu taudista ainakin jollakin tavalla (en ehkä kaikille niin syvällisesti), eikä kukaan enää ihmettele jos häivyn yhtäkkiä kahvipöydästä jo toista kertaa tauon aikana sanomatta mitään. Vaikeimpia tilanteita on tietenkin kokoukset ja jotkut työpaikan pippalot. Vaihdoin duunia viime syksynä, sillon maha oli sekasin ihan koko ajan, nyt myöhemmin oon todennu sen johtuneen vaan vaihdoksesta johtuneesta stressistä.
Toistaiseksi oon vatsan takia joutunut oleen pois töistä vasta kerran. Pahimmat vaivat on aina aamuisin, mutta kun mä en aamulla koskaan syö mitään ja nukunkin aina mahdollisimman myöhään, niin vessaan tarvii päästä vasta töissä, ei työmatkalla.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa